یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد شاخص با چاشنی تردید

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۱ واحدی (۰۷/ ۰ درصدی) در سطح ۸۲ هزار و ۱۶ واحدی ایستاد. بازگشت احتیاط مجددا افت ۴۳ درصدی ارزش معاملات را نسبت به شنبه رقم زد. پس از رشدهای قابل‌توجه در نمادهای فلزات اساسی با رشد اخیر قیمت جهانی کالاها، فضای احتیاطی پیش از بازگشایی بازارهای جهانی را در این گروه شاهد بودیم. همچنین موج حمایت از پالایشی‌ها نیز فروکش کرد، بنابراین حرکت به سمت گروه‌های کوچک‌تر، شاخص کل هم‌وزن را با رشد ۱۱/ ۰ درصدی همراه کرد. در سایر گروه‌ها در شرایط تداوم توقف «خساپا» نمادهای اصلی گروه خودرو در کف یک سال اخیر حرکت می‌کنند. همچنان در کوتاه‌مدت پایداری رشد قیمت جهانی کالاها و فشار فروش‌های اعتباری می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشد. در میان‌مدت نیز اجرایی‌شدن سیاست‌های دولت برای کاهش نرخ سود و نوسانات نرخ دلار می‌توانند بر بازار اثرگذار باشند.

بازار ارز

حمایت تقاضا از دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 3 تومانی به نرخ 3825 تومان معامله شد. افزایش تقاضای آربیتراژی و رشد تقاضای مسافرتی رشد 9 تومانی نرخ دلار را از روز پنج‌شنبه رقم زد. پس از عبور دلار از سطح 3800 تومانی در 5 مرداد، افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی در کنار رشد تقاضا، افزایش دلار تا سطح 3832 تومانی را طی 6 روز معاملاتی رقم زد. اما در ادامه شناسایی سود و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها دلار را به زیر سطح 3810 تومانی رساند اما مجددا افزایش تقاضا دلار را در مسیر صعودی قرار داد. در شرایط کنونی رشد تقاضای ارز از سوی حجاج و افزایش تقاضای ارز مسافرتی با توجه به نزدیک شدن به پایان تابستان رشد دلار را با تقاضای واقعی به دنبال داشته است. همچنان عرضه متناسب از سوی صرافی بانک‌ها را برای کاهش نوسانات ارز شاهد هستیم.

بازار سکه

سکه بر مدار نزولی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۹ هزار تومان معامله شد. با وجود تداوم رشد دلار، ناامیدی معامله‌گران از طلا قیمت سکه را به کمترین سطح ۳ هفته اخیر رساند. با وجود حرکت اونس طلا در کانال ۱۲۹۰ دلاری اما فروکش تنش‌های واشنگتن در ساعات پایانی معاملات روز جمعه، فشار بر اونس طلا را تشدید و طلا را وارد سطح ۱۲۸۰ دلاری کرد. در بازار ارز نیز رشد تقاضا نرخ دلار را تا سطح ۳۸۲۵ تومانی رساند. اما در بازار سکه، پس از رسیدن قیمت سکه به یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومان، روند نزولی سکه با شناسایی سود میان معامله‌گران و تردید نسبت به بازارهای اثرگذار تشدید شد. عاملی که در کنار رشد دلار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به زیر سطح ۵۰ هزار تومان رسانده است.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از مرز ۱۳۰۰ دلاری

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 3/ 0 درصدی مواجه شد. با وجود لمس مقطعی 1300 دلاری اونس طلا با تشدید تنش‌های ژئوپولیتیک در کنار افت شاخص دلار، در ساعات پایانی طلا به سطح 1280 دلاری بازگشت. حمله‌های تروریستی بارسلونا در کنار فضای متشنج واشنگتن با تقویت تردیدها به اجرایی‌شدن سیاست‌های مالی ترامپ، افت بازارهای سهام و حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های کم‌ریسک را رقم زد. اما در ادامه اخراج استراتژیست ارشد راست‌گرای افراطی ترامپ، با فروکش تنش‌های واشنگتن از بازارهای سهام حمایت کرد. همچنین آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا و صورتجلسه نشست اخیر فدرال‌رزرو، یک بار دیگر احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را به 50 درصد کاهش داد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 18 کارشناس) 14 نفر روند صعودی، 2 کارشناس حرکت نزولی و 2 نفر روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

تداوم روند کم‌نوسان اوراق تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد اندک ۱/ ۰ درصدی به قیمت ۷۸ هزار و ۸۹۷ تومان معامله شدند. با وجود رشد بیش از ۳ درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در دو هفته میانی مرداد، اما در هفته اخیر شاهد حرکت کم‌نوسان قیمت «تسه»ها در سطح ۷۹ هزار تومانی بودیم. با وجود اینکه در تابستان گذشته، رشد تقاضای مسکن (فصل رونق) قیمت «تسه»ها را در میانه مرداد بالاتر از سطح ۱۰۰ هزار تومانی نیز رساند اما در سال جاری کند‌شدن رشد تقاضا در کنار تنوع در وام‌های ارائه ‌شده، عبور «تسه»ها از سطح ۸۰ هزار تومانی را نیز دشوار کرده است. در شرایط کنونی علاوه بر تقاضای «خانه‌اولی»ها، شاهد رشد تقاضا از سوی ساکنان بافت فرسوده نیز هستیم. کارشناسان بیشترین سهم تقاضا (۶۰ درصد) را از ارزش متراژ ۲ تا ۵ میلیون تومان در تیر می‌دانند.

بازار نفت

سومین هفته افت نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 6/ 0 درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شد. با وجود کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا برای هفتمین هفته متوالی، اما افزایش تولیدات شیل به میزان 79 هزار بشکه در روز فشار را بر نفت حفظ کرد. با این وجود، کند شدن شتاب افزایش تعداد دکل‌های نفتی شیل در هفته‌های اخیر و افت (5 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دومین هفته متوالی تا حدی خوش‌بینی‌ها را در بازار تقویت کرد. با وجود افزایش بهره‌وری تولیدکنندگان شیل، چشم‌انداز کاهشی قیمت نفت در کنار افزایش مواد اولیه مورد‌نیاز برای استخراج نفت، عوامل کاهش شتاب رشد تولیدات شیل هستند. چشم‌انداز رشد تقاضا با کاهش سطح موجودی فیزیکی عامل حمایت از نفت است. اما همچنان کاهش سطح تعهدات اوپک به توافق و بازگشت تولید لیبی ونیجریه و کند شدن تقاضای پالایشگاه‌های چین نفت را زیر 50 دلار حفظ کرده است.