دنیای اقتصاد - هدیه لطفی: بورس تهران پس از ثبت بازدهی ۴/ ۰ درصدی در هفته گذشته، نخستین روز کاری این هفته را نیز مثبت آغاز کرد. به‌طوری که با افزایش ۱۸۴ واحدی (معادل ۲۳/ ۰ درصدی) شاخص کل در جریان معاملات روز گذشته، بازدهی بازار سهام کشور از ابتدای سال به ۹/ ۵ درصد رسید. در این شرایط بررسی روند تغییر مالکیت صورت گرفته در جریان معاملات روز شنبه نشان از رقابت نزدیک دو دسته از معامله‌گران حقیقی و حقوقی دارد. در حالی که طی هفته گذشته و در اکثر روزها شاهد جابه‌جایی‌ و تغییر مالکیت از پرتفوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بودیم، این روند در معاملات روز گذشته متوقف شد. به این ترتیب تغییر مالکیت بیش از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار سهمی به ارزشی حدود ۱۱۸ میلیون تومان به نفع سهامداران حقیقی‌ به ثبت رسید. این در حالی است که خالص تغییر مالکیت صورت گرفته در هفته گذشته معادل ۱۵ میلیارد تومان و به نفع حقوقی‌های بازار بود.

بررسی روند معاملاتی هفته گذشته نشان از آن دارد که بازار توجه زیادی به نمادهای فولادی و فلزی داشت؛ رشد قیمت‌های جهانی کالا به ویژه در بخش فولاد و دیگر فلزات پایه مهم‌ترین عامل در این رویکرد بود. این امر روند مثبت قیمت‌‌ها را در نمادهای وابسته به بازارهای جهانی به دنبال داشت، اما همچنان کمبود نقدینگی با توجه به ارزش معاملات روزانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی به چشم می‌خورد. آغاز هفته جاری نیز سهامداران توجه خاصی به خرید نمادهای پالایشی نشان دادند. البته در این میان همچنان نیم‌نگاهی به سمت گروه فلزات اساسی وجود داشت. در ابتدای معاملات روز گذشته شایعاتی پیرامون نمادهای پالایشی‌ منتشر شد که هر چند این اخبار از سوی مدیران این صنعت نقض شد اما رشد قیمت این نمادها را به دنبال داشت. نمادهای مزبور نه تنها نوسان مثبت را تجربه کرده و به رشد شاخص کل بورس کمک کردند، بلکه با خریدهای قابل توجهی از سوی سهامداران حقیقی همراه شدند. موضوعی که در نهایت تغییر مالکیت هرچند اندک به سمت حقیقی‌ها را به دنبال داشت.

بررسی جزئیات بیشتر از تغییر مالکیت دیروز

بررسی روند تغییر مالکیت به ثبت رسیده در جریان معاملات روز شنبه نشان از آن دارد که خالص تغییر مالکیت به ثبت رسیده در ۳ نماد پالایشی از جمله پالایش نفت بندرعباس، اصفهان و تبریز به بیش از ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید. این جابه‌جایی‌ از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها بود. در این میان بیشترین تغییر مالکیت صورت گرفته در نماد «شبندر» بود. به‌طوری‌که خالص جابه‌جایی‌ با حجم بیش از ۴ میلیون سهم به بیش از ۲ میلیارد تومان رسید. بر این اساس ۷۴ درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد را حقیقی‌ها به ثبت رساندند. این خرید در حدود ۴ میلیارد تومان بود. البته در این میان حقوقی‌ها نیز خریدی در محدوده یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان داشتند، اما میزان فروش آنها بیشتر بود. در پایان معاملات نیز فروش ۴/ ۳ میلیارد تومانی در نماد «شبندر» از سوی حقوقی‌ها به ثبت رسید. تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها در معاملات پالایش نفت اصفهان نیز قابل مشاهده بود؛ دیروز تغییر مالکیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی به نفع حقیقی‌های «شپنا» به ثبت رسید. ۷۱ درصد از خریدهای دیروز این نماد از سوی سهامداران خرد بود. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید. تغییر مالکیت به ثبت رسیده در نماد پالایش نفت تبریز نیز بیش از ۲ میلیون سهم به نفع حقیقی‌ها بود؛ سهامداران حقیقی با خرید ۶ میلیارد تومانی خود در نماد «شبریز»، ۷۵ درصد از خریدهای دیروز این نماد را به خود اختصاص دادند.

