دنیای اقتصاد: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، در واکنش به شایعاتی درباره استعفایش از سمت معاون اول رئیس‌جمهور گفت: چرا باید برای ۱۰ روز استعفا بدهم؟ به گزارش «ایسنا» وی در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفت: تعبیر استعفا که به‌کار برده شد، به هیچ وجه درست نبود. به‌طور طبیعی ۱۲ مرداد برای همه اعضای دولت پایان دوره است، در این صورت کسی که ۴ سال کار کرده است، چرا باید برای ۱۰ روز استعفا بدهد؟ وی در ادامه افزود: معلوم است که این موضوع از اصل درست نیست و برخی از پیش خود چیزهایی را مطرح می‌کنند.

روایت چگونگی ثبت‌نام در انتخابات

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من با این موضوع که چند نامزد هم جهت در انتخابات باشند مخالفت چندانی نداشتم، حتی می‌گفتم تعدادی نامزد شوند. اما پیش شرط این موضوع این بود که این نامزدها حتما باید از میان کسانی باشند که با آقای دکتر روحانی هماهنگ و ایشان به آنان اعتماد کامل داشته باشند. وی افزود: هیچ وقت موافق نبودم خودم به صحنه انتخابات بیایم. نه‌تنها انتخابات بلکه اساسا رویکرد من این گونه است که هیچ‌گاه در فضای مبهم حرکت نمی‌کنم.

به گزارش جماران، جهانگیری گفت: در واپسین روزهای ثبت‌نام انتخاباتی این خبر شنیده شد که آقای جهانگیری در جلسه‌ای با رئیس دولت اصلاحات حضور یافته تا به نامزدی در انتخابات مجاب شود. من با ایشان، آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها و شورای اصلاح‌طلبان جلسات متعدد و مشورت‌های بسیاری داشتم. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در این خصوص، دو بار با من صحبت کردند. من به صراحت به ایشان گفتم این حرف‌ها را نزنید. اما مشورت‌ها و بحث‌ها همین طور ادامه داشت تا اینکه روز آخر ثبت‌نام نامزدها، دوستان با آقای روحانی صحبت کردند. البته پیش از آن هم آقای روحانی دو بار با من صحبت کرده بودند.جهانگیری همچنین گفت: در آخرین ساعت‌های مهلت قانونی ثبت‌نام‌ها، دیگر فرصت نبود تا به جماران بروم و به‌صورت حضوری با رئیس‌دولت‌اصلاحات گفت‌و‌گو کنم؛ بنابراین تلفنی با ایشان صحبت کرده و همه مسائل را مفصل با ایشان مطرح کردم. ایشان در این تماس گفتند مسوولیت حضور نیافتن با خود شماست، اما باید آقای ظریف را مجاب کنید که در انتخابات ثبت‌نام کند. در فرصت باقی مانده، نه می‌شد آقای ظریف را پیدا کرد و نه حتی در صورت پیداکردن، مجالی باقی مانده بود که بتوانم ایشان را مجاب کنم. در نتیجه، برخی مشورت‌های دیگر هم انجام شد و در نهایت در انتخابات ثبت‌نام کردم.

مناظره

معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سوال که جمع‌‌بندی‌تان از حضور در مناظره‌ها چیست، گفت: اگر بعد از مناظره‌ها کسی از من می‌پرسید خوب بود یا بد، پاسخ می‌دادم که یادم نیست چه گفتم. اما اکنون که گاهی در فرصت‌هایی بار دیگر مناظره‌ها را مرور می‌کنم، می‌بینم که خوب ظاهر شدم. او افزود: در مناظره اول که پشت تریبون رفتم و پاسخ آقای قالیباف درباره نامزد پوششی را دادم، یادم هست که بعد از پایان صحبت (احتمالا در فیلم هم باشد) آقای رئیسی که کنار من نشسته بود، به‌طور خصوصی به من گفت که چرا این طور صحبت کردی. پاسخ من به ایشان این بود که اصلا بنا نداشتم این طور صحبت کنم یا این طور بشود، اما وقتی در این جلسه و به این ترتیب به من گفته می‌شود نامزد پوششی، طبعا من هم از خودم دفاع می‌کنم.