یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

روند معکوس نماگرهای بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۸۴ واحدی (۲۳/ ۰ درصدی) همراه شد . روز گذشته سطح معاملات نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان، نسبت به اوج ۱۵۰ میلیارد تومانی ابتدای مرداد قرار داشت. توقف روند صعودی قیمت جهانی کالاها نزدیک سقف‌های پیشین و شناسایی سود، تشدید فشار فروش را در برخی نمادهای فلزات اساسی رقم زد. اما همچنان برخی نمادهای این گروه با رشد همراه شدند. امری که در کنار اقبال معامله‌گران به نمادهای پالایشی، شاخص کل را مثبت کرد. با وجود تعدیل مثبت قابل‌توجه شرکت‌های پالایشی در گزارش سال ۹۵، همچنان ابهام در نرخ‌گذاری محصولات و مواد اولیه این شرکت‌ها از سوی پالایش و پخش، می‌تواند مانع از پایداری رشد این نمادها شود. افت شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) حرکت معامله‌گران از نمادهای کوچک‌تر به نمادهای بزرگ‌تر در شرایط نبود نقدینگی جدید را نشان می‌دهد.

بازار ارز

کم‌رمقی معاملات ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک یک تومانی به نرخ 3808 تومان معامله شد. با شکسته شدن حمایت سطح 3810 تومانی از روز چهارشنبه روند کم‌نوسان نرخ دلار زیر سطح 3810 تومانی رقم خورد. با وجود مقاومت سطح 3800 تومانی از فروردین در برابر رشد دلار، اما شکسته شدن مقاومت سطح مزبور در 5 مرداد در کنار رشد تقاضای آربیتراژی و تقویت چشم‌انداز صعودی نرخ دلار با افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی روند صعودی نرخ دلار را تشدید کرد. همچنین عرضه ارز از سوی صرافی بانک‌ها در نرخ‌های بالاتر از 3800 تومان نیز خوش‌بینی‌ها به رشد دلار را تقویت کرد. اما در روزهای اخیر شناسایی سود میان معامله‌گران در کنار تقویت فضای احتیاطی و کاهش تقاضای آربیتراژی فشار بر دلار را تشدید کرد. همچنان در صورت روند کم‌نوسان دلار در سطح کنونی، افت بیشتر دلار تا نزدیک سطح 3800 تومانی محتمل است.

بازار سکه

حرکت سکه در سقف

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی روز جمعه تا سقف ۲‌ماه (۱۲۹۴ دلار) در شرایط کم‌نوسانی دلار، قیمت سکه را به بالاترین سطح از ۲۸ فروردین رساند. رشد نرخ تورم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها با تقویت تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا در کنار تشدید تنش‌های میان کره‌شمالی و آمریکا از اونس طلا حمایت کرد. بنابراین رشد حدود ۲۸ دلاری اونس طلا در روزهای اخیر رقم خورد. همچنان مقاومت سطح ۱۲۹۰ دلاری در برابر رشد طلا محتمل است. در بازار ارز نیز شکستن مقاومت سطح ۳۸۱۰ تومانی، تقویت شرایط احتیاطی معاملات دلار را کاهش داده است. بنابراین احتمال تعدیل اونس طلا در کنار شرایط احتیاطی دلار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه به ۶۷ هزار تومان کاهش یافته است.

بازار طلای جهانی

بیشترین رشد هفتگی طلا از آوریل

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 4/ 2 درصدی، بیشترین رشد هفتگی از فروردین (آوریل) را ثبت کرد و به قیمت 7/ 1288 دلار معامله شد. تشدید تنش‌های ژئوپولیتیک میان آمریکا و کره‌شمالی، تهدید آمریکا به حمله نظامی به کره‌شمالی در پاسخ به تهدیدات هسته‌ای این کشور، افت بازارهای سهام از سقف‌های پیشین را رقم زد. بنابراین رشد اونس طلا به سقف 9‌هفته‌ (1294 دلار) و ین ژاپن به سقف 5‌هفته رقم خورد. با وجود تعدیل ریسک‌های ژئوپلیتیک روز جمعه، نوسان بازارهای سهام تا حدی کاهش یافت. با این وجود، افت شاخص دلار با انتشار نرخ تورم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها، مانع از افت اونس طلا شد. پیش‌تر نماینده نیویورک فدرال‌رزرو، دادلی نیز با توجه به دور بودن نرخ تورم از هدف فدرال‌رزرو به دلیل بهره‌وری پایین، تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا را تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در مرز 80 هزار تومانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴(تسه۹۴۱۲) با رشد اندک ۳/ ۰ درصدی همراه شدند. چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا در فصل رونق مسکن، رشد قیمت «تسه»ها تا سطح ۸۰ هزار تومانی را رقم زده است. با این وجود درتابستان سال جاری شاهد کند شدن روند افزایش تقاضای اوراق تسهیلات مسکن نسبت به تابستان سال گذشته هستیم. با وجود رشد ۶ درصدی قیمت «تسه»ها در تیر سال گذشته، در تیر سال جاری رشد تنها ۰۴/ ۰ درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد. کاهش تعداد معاملات در تیر نسبت به خرداد در کنار تنوع در انواع وام‌های ارائه‌شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن، مانع از رشد قابل توجه قیمت «تسه»ها است. اما همچنان سیگنال‌های مثبت رشد تقاضا از جمله رشد تعداد معاملات در برخی مناطق تهران و رشد تقاضای بافت فرسوده، خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است.

بازار نفت

دومین هفته نزول نفت

هر بشکه نفت خام‌ آمریکا با افت هفتگی 5/ 1 درصدی دومین هفته نزولی را ثبت کرد. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از رشد تقاضا به 5/ 1 میلیون بشکه در روز (از 4/ 1 میلیون در گزارش پیشین) چشم‌انداز بازگشت تدریجی نفت به تعادل را ارائه می‌دهد. اما رسیدن سطح تعهد اوپک به کمترین سطح از زمان اجرای توافق به دلیل افزایش تولیدات لیبی (بالاتر از یک میلیون بشکه در روز) و نیجریه (به 75/ 1 میلیون بشکه در روز) و کاهش سطح تعهدات عراق، امارات و الجزایر فشار بر نفت را حفظ کرد. در هفته‌های اخیر با چشم‌انداز کاهشی قیمت نفت، کند شدن شتاب رشد تعداد دکل‌ها (افزایش 3 موردی در هفته اخیر) تا حدی خوش‌بینی‌ها به کاهش شتاب رشد شیل را تقویت کرده است. اما IEA افزایش 700 هزار بشکه در روز تولیدات غیراوپک در سال 2017 به ویژه با تولیدات شیل را پیش‌بینی کرد.