ایسنا: «زمان نهایی امضای قرارداد رنو هنوز مشخص نیست.» روز گذشته ابوالفضل کیانی بختیاری معاون برنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در گفت‌وگو با «ایسنا» ضمن بیان این مطلب افزود: ابتدا پیش‌بینی شده بود که این قرارداد تا پایان سال ۱۳۹۵ نهایی شود اما همچنان با گذشت حدود چهار ماه از سال جدید زمان نهایی امضای قرارداد مذکور مشخص نیست. وی با تاکید بر طولانی شدن مذاکرات با رنو تصریح کرد که این برای اولین بار است که ایدرو به صورت مستقیم با یک بنگاه خودروسازی وارد همکاری شده و هدف‌های مختلفی از جمله توسعه کیفیت، ساخت داخل، صادرات، انتقال و توسعه تکنولوژی و افزایش قدرت رقابت‌پذیری از جمله مسائل مورد نظر ما است.

وی افزود: طبیعی است طرفین قرارداد به دنبال منافع حداکثری خود هستند و ما به دنبال این هستیم که خود را تبدیل به یک بازار صرف برای محصولات رنو نکنیم و از ابتدا تاکید داشتیم داخلی‌سازی تکنولوژی و بومی‌سازی مدنظر قرار گیرد و علاوه بر این با صادرات ۳۰ درصدی، تولید مشترک در بازارهای بین‌المللی عرضه شود. به همین منظور ایدرو در روند مذاکرات خود با رنو به صورت قوی ورود پیدا کرده و به جد خواستار تولید مشترک، سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات مشترک است.

کیانی بختیاری همچنین اضافه کرد که ما تنها نمی‌خواهیم در داخل کشور قطعات مونتاژ شود و بازارمان را در اختیار فرانسوی‌ها قرار دهیم بلکه قصد داریم جزیی از فرآیند تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات باشیم.معاون برنامه سازمان گسترش و نوساز صنایع ایران در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهادهای دیگر شرکت های خودروساز برای همکاری با ایدرواضافه کرد که درخواست برخی شرکت های معتبر جهانی در این زمینه جدی است و پیشنهادهایی را ارائه و تمایل خود را مطرح کرده‌اند. مذاکرات در این راستا در حال انجام است و باید ببینیم کار چگونه پیش می‌رود و قطعا همان روندی که برای رنو شکل گرفته، در مورد سایر قراردادها نیز شرایط مدنظر مبنی بر سرمایه‌گذاری مشترک، تولید مشترک و صادرات مشترک در دستور کار خواهد بود.