گزینه نظامی ترامپ علیه مادورو

دنیای اقتصاد: ترامپ بعد از کره‌شمالی این‌بار ونزوئلا را تهدید کرد. درحالی که ونزوئلا از بحران شدید اقتصادی و سیاسی رنج می‌برد، ترامپ این کشور را به حمله نظامی تهدید کرد. به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در سخنانی در روز جمعه گفت: او استفاده از گزینه نظامی در قبال ونزوئلا را کنار نگذاشته ‌است. ونزوئلا طی ماه‌های گذشته صحنه تنش‌ها و درگیری‌های شدیدی میان معترضان به دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری آن کشور و پلیس و نیروهای امنیتی بوده‌ است. این اعتراض‌ها با طرح مادورو برای رای‌گیری «مجلس موسسان» و بازبینی قانون اساسی شدت بیشتری گرفت. در حالی که معترضان، دولت را متهم به تلاش برای تغییر قانون اساسی، پایان دادن به پارلمان و سوق دادن کشور به سوی دیکتاتوری کرد‌ه‌اند، مادورو گفت: هدف از برپایی «مجلس موسسان» ایجاد صلح و آرامش در کشور است.

این در شرایطی است که طی ماه‌های گذشته بیش از ۱۲۰ نفر در خشونت‌های ونزوئلا جان خود را از دست داده‌اند. دونالد ترامپ روز جمعه در جمع خبرنگاران در نیوجرسی گفت: «ما در سراسر جهان، در جاهایی که خیلی دور هستند، نیروی نظامی داریم. ونزوئلا خیلی دور نیست و مردمش در رنج و عذاب هستند و در حال مرگ.» او سپس افزود: «ما گزینه‌های مختلفی در مورد ونزوئلا داریم، از جمله، در صورت لزوم، گزینه نظامی.»

به گفته رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده وضعیت در ونزوئلا بسیار به‌هم‌ریخته است و این موضوع غم‌انگیز است. ترامپ پس از دیدار با تیم سیاست خارجی خود، رکس تیلرسون، وزیر خارجه، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل و اچ. آر. مک‌مستر، مشاور امنیت ملی، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت.

ساعتی پس از این، وزیر دفاع و وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا به سخنان ترامپ واکنش نشان داده و از آن انتقاد کردند. وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا در تلویزیون دولتی آن کشور گفته اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا تهدیدی بی‌سابقه علیه حاکمیت ملی است. دولت آمریکا پیش از این مادورو و دولت او را به «دیکتاتوری» متهم کرده بود، با این همه تاکنون از وجود گزینه نظامی احتمالی در قبال کاراکاس، سخنی نگفته بود. پنتاگون اما می‌گوید هیچ دستوری در پیوند با ونزوئلا از کاخ سفید دریافت نکرده‌ است. در مقابل وزیر دفاع ونزوئلا تهدید به حمله نظامی را یک دیوانگی خواند و اظهارات ترامپ را یک دخالت آشکار در امور داخلی ونزوئلا دانست. این سخنان ترامپ در حالی مطرح می‌شود که سایت روسی اسپوتنیک از قول مادورو نقل کرده بود که وی به وزیر امور خارجه‌اش تکلیف کرده است تا زمینه دیدار وی با ترامپ را مهیا کند. به گفته این سایت روسی وی قصد دارد در دیدار با ترامپ مشکلات موجود را حل‌وفصل کند.

روسیه به داد ونزوئلا می‌رسد؟

در شرایطی که تنش‌های داخلی و خارجی ونزوئلایی‌ها افزایش یافته است رویترز در گزارشی اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه قصد دارد به این کشور کمک کند. یکی از منابع به رویترز گفته است: در حالی که دولت سوسیالیستی ونزوئلا در حال نابودی است روسیه به‌عنوان متحد این کشور گفته است که پول و اعتبار لازم را در قبال معامله نفتی با کاراکاس برای احیای این کشور در اختیار قرار می‌دهد. درحالی که کاراکاس سعی می‌کند اقتصاد خود را از ورطه نابودی نجات دهد و صدای معترضان را در خیابان‌ها آرام کند، روسیه سعی می‌کند به‌عنوان وام‌دهنده به ونزوئلا از موقعیت به‌دست آمده استفاده کند تا کنترل بیشتری بر بزرگ‌ترین کشور دارای ذخایر نفتی در اوپک پیدا کند.

شرکت نفت دولتی ونزوئلا اوایل سال‌جاری میلادی مخفیانه گفت‌وگوهای خود را با طرف روسی، یعنی شرکت «روس‌نفت» آغاز کرده بود و به این شرکت پیشنهاد حضور در بیش از ۹پروژه تولید و استخراج نفت این کشور را داده است. مسکو در مذاکرات دست بالا را داشته است: پول نقد از سوی روسیه و روس‌نفت نیز به دولت معلق ونزوئلا کمک مالی کند تا نیکولاس مادورو نیاز به یک وام خارجی نداشته باشد و وی را احتمالا از یک کودتا دور کند. شرکت روس‌نفت در ماه آوریل یک میلیارد دلار به‌عنوان وام به ونزوئلا پرداخت کرد. در مقابل شرکت روس‌نفت خود را به‌عنوان واسطه فروش نفت ونزوئلا به مشتریان سراسر جهان معرفی کرده است.