چه خبر از دیگر نمادها؟

بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته در بازار دیروز نشان از آن دارد که سهامداران خرد به خرید سهام فولادی نیز توجه زیادی نشان دادند؛ در حالی هفته گذشته نیز نمادهای گروه فلزات اساسی در صدر خریدهای معامله‌گران قرار داشت که روز گذشته نیز این روند با تقاضا در نماد فولاد آلیاژی ایران دنبال شد. این روند نوسان مثبت ۵درصدی را برای نماد مزبور در پی داشت. بر این اساس دیروز بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم «فولاژ» به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد حقیقی‌ها منتقل شد. فولاد خوزستان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بازار در جریان معاملات دیروز بود که تغییر مالکیت بیش از ۸۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرد. ۸۷ درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد از سوی حقیقی‌های بازار بود.

حقوقی‌ها چه سهامی خریدند؟

بررسی روند خرید و فروش صورت گرفته از سوی سهامداران عمده بازار نیز نشان از آن دارد که این گروه بیشترین تغییر مالکیت را در نماد گروه صنعتی پاکشو داشتند. بر این اساس در حالی ۶۰ درصد از خریدهای صورت گرفته در نماد «پاکشو» یعنی رقمی در حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که در نهایت، تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها ختم شد. به این ترتیب تغییر مالکیت ۷۳۴ هزار سهمی «پاکشو» ارزشی معادل یک میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی افزود. «پاکشو» در حالی بودجه سال ۹۶ را با پیش‌بینی ۱۵۰ تومانی سود هر سهم منتشر کرد که در دوره ۳ ماه نخست سال ۲۱ تومان معادل ۱۴ درصد از این رقم پوشش داده شده است.در این میان بیشترین حجم جابه‌جاشده در نماد ملی مس ایران به ثبت رسید؛ در حالی «فملی» با نوسان منفی زیر یک درصدی در بازار دیروز مواجه شد که حجم بالایی از خرید را از سوی سهامداران حقوقی تجربه کرد. بر این اساس تغییر مالکیت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار سهمی به ارزش ۷۱۵ میلیون تومان در این نماد به ثبت رسید. دو نماد کشتیرانی و سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار دیروز بودند. هر دو نماد مزبور با تغییر مالکیت حدود ۲ میلیون سهمی و ارزشی بیش از ۸۰۰ میلیون تومان به نفع سهامداران حقوقی مواجه شدند.

