بازگشت دوباره صندوق مکانیزه فروش

دنیای اقتصاد: سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ایران آیین‌نامه اجرایی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و استفاده از صندوق مکانیزه فروش را به اصناف رایانه ابلاغ کرد. بر‌اساس این آیین‌نامه سازمان امور مالیاتی به اصناف رایانه اعلام کرده چنانچه صندوق‌های مکانیزه مورد استفاده در اصناف مطابق استانداردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این سازمان باشد می‌تواند از سوی صاحبان اصناف مورد استفاده قرار گیرد. پیش از این استفاده از صندوق مکانیزه فروش در اصناف رایانه مطرح شده بود اما به دلیل تعیین یک شرکت خاص برای ارائه خدمات صندوق مکانیزه از سوی مرکز اصناف، اختلافاتی بین اصناف به وجود آمد و در نهایت به تعلیق اجرای این طرح منجر شد.

حالا سازمان امور مالیاتی تصمیم گرفته برای اجرای طرح صندوق مکانیزه فروش شرایطی را مقرر کند تا طرح محاسبه مالیات بر اساس صندوق مکانیزه آغاز شود. بر اساس اعلام این سازمان صندوق‌های مکانیزه سامانه‌هایی اعم از صندوق فروش یا رایانه یا نرم‌افزار کاربردی شامل سخت‌افزار هستند که با امکان اتصال به سامانه سازمان امور مالیاتی قابلیت لازم برای ثبت اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات واحد کسب و کار را دارند. این سامانه بر اساس استانداردهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که از سوی سازمان و با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود طراحی و مدیریت می‌شود. در این اطلاعیه همچنین تاکید شده که حافظه جانبی الکترونیکی که برای ثبت مستمر اطلاعات سامانه صندوق فروش نصب می‌شود امکان حذف و تغییر اطلاعات در آن وجود ندارد.

همچنین فایل الکترونیکی صندوق فروش مکانیزه در قالب و اقلام اطلاعات الکترونیکی سامانه صندوق فروش تعریف شده که مشخصات آن بر اساس بسته‌های تبادل اطلاعات توسط سازمان تعریف و طراحی شده است. مشخصات سخت‌افزاری و ویژگی‌های نرم‌افزاری سامانه صندوق فروش شامل مجهز بودن به حافظه مالیاتی، صفحه نمایشگر کاربر و مشتری، صفحه کلید و فیش چاپگر است. داشتن قابلیت‌هایی نظیر اتصال به سایر تجهیزات جانبی مانند بارکد‌خوان و چاپگر معمولی و داشتن امکانات استفاده در سیستم‌های شبکه‌ای به‌عنوان یک ایستگاه کاری و داشتن قابلیت اتصال به درگاه‌های الکترونیکی بانکی به منظور فروش با استفاده از کارت‌های الکترونیکی بانکی از دیگر ویژگی‌های این صندوق‌هاست.

از دیدگاه این سازمان همچنین نرم‌افزار سامانه فروش نیز باید دارای ویژگی ثبت و ذخیره اطلاعات صورت‌حساب خرید و فروش کالا، محاسبه مالیات و عوارض، ثبت اطلاعات روی حافظه مالیاتی، ارسال اخطار مناسب به کاربر درباره قطع حافظه مالیاتی باشد و امکان تهیه گزارش‌های آنی و دوره‌ای در مقاطع مختلف زمانی حداقل شامل اطلاعات فروش کالا و خدمت و میزان مالیات و عوارض دریافتی را داشته باشد. بر اساس این آیین‌نامه سازمان امور مالیاتی مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی به تدریج بر اساس اولویت اشخاص مشمول را تعیین و مراتب را حداکثر تا پایان شهریور‌ماه هر سال از طریق درج در یکی از روزنامه‌های کثیر‌الانتشار و روزنامه رسمی کشور اعلام کند. اشخاص مکلفند تا زمانی که سامانه ماشینی یا مکانیزه طراحی و راه‌اندازی نشده است اطلاعات عملیات خرید و فروش کالا و خدمات خود را در بازه‌های زمانی مشخص شده و بر اساس روش‌هایی که از سوی سازمان تعیین می‌شود در اختیار سازمان قرار دهند.