اشتغال‌زایی صنعتی در خراسان جنوبی

دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: ۵۴ درصد اشتغال صنایع خراسان جنوبی در بخش صنایع کوچک است.عباس جرجانی افزود: با توجه به اشتغال‌زایی، درآمدزایی و کارآفرینی بسیار خوب صنایع کوچک، این صنایع جزو ستون‌های اقتصادی یک کشور هستند و اشتغال خوبی ایجاد می‌کنند.وی افزود: در خراسان جنوبی با توجه به وجود وضعیت پروانه‌های بهره‌برداری ۹۴ درصد صنایع استان صنایع کوچک هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اظهار کرد: در مجموع ۶۶ درصد اشتغال استان در بخش صنایع کوچک و متوسط اتفاق افتاده است. جرجانی با بیان اینکه در صنایع کوچک درآمدزایی بسیار خوب و اشتغال‌زایی بالا است، تصریح کرد: همچنین در این صنایع سرمایه‌گذاری کم است و با یک سرمایه‌گذاری کوچک می‌توان برای ۵ تا ۶ نفر اشتغال ایجاد کرد.مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عاملی که باید در صنایع کوچک در نظرگرفته شود موضوع بازار است، یادآور شد: از ابتدای دولت یازدهم برنامه خود را برای فعال کردن واحدهایی که به دلایل مختلف تعطیل شده‌اند، گذاشتیم. جرجانی اظهار کرد: اولین اقدامی که انجام شد پایش واحدهای توجیه‌دار بود که به این منظور واحدهایی که بازار دارند یا می‌توان آن را تغییر ماهیت داد، بررسی شدند.

وی با بیان اینکه حمایت‌های خاصی در چند سال اخیر از بخش تولید شد، افزود: یکی از این حمایت‌ها طرح رونق اقتصادی بود. مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: در بحث رونق چک‌های برگشتی، بدهی‌های مالیاتی، بدهی‌های تامین اجتماعی، بدهی معوق بانکی لحاظ نشد و سرمایه در گردش داده شد و با اجرای طرح رونق مشکل بسیاری از واحدها حل شد و برخی به چرخه تولید بازگشتند. جرجانی با بیان اینکه برجام در بحث واحدهای صنعتی ما بسیار کارگشا بوده است، همچنین در زمینه مواد پتروشیمی نیز موثر بود اظهار کرد: یکی دیگر از حمایت‌هایی که در موضوع رونق شد تثبیت نرخ ارز بود که برای واحدهای صادراتی بسیار تاثیرگذار است زیرا در صادرات به خریدار نرخ ثابتی را می‌توان داد.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه در شهرک‌های صنعتی امسال شرایط واگذاری زمین آسان‌تر شد، افزود: اولین اقدامی که انجام شد این بود که دستورالعمل‌ها از پراکندگی بیرون آمد و به‌صورت یک بسته در سایت شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی قرار گرفت تا سرمایه‌گذار با دستورالعمل‌ها آشنا شود.