نیم‌نگاهی به معاملات هفته گذشته

بررسی تغییر مالکیت به ثبت رسیده در هفته گذشته حاکی از جابه‌جایی ۱۵ میلیارد تومانی سهام از پرتفوی بازیگران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها است. این جابه‌جایی که در تمامی روزهای هفته به نفع سهامداران حقوقی بود، در آخرین روز کاری هفته تغییر مسیر داد و به نفع حقیقی‌ها چرخید. برآیند این امر برتری حقوقی‌ها در معاملات هفته منتهی به ۱۸ مرداد بود.بورس تهران به دلیل تعطیلی روز شنبه به مناسبت مراسم تحلیف ریاست جمهوری، روز یکشنبه را به‌عنوان نخستین روز کاری هفته با رشد ۱۱۸ واحدی شاخص کل آغاز کرد. این افزایش که بیشتر با جهش قیمت در نمادهای گروه خودرویی و هلدینگ نفت و گاز پارسیان به ثبت رسید، به تغییر مالکیت ۹ میلیون سهمی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهام حقوقی‌ها منجر شد. بر این اساس، در جریان معاملات روز یکشنبه جابه‌جایی حدود ۵ میلیارد و ۸۰۰میلیون تومانی به سبد حقوقی‌های بازار به ثبت رسید. در این روز بیشترین حجم معاملات جابه‌جا شده از سوی سهامداران حقوقی بازار در نماد ملی مس ایران صورت گرفت. به این ترتیب، تغییر مالکیت بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰هزار سهم به ارزشی معادل ۷۱۵میلیون تومان به سبد سهامداران ثبت شد. بیشترین ارزش جابه‌جایی به نفع حقوقی‌ها نیز در نماد به پرداخت ملت صورت گرفت. بر این اساس روز یکشنبه بیش از ۶۸۰هزار سهم «پرداخت» به ارزشی بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی تغییر مالکیت یافت. بررسی روند خریدهای صورت گرفته از جانب سهامداران حقیقی در معاملات روز یکشنبه نیز بیانگر آن است که این گروه تمایل زیادی به خرید نمادهای خودرویی نشان دادند. در این راستا بیشترین ارزش جابه‌جایی به سبد سهامداران خرد بازار نیز در نماد آهنگری تراکتورسازی ایران به ثبت رسید. این رقم به بیش از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان رسید.

بورس تهران در حالی روز دوشنبه با ثبت ۱۱۰ واحد کاهش مواجه شد که تغییر مالکیت صورت گرفته همچنان در مسیر حقیقی به حقوقی باقی ماند. بر این اساس در معاملات روز دوشنبه حدود ۸میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. در این میان، بیشترین تغییر مالکیت ثبت شده در نماد ایران خودرو بود. به نظر می‌رسد انعقاد قرارداد همکاری رنو با ایدرو مهم‌ترین‌ عامل در خریدهای سنگین در نمادهای خودرویی بود. روند معاملات بورس در جریان روز سه‌شنبه با جوی آرام دنبال شد که رشد اندک ۲۸واحدی شاخص کل را به دنبال داشت. هر‌چند روز سه‌شنبه نیز مطابق با روال دیگر روزهای هفته شاهد تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقوقی بودیم. اما این روند در مقایسه با روزهای قبل با شدت بیشتر و حجم بالاتری از سهام جابه‌جا‌شده، همراه شد. به این ترتیب در مجموع این روز تغییر مالکیت بیش از ۳۹ میلیون سهمی از پرتفوی سهامداران حقیقی به پرتفوی سهامداران حقوقی به ثبت رسید. این تغییر مالکیت، ارزشی حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را به پرتفوی حقوقی‌ها افزود.

در این میان، بیشترین حجم جابه‌جایی در نماد ملی مس ایران رخ داد؛ جابه‌جایی ۷/ ۶ میلیون سهم «فملی» به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در حالی به ثبت رسید که ۸۰ درصد از خریدهای روز گذشته در این نماد از سوی حقوقی‌ها شکل گرفت. در این میان صندوق بازنشستگی کشوری اقدام به فروش ۸میلیون سهم این شرکت کرد. به پرداخت ملت و سرمایه‌گذاری شاهد نیز از دیگر نمادهایی بودند که با حجم بالای خرید از سوی حقوقی‌ها روبه‌رو‌ شدند. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان همچنان در فهرست نمادهای پرطرفدار از سوی سهامداران حقیقی بازار قرار گرفت؛ در این روز بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم «فولاد» به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. سرمایه‌گذاری سپه نیز با تغییر مالکیت ۵/ ۲ میلیون سهمی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در روز سه شنبه بود.شاخص کل بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه با رشد ۲۶۵‌واحدی مواجه شد. در این شرایط شاهد تغییر مسیر بازی به نفع حقیقی‌ها بودیم. به‌طوری‌که در معاملات آخرین روز کاری هفته با تغییر مالکیت ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی، شاهد تغییر مالکیت به نفع سهامداران خرد بودیم.

رقابت نزدیک معامله‌گران سهام