دنیای اقتصاد- نوید شکراللهی: «لزوم بازارمحور شدن صنایع دستی»، «تشکیل کمیته نظارت بر قیمت‌گذاری‌ کالاهای عرضه شده» و «طرح خانه ایرانی» مهم‌ترین موضوعاتی بودند که مسوولان معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری بیست‌وهشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی بر آن تاکید کردند؛ نمایشگاهی که قرار است از یکم تا هفتم شهریورماه در سالن‌های ۸، ۹ و مجموعه سالن‌های ۲۵ نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود.

در این نشست که در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، با اشاره به هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و متنوع در حوزه صنایع دستی گفت: «هدف اصلی، کاهش وابستگی هنرمندان به دولت و افزایش رغبت آنها به بازار است. دولت باید حضور کمرنگ‌تری داشته باشد و توجه خود را معطوف به سیاست‌گذاری و فراهم کردن زیرساخت‌ها کند.» وی افزود: «نمایشگاه‌های ما باید بازارمحور باشند، نه دولت‌محور؛ به این معنا که این نمایشگاه‌ها باید به سمت بازار و توجه بیشتر مخاطب و مشتری حرکت کند. برای رسیدن به این هدف، به گونه‌ای صنایع دستی نیاز است که قابل رقابت در صحنه‌های جهانی باشند. بنابراین هنرمندان ما باید سلیقه‌ها را بشناسند، به نیاز مردم امروز پاسخ دهند و به سمت تجاری شدن بروند.» نامورمطلق از حضور «مادر صنایع دستی ایران» در این نمایشگاه خبر داد و افزود: «ماه‌نساء شهسوار‌پور با بیش از صد سال سن، مسن‌ترین تولیدکننده صنایع دستی در کشور هستند و در این نمایشگاه از ایشان تقدیر به عمل خواهد آمد.»

نظارت بر قیمت‌گذاری‌‌ها

همچنین پویا محمودیان، مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی، در بخش دیگری از این نشست خبری از تشکیل کمیته‌ای برای نظارت بر قیمت‌گذاری‌های انجام شده خبر داد و گفت: «اولین بار است که کمیته نظارت بر قیمت‌گذاری‌ کالاهای عرضه شده در نمایشگاه، با همکاری اتحادیه صنف صنایع دستی تهران تشکیل می‌شود تا بتوانیم نظارت لازم را بر قیمت‌ها داشته باشیم. البته ما اعتقاد داریم تمام صنعتگران و هنرمندان این حوزه در قیمت‌گذاری‌های خود انصاف را کاملا رعایت می‌کنند، اما دلیل اصلی تشکیل این کمیته، تنها احترام به حقوق مشتریان بوده است.» وی درباره فضای تخصیص یافته به این نمایشگاه توضیح داد: «این نمایشگاه در فضای بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع در سالن‌های ۸، ۹ و مجموعه سالن‌های ۲۵ نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. با توجه به کمبود فضا و استقبال بالای مخاطبان از آن در فضای باز نمایشگاه نیز ۱۰ چادر عشایری و ۵۰ متر مربع جمعه‌بازار برای صنایع دستی استان اصفهان در نظر گرفته شده است.»

محمودیان افزود: «با تلاش‌هایی که صورت گرفت، این دوره بدل به ارزان‌ترین دوره این نمایشگاه‌ها شده و غرفه‌های نمایشگاهی در سالن ۲۵ مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی با نرخ متری ۹۵ هزار تومان در اختیار هنرمندان قرار داده می‌شود. در این دوره از نمایشگاه هر ۳۱ استان کشور حضور دارند و با شناسایی هنرمندان و تولیدکنندگان محروم، برای فعالان برخی استان‌ها تسهیلاتی از قبیل غرفه رایگان در نظر گرفتیم.» مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی ادامه داد: «این نمایشگاه در سال گذشته به مدت چهار روز برگزار شده ‌و افزایش زمان آن یکی از درخواست‌های هنرمندان بود. در این دوره و برای اولین بار، مدت زمان نمایشگاه به ۷ روز افزایش پیدا کرده است.»

طراحی خانه ایرانی با صنایع‌دستی

محمودیان همچنین ارائه طرح خانه ایرانی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی برشمرد و افزود: «در فضایی که به خانه ایرانی اختصاص داده‌ایم تلاش شده تا جای ممکن در طراحی، ساخت و چیدمان آن از صنایع دستی ایرانی استفاده شود. این کار به‌طور ویژه برای دو دسته از مخاطبان، به منظور ارائه نمونه‌ای موفق برای الهام گرفتن، صورت گرفته است. نخست برای جامعه زوج‌های جوان کشور که در نظر دارند در خانه خود از صنایع دستی ایرانی استفاده کنند و دوم برای کسانی که در صنعت هتلداری و گردشگری و فعال هستند. افراد می‌توانند با مشاهده این طرح، ببینند که چگونه از چیدمان صنایع دستی در خانه می‌توان بهره برد.» وی ادامه داد: «قصد داریم در این دوره از نمایشگاه آثار بزرگانی چون پرویز تناولی، احصایی و کلانتری را در خانه ایرانی نمایش دهیم. این اولین خانه طراحی شده با این ایده است و امیدواریم این طرح در نمایشگاه‌های آتی بزرگتر شده و گسترش پیدا کند.»

مدیر کل اداره صادرات صنایع دستی همچنین با اشاره به نام‌گذاری هر کدام از روزهای برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: «روزهای بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با عناوین روز پیوند با هنرمندان عرصه سینما، روز گلستان، روز تجارت الکترونیک، روز دانش بنیان صنایع دستی و روز شهر تاریخی لالجین، روز مادر صنایع دستی و روز تبریز ۲۰۱۸، تقدیر از شهدای مدافع حرم به خصوص شهید حججی، روز اصفهان و روز مجلس و صنایع دستی، روز شهر جهانی یزد و روز خانه ایرانی و روز شهر جهانی مشهد و رونمایی از کتاب فعالیت‌های معاونت صنایع دستی نامگذاری شده‌اند.» وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به احتمال بازدید دکتر حسن روحانی از این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «رئیس‌جمهور قول بازدید از نمایشگاه را به ما داده‌اند و امیدوارم ایشان در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.»