دنیای اقتصاد: مجلس نمایندگان آمریکا، روز سه‌شنبه سوم مرداد طرح مربوط به اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی را با اکثریت قاطع تصویب کرد تا با تصویب این طرح در مرحله بعد در سنای آمریکا، برای تصویب نهایی به کاخ سفید ارسال شود. این طرح که با ۴۱۹ رای موافق در مقابل سه رای مخالف تصویب شده است، نسخه تازه‌ای از طرح سنای آمریکا است که در ۲۵ خردادماه با ۹۸ رای موافق تصویب شده بود. سناتور بن کارسون، از حزب دموکرات گفته است، اعضای دو مجلس پس از مذاکراتی فشرده بر سر نحوه مسیر قانونی این طرح توافق کردند. همزمان با تصویب طرح اعمال تحریم‌ها، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان یک سخنرانی به ایران هشدار داده‌ که به توافق اتمی پایبند بماند؛ در غیر این‌صورت با «مشکلات بزرگی» روبه‌رو خواهد شد. در مقابل اما این اقدام جدید آمریکا با واکنش شدید مقامات ایران مواجه شده است. در همین خصوص حسن روحانی با اشاره به این اقدام «خصمانه» گفته است که در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا حتما پاسخ لازم را خواهیم داد. همزمان جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی برای بررسی طرح مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا نیز روز شنبه برگزار خواهد شد.

به گزارش «رویترز»، همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، مجلس نمایندگان آمریکا طرح مربوط به اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی را با اکثریت بسیار بالایی (۴۱۹ رای موافق و سه رای مخالف) تصویب کرد. در مراسم رای‌گیری این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا، سه نماینده به نام‌های «جاستین آماش»، «جیمی دانکن» و «توماس ماسی» به این لایحه رای منفی دادند. به این ترتیب، لایحه مزبور با ۴۱۹ رای موافق در برابر تنها ۳ رای مخالف (۷/ ۰ درصد آرا) به تصویب رسید. مجلس سنا هنوز اعلام نکرده است که چه زمانی این طرح مصوب مجلس نمایندگان را بررسی خواهد کرد. کاخ سفید نیز در مورد طرح مجلس نمایندگان گفته است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز درباره امضا کردن چنین طرحی تصمیمی نگرفته است.این طرح ابتدا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در سنای آمریکا تهیه شد ولی سپس طرح تحریم‌های روسیه نیز به آن اضافه شد. طرحی که سنای آمریکا پیش‌تر در ۲۵ خردادماه، با اکثریت قاطع آرا تصویب کرد به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» موسوم بود و ایران را به‌دلیل توسعه موشک‌های بالستیک، حمایت ادعایی از تروریسم و گروه‌های شبه‌نظامی وآنچه نقض حقوق بشر در کشور عنوان شد، مورد تحریم قرار می‌داد.در همین خصوص رئیس‌جمهوری آمریکا سوم مرداد ماه، در جریان یک سخنرانی عمومی در یانگستون واقع در ایالت اوهایو گفته است اگر تایید شود ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده، این مشکل بسیار بزرگی برای آنها خواهد بود. دولت دونالد ترامپ، ۲۶ تیر ماه در تاییدیه‌ای برای کنگره اعلام کرد که ایران به مفاد توافق هسته‌ای و «برنامه جامع اقدام مشترک» در پیوند با آن، همچنان پایبند مانده‌، در عین حال افزوده است که خلاف «روح» آن عمل کرده است.

