ارزش معاملات بورس انرژی 83 درصد افزایش یافت

مدیر‌عامل بورس انرژی می‌گوید: ارزش معاملات بورس انرژی در تیرماه به حدود ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال رسید که رشد ۸۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.به گزارش «ایرنا»، سیدعلی حسینی بیان کرد: در جریان معاملات تیرماه سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۹۸ هزار تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری به ارزش نزدیک به ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال در تابلوی نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی بازار فیزیکی معامله شد.وی ادامه داد: از معاملات صورت گرفته در این مدت، سهم تالار داخلی یک هزار و ۷۲۷ میلیارد ریال و تالار بین‌الملل ۷۹۳ میلیارد ریال بوده، در حالی که در تیرماه ۱۳۹۵ ارزش معاملات بازار فیزیکی معادل یک هزار و ۳۹۵ میلیارد ریال بوده است.این مقام مسوول با اشاره به رشد ۸۳ درصدی ارزش معاملات در تیر ماه ۱۳۹۶ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اظهار کرد: حجم معاملات نیز از ۱۳۱ هزار و ۶۷۹ تن در تیر سال ۱۳۹۵ به ۱۹۸ هزار و ۱۴۵ تن در تیر سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است که این افزایش در حجم معاملات رشدی معادل ۵۰ درصد دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: افزایش ارزش معاملات در تیرماه سال ۱۳۹۶ درحالی صورت گرفته که عرضه برخی فرآورده‌های صادراتی همچون کالای گازوئیل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در تالار بین‌الملل در این ماه متوقف شده است.وی گفت: توقف صادرات این محصول از مبادی مختلف، تالار صادراتی بازار فیزیکی را با کاهش ۲۳ درصدی مواجه کرده، اما در این مدت تالار داخلی بازار فیزیکی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۵۰ درصدی در حجم معاملات روبه‌رو‌ بوده است.مدیر عامل بورس انرژی درباره بیشترین کالای مورد استقبال خریداران گفت: کالای نفتای سنگین با ارزش معاملاتی بیش از ۹۲۵ میلیارد ریال بیشترین سهم از معاملات تیرماه بازار فیزیکی را به خود اختصاص داده است و کالاهای حلال ۴۰۲ و میعانات گازی به ترتیب با ۶۵۷ میلیارد ریال و ۳۷۳ میلیارد ریال در رتبه‌‌های بعدی قرار دارند.

در بورس انرژی ایران انواع حامل‌های انرژی از جمله برق، گازوئیل و نفت کوره با هدف عرضه در بازارهای داخلی و بین‌المللی به فروش می‌رسد. بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، بهار امسال را با ثبت رکورد ۷ هزار و ۷۱ میلیارد ریال به پایان رسانید. مدیرعامل بورس انرژی پیش از این گفته بود: ۱۵۰ شرکت خارجی در بورس انرژی ایران کد معاملاتی دارند که برخی جزو پنج شرکت برتر بین‌المللی در حوزه صنعت نفت به شمار می‌روند. وی همچنین از افزایش دو برابری شمار صدور کدهای معاملاتی خارجی پس از اجرای برجام خبر داده و افزوده بود: وزیر نفت با عرضه نفت خام صادراتی از طریق تالار صادراتی بورس انرژی موافقت کرده که سازوکار این عرضه در حال آماده‌سازی است. به گفته وی، فرآورده‌های بورس انرژی به ۱۳کشور ارسال می‌شود.