اولین شب آرامش

دنیای اقتصاد: جمعه برای استقلال روز دیگری بود. پرهزینه‌ترین باشگاه ایرانی لیگ هفدهم که فصل جدید را فقط در سودای قهرمانی آغاز کرده بود، در دو بازی اول دستش به پیروزی نرسید تا انتقادها از این تیم خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت آغاز شود. بعد از سوت پایان بازی با استقلال خوزستان حتی فریادهای اعتراضی جسته و گریخته‌ای هم از روی سکوهای ورزشگاه آزادی علیه منصوریان به گوش رسید، به‌ویژه پیروزی‌های متوالی پرسپولیس حسابی عرصه را بر استقلال تنگ کرده بود. شاگردان برانکو پنج‌شنبه‌شب هم نفت تهران را بردند تا در فاصله ۲۴ساعت پیش از بازی استقلال و تراکتورسازی، فاصله را با رقیب سنتی به ۸امتیاز افزایش بدهند.

شاید همین مساله بود که باعث شد تیم منصوریان بازی جمعه را توفانی آغاز کند. استقلال در ۲۵دقیقه نخست بازی با حریف تبریزی حملات پرتعدادی را ترتیب داد و بارها تا آستانه دستیابی به گل پیش رفت تا هواداران حسابی به‌وجد بیایند. بعد از آن اما بازی رو به سکون گذاشت و خطر ناکامی در گلزنی برای سومین مسابقه پیاپی حس شد. با این وجود اولین گل فصل استقلال را بازیکنی به‌ثمر رساند که تا شروع لیگ هفدهم معلوم نبود در این تیم حضور خواهد داشت یا نه. سرور جباروف ازبک درست در آخرین دقایق نیمه اول و روی یک ضربه از راه دور به زیبایی دروازه تراکتور را باز کرد. البته در جریان به‌ثمر رسیدن گل او، اشتباه محاسباتی گلر تراکتور هم دخیل بود. فرزین گروسیان که امسال در هر سه بازی تراکتور از روی شوت‌های پشت محوطه جریمه گل خورده، این‌بار در مهار ضربه جباروف ناکام ماند. استقلال که استرس از دست دادن نخستین پیروزی فصل را حس می‌کرد، در نیمه دوم عقب کشید تا از سه امتیازش حراست کند. همین مساله باعث شد تراکتورسازان موقعیت‌های متعدد گلزنی را به‌دست بیاورند، اما این فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست رفت. قطعا شوت محمد ابراهیمی که به تیر دروازه استقلال خورد، بهترین موقعیت میهمان در این دقایق بود، اما به هر حال استقلال توانست این بازی را ببرد و نفسی به راحتی بکشد.

نکات مثبت و منفی

استقلال بعد از پنج سال موفق شد در ورزشگاه آزادی تهران تراکتورسازی را شکست بدهد و سریال باخت‌های پیاپی خانگی برابر این تیم را به نقطه پایان برساند. این مساله قطعا اعتمادبه‌نفس خاصی را به مجموعه استقلال تزریق خواهد کرد. غیر از این، آبی‌ها در این بازی اولین گل فصل را زدند و نخستین پیروزی را هم دشت کردند تا بار روانی منفی نبردن، از دوش آنها برداشته شود. ستاره ازبکستانی هم با گلی که زد و البته پشتک‌های زیبایش، نشان داد در میانه میدان می‌تواند مهره‌ای قابل اتکا برای آبی‌ها باشد. به علاوه نباید از یاد ببریم که در چنین شبی، هواداران استقلال بیش از نیمی از سکوهای ورزشگاه آزادی را پر کردند و تیم‌شان را تنها نگذاشتند.

بازی جذاب استقلال در ۲۵دقیقه ابتدایی هم از دیگر نکات مثبت مسابقه بود و نشان داد اگر این مدل بازی به مدت زمان بیشتری توسعه پیدا کند، استقلال بار دیگر قادر است نظر مساعد هواداران و منتقدان را جلب کند. با این وجود این مسابقه چند نکته منفی هم برای استقلال داشت؛ از جمله اینکه خط آتش این تیم همچنان در گل‌زنی ناکام مانده است و برخی بازیکنان نظیر شهباززاده، شجاعیان و بیت‌سعید که انتظار بسیار بالایی از آنها وجود داشت، هنوز توقعات را برآورده نکرده‌اند. از سوی دیگر عقب‌نشینی غریزی استقلالی‌ها در نیمه دوم بار دیگر زنگ خطر را برای این تیم به‌صدا درآورد. مهدی رحمتی خوش‌شانس بود که برای دومین‌بار طی سه بازی اخیر توپ به تیر دروازه‌اش خورد و به تور بوسه نزد. مهدی قائدی خوش‌آتیه هم که تمام طول هفته گذشته در مرکز تحسین‌ها بود، در این بازی آنقدرها ندرخشید تا معلوم شود این استعداد جوان بوشهری هنوز راه زیادی برای رسیدن به ثبات پیش‌رو دارد.

قعرنشینی عجیب تراکتور

در آن سوی میدان اما تراکتورسازی در پایان هفته سوم دقیقا در قعر جدول رده‌بندی قرار گرفت تا روشن شود محرومیت از دو پنجره نقل‌وانتقالاتی چقدر برای این تیم گران تمام شده است. تراکتور به‌ویژه از ناحیه قلب خط دفاعی و نیز درون دروازه با مشکل شدید مواجه است، هرچند انصافا قرعه آغاز فصل آنها هم به شکل وحشتناکی سخت بود. شاگردان یحیی ابتدا در گرمای اهواز با استقلال‌خوزستان مصاف دادند و پس از آن هم طی دو بازی متوالی با سرخابی‌های پایتخت روبه‌رو شدند. البته قرعه هفته آینده آنها ممکن است فرصت احیا را به این تیم بدهد؛ جایی که تراکتورسازی در تبریز باید با نفت بحران‌زده تهران پیکار کند. نفتی‌ها اخیرا حضور در تمرینات تیم‌شان را هم تحریم کرده‌اند تا هفته بعد حریف آسان‌تری برای تراکتور باشند!