مفاد تحریم‌ها

تحریم‌های جدید علیه ایران نیز در درجه اول به برنامه موشکی جمهوری اسلامی مربوط می‌شوند، اما «نقض حقوق بشر» و «حمایت از تروریسم» نیز از دلایل دیگر آن عنوان شده است. بر اساس این طرح، افراد و نهادهایی که بنابر ادعاهای مقامات آمریکایی متهم به نقض حقوق بشر، نقض فروش سلاح‌های سنگین به ایران، دست داشتن در بر هم زدن ثبات منطقه و توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی هستند، در فهرست تحریم‌های جدید ایالات متحده قرار خواهند گرفت.در صورت تبدیل طرح به قانون، وزیران خارجه، دفاع، خزانه‌داری و نیز رئیس اطلاعات ملی آمریکا موظف خواهند شد تا ۱۸۰ روز پس از آن و سپس هر دو سال یک بار «راهبردی» را برای مقابله با آن دسته از فعالیت‌های ایران در «خاورمیانه، شمال آفریقا و فراتر از آن» که به گفته تنظیم‌کنندگان طرح، تهدیدی برای آمریکا و متحدان اصلی‌اش محسوب می‌شوند، تدوین کنند.افراد یا شرکت‌هایی نیز که به توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی کمک کنند، مشمول تحریم خواهند شد. همچنین رئیس جمهوری آمریکا موظف خواهد شد که با قرار دادن این افراد و نهادها در فهرست تحریم، از ورود آنها به ایالات متحده جلوگیری، دارایی‌هایشان در آمریکا را بلوکه و شریکان تجاری آنان را با مجازات‌های مالی روبه‌رو کند.طبق طرح تحریمی یاد شده، رئیس جمهوری ایالات متحده موظف است ظرف ۹۰ روز فرماندهان و وابستگان به سپاه پاسداران و همچنین سپاه قدس را در فهرست تحریم‌های جدید قرار دهد. بلوکه کردن دارایی‌ها و ممنوعیت مبادلات تجاری و مالی از تدابیر در نظر گرفته شده در طرح تحریم‌هاست. طرح اما به موضوع مورد مناقشه قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی آمریکا نپرداخته است.

واکنش قاطع ایران

در واکنش به تصویب تحریم‌های جدید آمریکا، رئیس‌ جمهوری ایران با تاکید بر اینکه در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا حتما پاسخ لازم را خواهیم داد، از واشنگتن خواست با احترام به حقوق ملت ایران، از تجربه ۴۰ سال خصومت خود درس بگیرد. حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه دست و پای آمریکایی‌ها بعد از توافق برجام در زمینه تحریم‌ مقداری بسته شده است، گفت: «برجام دست و پای آمریکا را هم برای بردن این گونه تحریم‌ها به بهانه مسائل سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای به شورای امنیت و هم در راستای وضع تحریم‌های جدید بسته است. بنابراین در همین لایحه‌ای که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرده و علی القاعده به سنا خواهد رفت، می‌بینید تحریم نسبت به ایران با تحریمی که نسبت به کره‌شمالی یا روسیه مطرح است بسیار تفاوت دارد. تحریم‌های ایران در واقع تکرار تحریم‌های گذشته بوده و این نشان آن است که حربه تحریم آمریکا نسبت به گذشته بسیار کند شده است.» رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مطمئنا در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا، عکس‌العمل متقابل نشان خواهد داد، گفت: «در اولین اقدام، مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم‌های خودش را برخواهد داشت و هر قدم دیگری هم لازم و مورد نیاز بدانیم برای تقویت و مصلحت کشورمان برداشته و بدون توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های آنها به راه خودمان ادامه خواهیم داد. همزمان، سیدعباس عراقچی در مورد اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تحریم ایران تاکید کرد: «این اقدام آمریکا با واکنش قطعی جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود.» به گزارش «ایسنا» معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه صبح دیروز در حاشیه نشست تهران در خصوص پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری ادامه داد: «قانونی که در کنگره آمریکا در حال تصویب است، تحریم موضوعی جدیدی وضع نمی‌کند و جمع‌بندی تحریم‌های گذشته آمریکا در حوزه‌های غیرهسته‌ای است.» عراقچی اظهار کرد: «با این حال این اقدام می‌تواند اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد و بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران را از برجام کاهش دهد.»همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این اقدام گفت اگر به محورها و متن تحریم‌های روز گذشته آمریکا علیه ایران و روسیه نگاه کنیم، کاملا شفاف و روشن است که این تحریم‌ها به‌دلیل کینه آمریکا علیه محور مقاومت تصویب شد.

از سوی دیگر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ضمن محکومیت این اقدام غیرقانونی و توهین‌آمیز ابراز کرد آمریکا براساس برجام تعهداتی دارد که باید انجام دهد و مصوبات و مقررات داخلی کشورها نمی‌تواند مستمسکی برای فرار از اصل مسوولیت بین‌المللی دولت‌ها قرار گیرد.علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، دیگر مقامی بود که در واکنش به این اقدام خصمانه اظهار کرد که کمیته نظارت بر برجام قطعا تصمیمات جدیدی را در مقابل تحریم‌های آمریکا اتخاذ می‌کند. سردار مسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیز به دولت ترامپ هشدار داد که از این به بعد بیش از گذشته نسبت به رویکردهای نظامی خود در محیط انقلاب اسلامی دقت و مراقبت داشته باشد.