روند نزولی مصرف زغال‌سنگ

ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو

کاهش غیرقابل توقف قیمت انرژی‌های پاک، دولت ترامپ را برای بازگرداندن زغال‌سنگ با مانع بزرگی روبه‌رو کرده است. طبق گزارش منتشر شده از سوی بخش تامین مالی انرژی‌های پاک بلومبرگ، کاهش هزینه این منابع سبز باعث خواهد شد، زودتر از زمانی که بسیاری انتظار دارند، این منابع از زغال‌سنگ سبقت بگیرند. در بخش دیگری از این گزارش اعلام شده در سال ۲۰۴۰ میلادی، هزینه انرژی خورشیدی ۶۶ درصد کاهش خواهد یافت. عدد مشابه برای توربین‌های بادی، خشکی و فراساحلی به ترتیب ۴۷ درصد و ۷۱ درصد خواهد بود.

مهمترین موضوع این است که فناوری‌های آینده تا چه میزان بر هزینه‌های تولید انرژی‌های پاک تاثیرگذار خواهد بود. انرژی خورشیدی به‌عنوان پرهزینه‌ترین منبع انرژی در مقایسه با دو منبع دیگر، از نظر اقتصادی هم اکنون به رقیب زغال‌سنگ در آلمان، استرالیا، ایالات متحده، اسپانیا و ایتالیا تبدیل شده است. نکته قابل توجه در گزارش بلومبرگ این است که در سال ۲۰۲۱ میلادی در دو کشور هند و چین، شاهد غیررقابتی شدن زغال‌سنگ خواهیم بود.این دستاوردها باعث خواهد شد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر سرعت بیشتری یابد. این گزارش پیش‌بینی کرده از ۲/ ۱۰تریلیون دلار سرمایه‌گذاری جهانی در بخش تولید برق، طی سال‌های ۲۰۱۷ تا۲۰۴۰ میلادی ۷۲ درصد آن در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شود. خبر خوب اینکه نفس زغال‌سنگ به شماره افتاده است. در هفته جاری گزارش شرکت بریتیش پترولیوم نشان داد تقاضای جهانی زغال‌سنگ برای دومین سال متوالی با کاهش روبه‌رو شده است. تقاضای این سوخت فسیلی در سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با سال پیش از آن۶/ ۱ درصد کاهش یافته است. نکته امیدوارکننده اینکه در کشورهای غربی این کاهش بیشتر از میانگین جهانی بوده است. درصد کاهش تقاضای زغال‌سنگ در ایالات متحده ۸/ ۸ درصد و در انگلستان ۵/ ۵۲ درصد بوده است

بلومبرگ پیش‌بینی کرده که روند کنونی تداوم خواهد یافت و در سال ۲۰۴۰ میلادی، شاهد کاهش ۸۷ درصدی و ۴۵ درصدی مصرف زغال‌سنگ در نیروگاه‌های تولید برق اروپا و ایالات متحده خواهیم بود. سرعت کنار گذاشتن این سوخت کثیف در چین اندک است؛ اما در سال ۲۰۲۶ میلادی شاهد اوج مصرف این سوخت خواهیم بود و پس از آن زغال‌سنگ وارد دوره تقاضای نزولی خواهد شد. به خاطر بیاورید باراک اوباما پیش‌بینی کرده بود حرکت دنیا به سوی منابع تجدیدپذیر و وداع با سوخت‌های فسیلی، غیرقابل اجتناب است. اما آیا همه این موارد برای تحقق اهداف نشست آب و هوای پاریس کافی خواهد بود؟ پاسخ این سوال احتمالا منفی است. در گزارش بلومبرگ یادآوری شده با تحقق این پیش‌بینی، شاهد کاهش ۴ درصدی انتشار کربن در سال ۲۰۴۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۶ خواهیم بود. به این ترتیب برای تحقق اهداف نشست پاریس باید در ۲۵ سال آینده ۳/ ۵ تریلیون دلار دیگر به این بخش اختصاص یابد.