تهدید تبدیل زمین به ونوس

بی‌بی‌سی

استیون هاوکینگ می‌گوید که تصمیم ترامپ برای خروج از توافق پاریس می‌تواند روند تغییرات آب و هوایی زمین را به نقطه غیر قابل بازگشت برساند. پروفسور هاوکینگ معتقد است این اقدام ترامپ می‌تواند زمین را در مسیری قرار دهد که تبدیل به سیاره‌ای گرمی همچون ونوس شود. او که بسیار نگران مساله گرمایش زمین است، معتقد است زندگی در دیگر سیارات، بهترین راه نجات بشر از انقراض خواهد بود. این استاد کمبریج صحبت‌های اخیر را در مصاحبه‌ای اختصاصی با بی بی سی مطرح کرده است که همزمان با تولد ۷۵ سالگی‌اش انجام شده بود.

پروفسور هاوکینگ با وجود بیماری سیستم عصبی بدنش، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ذهن‌های زمان ما شناخته می‌شود. نظریه‌اش درباره سیاه‌چاله‌ها و مبدا پیدایش جهان هستی، باور‌های ما درباره جهان هستی را دگرگون کرده است. پروفسور هاوکینگ الهام‌بخش نسل‌های زیادی برای مطالعه علم بوده اما تحسین‌برانگیزترین وجه شخصیت او انسان‌دوستی‌اش است.نگرانی اصلی او که در جدیدترین مصاحبه‌اش ابراز کرد، آینده نسل انسان است. یکی از نگرانی‌های شخصی او تصمیم ترامپ برای خروج از توافق پاریس است که با هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای به امضای ۱۹۵ کشور رسیده بود. هاوکینگ می‌گوید: «ما به لحظه‌ای نزدیک شده‌ایم که روند صعودی گرمایش زمین دیگر قابل بازگشت نیست. اقدام ترامپ، سیاره زمین را به لبه پرتگاه می‌برد، تبدیل زمین به سیاره‌ای مثل ونوس با درجه حرارت ۲۵۰ درجه و بارش باران‌های اسیدی مثل اسید سولفوریک.»

تغییرات آب و هوایی یکی از بزرگ‌ترین خطرهایی است که ما با آن مواجه هستیم اما این خطری است که ما می‌توانیم جلویش را بگیریم؛ اما به شرطی که همین حالا کاری کنیم. ترامپ با انکار شواهد تغییرات آب و هوایی و خروج از توافق پاریس باعث آسیب‌های غیرقابل اجتناب به سیاره زیبای زمین می‌شود که طبیعت و محیط زیست ما و فرزندان‌مان را به خطر می‌اندازد.در ارزیابی انجام شده از سوی دانشمندان گزارش شده که روند تغییرات آب و هوایی در حال حاضر به اندازه‌ای رسیده است که به نزدیکی نقطه غیرقابل بازگشت برسیم. اما دانشمندان مردد هستند که آیا این لحظه سرنوشت‌ساز ناشی از حرکت زمین در نمودار افزایش کاهش دما است یا متاثر از افزایش فعالیت‌های صنعتی انسان است.هاوکینگ در پاسخ به این سوالات که آیا او فکر می‌کند ما می‌توانیم مشکلات محیط زیست را بر طرف کنیم و آیا درگیری‌های انسان‌ها پایان می‌یابد؟ پاسخ می‌دهد که فکر می‌کند روزهای ما برای زندگی روی زمین به شماره افتاده است. «من نگران تکامل هستم، خشونت و طمع ریشه در ذات انسان دارد. هیچ نشانه‌ای از کمتر شدن درگیری‌ها و نزاع‌ها نیست. توسعه تکنولوژی با اهداف نظامی و تسلیحات کشتار جمعی، ظرفیت فاجعه‌آفرینی دارد. ممکن است که بهترین امید برای جان به در بردن و ادامه حیات نوع بشر، زندگی در فضا باشد.»

همچنین در مورد برگزیت، او نگران آسیب‌های غیرقابل جبران وارده بر فعالیت‌های علمی- تحقیقاتی بریتانیا است. «با توجه به اینکه علم یک فعالیت مشارکتی است آثار برگزیت بسیار بد خواهد بود و دانشمندان بریتانیایی را محدود به داخل مرزهای کشور خواهد کرد.»هاوکینگ در پاسخ به این سوال که او دوست دارد چه میراثی به یادگار بگذارد، می‌گوید: هرگز فکر نمی‌کردم به ۷۵ سالگی برسم، خوشحالم که می‌توانم به میراث بعد از خودم بیندیشم، فکر می‌کنم بزرگ‌ترین دستاورد من این است که پی بردم سیاه‌چاله‌ها کاملا سیاه نیستند. وقتی از او پرسیده شد اگر هدف، پول یا موفقیت کاری نباشد چه چیزی می‌تواند رویای تو باشد، گفت: معالجه بیماری‌ای‌ال‌اس یا حداقل یک درمانی که جلوی پیشرفت آن را بگیرد. بیماری من در ۲۱ سالگی تشخیص داده شد، به من گفتند که تو بیشتر از ۲ یا ۳ سال دیگر عمر نمی‌کنی اما حالا بعد از ۵۴ سال، ضعیف‌تر و روی ویلچر، هنوز در حال پژوهش و نوشتن مقاله‌های علمی هستم. اما این برای من مبارزه‌ای بزرگ بوده است که با همکاری خانواده‌ام، دوستان و همکارانم همراه بوده است.