دنیای‌اقتصاد: قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه هفتگی در بورس کالا با افزایش نرخ همراه شد و هر دو گروه پلیمری و شیمیایی این رشد قیمتی را تجربه کردند هرچند که افزایش بهای پلیمرها ناچیز بوده ولی محصولات شیمیایی رشد قیمت‌های بیشتری را تجربه کردند. قیمت‌های موجود تا پایان روز یکشنبه هفته آینده در بورس کالا قابل استناد خواهد بود.

رشد ۱۶/ ۰ درصدی بهای دلار در نرخ‌های مورد محاسبه موجب شد بخشی از این افزایش قیمت‌ها این گونه تامین شود. نگاهی به قیمت محصولات پتروشیمی مخصوصا پلیمرها نشان می‌دهد اغلب رشد قیمت‌ها کمتر از یک درصد بوده که نشانه‌ای از ثبات نسبی در بازارهای جهانی است. در بازار محصولات شیمیایی رشد قیمت‌ها شتاب بیشتری را تجربه کرد تا جایی که آمونیاک با رشد قیمتی ۷ درصدی صدرنشین این بازار بود. افزایش بهای نفت خام و برخی مواد اولیه صنایع پتروشیمی و مخصوصا نزدیکی به روزهای پایان فصل و فرارسیدن زمان برای افزایش تقاضای کود اوره را می‌توان دلیل اصلی افزایش بهای آمونیاک و سایر محصولات پتروشیمیایی در این بازار به شمار آورد. رشد محدود و حتی ناچیز بهای بسیاری از پلیمرها نشان می‌دهد بازارهای جهانی در آرامشی نسبی به سر می‌برد اما رشد ۶/ ۲ درصدی PVC و افزایش نزدیک به ۷ درصدی بهای SBR را می‌توان از نکات مهم در لیست قیمت‌های پایه اعلامی به شمار آورد. پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی تنها پلیمری بود که کاهش قیمت پایه را تجربه کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری، متعلق به استایرن بوتادین رابرهای تیره و روشن به ترتیب با ۹/ ۶ و ۴/ ۶ درصد رشد است. این کالاها نسبت به هفته قبل ۳۱۴ تومان گران شدند. در رتبه دوم بیشترین افزایش قیمت‌ها، پی‌وی‌سی‌ها با ۶/ ۲ درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارند، به‌طوری که گرید ۵۷ به میزان ۹۵ تومان، گرید ۶۰ به میزان ۹۳ تومان و گرید ۶۵ و ۷۰ نیز به ترتیب ۸۶ و ۹۷ تومان نسبت به هفته قبل گران شدند. همچنین در رتبه بعدی، پلی‌اتیلن سنگین بادی با ۱/ ۱ درصد رشد قیمت نسبت به هفته قبل قرار دارد، این کالا از ۳ هزار و ۸۵۴ تومان به ۳ هزار و ۹۰۳ تومان رسیده است.همچنین در گروه پلی‌اتیلن ها، پلی‌اتیلن سبک فیلم، خطی، پلی‌اتیلن سنگین فیلم و اکستروژن، سنگین تزریقی و دورانی نیز روندی افزایشی داشته و نسبت به هفته قبل گران شدند. پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی نیز با ۱۶/ ۰ درصد رشد قیمت نسبت به هفته گذشته به ترتیب به رقم ۴ هزار و ۳۲۸ و ۳ هزار و ۸۱۴ تومان رسیدند.