یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم صعود شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۲۸ واحدی (۴/ ۰ درصدی) به سطح ۸۱ هزار و ۵۰۹ واحدی، بیشترین سطح از ۱۴ فروردین ۹۵ رسید. با سیگنال‌های حمایت سیاست‌های پولی و مالی چین، بزرگ ترین مصرف‌کننده فلزات، رشد قیمت فولاد، تداوم رشد قیمت سنگ آهن و روی روز گذشته تداوم یافت. همچنین با اخطار چین به تولیدکنندگان برای ممنوعیت ورود ضایعات مس از سال ۲۰۱۸ برای کاهش آلودگی، رشد قیمت مس تا سقف ۶۴۰۰ دلاری در بورس کالای لندن رقم خورد. بنابراین «فملی»، «فخوز»، «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با این وجود در ادامه اصلاح قیمت مس از سطح مزبور رقم خورد. همچنان افت شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) بر اصلاح قیمت در صنایع کوچک‌تر و حرکت نقدینگی به صنایع بزرگ‌تر اشاره دارد.

بازار ارز


جهش دلار تا مرز 3800 تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد قابل توجه ۲۰ تومانی به نرخ ۳۷۹۷ تومان، بیشترین سطح از ۸ فروردین معامله شد. با وجود روند کم نوسان نرخ دلار در سطح ۳۷۷۰ تومانی در ۸ روز معاملاتی اخیر، روز گذشته افزایش تقاضای محافظه‌کارانه با اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد تردیدها نسبت به پایبندی ایران به برجام، رشد نرخ حواله‌ای درهم تا سطح ۱۰۴۹ تومان و کاهش عرضه از دلار حمایت کرد. با اینکه در روزهای اخیر کاهش تقاضای ارز از سوی معامله‌گران سکه رقم خورد، اما با توقف روند صعودی طلا، رشد تقاضای دلار از سوی معامله‌گران سکه از دلار حمایت کرد. این عوامل در کنار افزایش تحرک معامله‌گران فردایی روند صعودی دلار را تا نزدیک سطح ۳۸۰۰ تومانی تشدید کرد. احتمال افزایش عرضه با شناسایی سود و عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند مقاومت سطح ۳۸۰۰ تومانی را تقویت کند.

بازار سکه

روند معکوس سکه و طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان معامله شد. رشد ۲۰ تومانی نرخ دلار در شرایط افت اونس طلای جهانی از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی افزایش ریسک‌پذیری معامله‌گران و رشد شاخص دلار، روند نزولی اونس طلا در دو روز اخیر از سقف یک‌ماهه (۱۲۵۵ دلار) را رقم زده است. همچنان با وجود عدم انتظار افزایش نرخ بهره در نشست فدرال‌رزرو، اما شرایط احتیاطی را در بازار طلا شاهد بودیم. در بازار ارز اما رشد تقاضای محافظه‌کارانه در کنار افزایش تقاضای آربیتراژی با رشد نرخ درهم و افزایش تحرک معامله‌گران فردایی نرخ دلار را تا سقف ۳۸۰۰ تومانی نزدیک کرد. بنابراین با اینکه پیش‌تر تردیدها به دلار، قیمت سکه را به کف یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی رساند، اما تقویت خوش بینی‌ها به دلار، از سکه حمایت کرد.

بازار طلای جهانی

افت طلا از سقف یک‌ماهه

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۴۷ دلار معامله شد. افزایش ریسک‌پذیری معامله‌گران در کنار رشد شاخص دلار از کف ۱۳‌ماهه اونس طلا را مجددا به زیر سطح ۱۲۵۰ دلاری بازگرداند. رشد قیمت نفت، افزایش قیمت فلزات با سیگنال‌های چین در کنار گزارش‌های مالی مناسب شرکت‌ها رشد بازارهای سهام آسیا و اروپا را رقم زد. علاوه بر این، شاهد تقویت فضای احتیاطی برای اعلامیه نشست دوروزه فدرال رزرو بودیم. در شرایط کنونی همچنان یک بار افزایش نرخ بهره در سال جاری در دستور کار فدرال رزرو قرار دارد. اما عدم رشد نرخ تورم متناسب با پیش‌بینی‌ها، چشم‌انداز تدریجی بودن افزایش نرخ بهره آمریکا را تقویت کرده است. همچنان تنش‌های سیاسی واشنگتن تا حدی از اونس طلا حمایت می‌کند؛ اما افزایش تدریجی نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی مهم فشار را در میان مدت بر طلا حفظ کرده است.

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها نزدیک میانگین

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۱/ ۰ درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۵۲۴ تومان معامله شدند. از ابتدای تابستان میانگین قیمت «تسه»ها در سطح ۷۶ هزار و ۶۳۸ تومان قرار گرفته است. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام ۸/ ۲۱ درصد است. با وجود افزایش تقاضای مسکن از سوی «خانه‌اولی»ها در کنار سیگنال‌های افزایش تقاضا در بازار مسکن با گزارش‌های میدانی «دنیای اقتصاد» از کاهش مدت زمان انتظار فروش مسکن و افزایش تقاضای فصلی در تابستان اما همچنان تنوع در وام‌های ارائه شده در کنار پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع رشد قابل توجه قیمت «تسه»ها است. با وجود اقداماتی از جمله افزایش سقف وام مسکن در ماه‌های اخیر و کشش بالای تقاضا ، رشد معاملات مسکن غیرتورمی بوده است.

بازار نفت

سیگنال‌های رشد تقاضا به نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا در روند صعودی به قیمت ۲/ ۴۸ دلار و برنت بالاتر از ۵۰دلار معامله شد. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش موجودی نفت تجاری به میزان ۲/ ۱۰ میلیون بشکه، پیش از انتشار گزارش رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از قیمت نفت حمایت کرد. پیش تر نیز اعلام عربستان برای ایجاد سقف تولیدات به میزان ۶/ ۶ میلیون بشکه در ماه آینده نفت را در مسیر صعودی قرار داد. همچنان افزایش تولیدات لیبی و نیجریه در کنار افزایش تولیدات شیل به ۴/ ۹ میلیون بشکه در روز، تردیدهایی را نسبت به رسیدن موجودی‌ها به میانگین پنج‌ساله (هدف اوپک از توافق) به‌وجود آورده است. برخی کارشناسان با توجه به کاهش موجودی نفت آمریکا با رشد تقاضای فصلی بنزین در تابستان، تشدید فشارها بر نفت بعد از سپتامبر را محتمل می‌دانند.