جرجانی گفت: دومین اقدام این است که با توجه به اینکه تامین منابع سخت شده است اما برای کمک به سرمایه‌گذار قیمت زمین را نسبت به سال ۹۴ هیچ‌گونه تغییری ندادیم و قیمت ثابت است و همچنین بعضی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تقاضامحور نبود اما امکانات زیرساختی در این شهرک‌ها فراهم بود که با برگزاری جلساتی مصوب شد حقوق انتفاع در این شهرک‌ها ۸۰ درصد کاهش یابد تا تشویقی برای سرمایه‌گذاری و استقرار در این شهرک‌ها فراهم باشد. وی اظهار کرد: این موضوع موجب شد تا در ناحیه صنعتی زیرکوه ۲ سرمایه‌گذار معرفی شدند. مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با بیان اینکه اولین سیاست ما ایجاد اشتغال است، افزود: واحدهایی که بتوانند تا پایان سال ۹۶ اشتغال ایجاد کنند و سرمایه‌گذاری انجام دهند، درصدی از سود تسهیلات آنان بخشیده می‌شود. وی با اشاره به اینکه طرح رونق تولید در سال ۹۶ نیز تمدید شد، یادآور شد: واحدهایی که توجیه اقتصادی، فنی و مالی خوبی داشته باشند، مجدد می‌توانند از این طرح استفاده کنند. جرجانی افزود: امسال در طرح رونق، طرح نوسازی و بهسازی اجرا شده است که واحدهایی که خواستار تغییر نوع تولید هستند، در این طرح حمایت می‌شوند. وی تصریح کرد: در صندوق ضمانت نیز واحدهایی که نیاز داشته باشند می‌توانند از محل صندوق ضمانت، برای دو یا چند بانک ضمانت‌نامه دریافت کنند و همچنین برای خرید محصولات به فروشنده مواد اولیه ضمانت نامه داده می‌شود تا مواد اولیه داده شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: همچنین در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ معادل ۶۲۰ درصد افزایش صدور ضمانت‌نامه صنایع کوچک را برای واحدهای صنعتی داشتیم.جرجانی یادآور شد: در زمینه آموزش نیز سال گذشته فعالیت بسیاری انجام شد و از ابتدا ۱۷۲دوره آموزشی برگزار و ۳۶۳۰ نفر معادل ۲۶۱ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد و افراد آموزش‌های لازم را فرا گرفتند. وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات دیگر در شهرک صنعتی برگزاری تورهای صنعتی بوده که به منظور آشنایی واحدهای صنعتی با واحدهای مشابه و بازاریابی انجام شده است.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۲۶ فقره تور صنعتی برای ۴۶۷ نفر برگزار شده است، افزود: همچنین برگزاری تورهای دانش‌آموزی به منظور آگاه‌سازی دانش‌آموزان با صنعت، برگزاری تور خانواده‌های کارکنان واحدهای صنعتی و برگزاری تور صنعتی ویژه قضات و وکلای دادگستری نیز از جمله اقدامات انجام شده است. جرجانی اظهار کرد: در بحث خوشه‌ها نیز اکنون ۴ خوشه اعم از خوشه طیور، حوله، جاجیم و خشکبار شناسایی شده و امکان‌سنجی آن صورت گرفته است، به این منظور توسعه خوشه طیور انجام و دوره‌های آموزشی برگزار و به دنبال بازاریابی آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ظرفیت اشتغال‌زایی خوبی در بخش طیور وجود دارد، خاطرنشان کرد: همچنین کنسرسیوم صادراتی خوشه طیور و مرغ نیز تشکیل شده است که باید برای صادرات آن اقدامات را خود آنان انجام دهند و امید است بتوانیم خوشه طیور را به سمت صادرات هدایت کنیم. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با اشاره به صنایع بزرگ استان گفت: از اقداماتی که در سال ۹۵ اتفاق افتاد و جزو طرح‌های رونق بود، بهره‌برداری از ۳ طرح بزرگ استان همچون فولاد قاین، سیمان باقران و کک طبس بود. جرجانی اظهار کرد: اکنون سیمان باقران راه‌اندازی شده و به ظرفیت اسمی خود رسیده و بازار فروش خوبی در افغانستان پیدا کرده است. وی خاطرنشان کرد: همچنین در فولاد قاین نیز کار بسیار خوب پیگیری می‌شود و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کار را انجام می‌دهند و تلاش می‌شود زودتر به بهره‌برداری برسد.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کارخانه کک طبس نیز بسیار خوب پیش رفته و امید است در هفته دولت به بهره برداری برسد، گفت: در مجموع این واحدها اشتغال خوبی را در استان ایجاد خواهند کرد.جرجانی از تعهد ۲ هزار نفری اشتغال در سال ۹۶ در بخش صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: با افتتاح این واحدها این هدف عملیاتی می‌شود.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه ماده بنتونیت در دنیا وجود دارد و استاندارد آن در میامی آمریکا است، افزود: تنها بنتونیت کیفیت‌دار که مطابق میامی آمریکا است متعلق به ایران است و این ماده تنها در خراسان جنوبی وجود دارد و این ظرفیت بزرگی برای استان است.