فصل هیجان

دنیای اقتصاد: سرانجام انتظارها به سر رسید و هیجان فوتبال بار دیگر به سطح جامعه بازگشت. از امروز هفدهمین دوره از مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور آغاز می‌شود تا دوباره شاهد بازار داغ کری‌خوانی و ضربان تند قلب عاشق‌های فوتبال باشیم.این رقابت‌ها فصل گذشته با قهرمانی مقتدرانه پرسپولیس به پایان رسید، اما امسال استقلال برای جلو زدن از رقیب سنتی‌اش ریخت‌وپاش مفصلی انجام داده و طبعا انتظار می‌رود سرخابی‌ها رقابت تنگاتنگی در کورس قهرمانی داشته باشند. به علاوه دو تیم اصفهانی هم بعد از فصل ناامیدکننده‌ای که سپری کردند، برنامه‌های مفصلی برای لیگ هفدهم دارند؛ طوری که خیلی‌ها معتقدند سپاهان و ذوب‌آهن هم می‌توانند از اضلاع مدعیان قهرمانی باشند. این در حالی است که تراکتورسازی به‌عنوان یکی از مدعیان همیشگی این چند سال آخر، با مشکلات شدید مربوط به محرومیت نقل‌وانتقالاتی‌اش دست‌وپنجه نرم می‌کند و شاید به خاطر کمبود بازیکن حداقل در نیم‌فصل نخست شانس چندانی برای بالانشینی نداشته باشد.

پرسپولیس و حاشیه‌هایش

از نظر فنی، پرسپولیس برای آغاز لیگ هفدهم شرایط کاملا مطلوبی دارد. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم سرخ‌ها امروز روی کاغذ بهترین و متوازن‌ترین تیم تاریخ لیگ برترشان را در اختیار دارند. پرسپولیس به غیر از سروش رفیعی خروجی مهم دیگری در لیستش نداشته و البته در نقطه مقابل کوشیده تا نقاط ضعف فصل قبلش را به‌طور کامل برطرف کند. به‌عنوان مثال سرخپوشان که از ناحیه نبود یک مهاجم نوک گلزن و فرصت‌طلب رنج می‌بردند، برای فصل جدید گادوین منشا را جذب کردند. آنها در خط دفاع هم شجاع خلیل‌زاده را گرفتند که بازیکن مورد علاقه برانکو است. در سمت چپ این خط نیز شایان مصلح به قرمزها اضافه شده و البته چند متر جلوتر نیز آنها سیامک نعمتی را به‌عنوان وینگر چپ گرفته‌اند. می‌بینید که جنس‌شان جور جور است.

فقط به این نکته ساده توجه کنید که پرسپولیسی‌ها پارسال سه بازیکن به نام‌های پل یانسکی، پریموف و محمدامین آرام‌طبع داشتند که اصلا تحت هیچ شرایطی برای بازی کردن به آنها اعتماد نمی‌شد، اما امسال دقیقا به جای آنها شجاع، مصلح و نعمتی جذب شده‌اند که مورد اطمینان کامل برانکو هستند. همه اینها یعنی آنکه مدافع عنوان قهرمانی و تنها نماینده ایران در آسیا، روی کاغذ شرایط مناسبی برای تکرار و حتی توسعه موفقیت‌هایش دارد. با این همه اما آنچه پرسپولیسی‌ها را نگران کرده، حاشیه‌های عجیب این باشگاه است. مصاحبه تند طارمی علیه مدیریت مجموعه و نیز پست‌های مشابه بازیکنان در نقد شرایط کلی تیم جو بدی را درست کرده و باعث شده تا بعدازظهر دیروز استقبال خوبی هم از پیش‌فروش بلیت‌های این مسابقه وجود نداشته باشد. با این همه هواداران امیدوارند مدیریت باشگاه بتواند این حواشی را جمع کند و پتانسیل فنی پرسپولیس آزاد شود. سرخپوشان در مسابقه‌ای که به نوعی افتتاحیه لیگ هفدهم محسوب می‌شود، از ساعت ۲۱ امشب در ورزشگاه آزادی به مصاف فولاد خوزستان خواهند رفت. پرسپولیس برای این بازی کاپیتان اولش یعنی جلال حسینی را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت.

حمایت ضمنی برانکو از طارمی

دیروز اما برانکو ایوانکوویچ در نشست خبری پیش از بازی با فولاد حاضر شد و درمورد شرایط باشگاه حرف زد. مسلما یک سوال مهم مربوط به مصاحبه و ابراز نارضایتی مهدی طارمی از مدیریت مجموعه می‌شد.برانکو در این مورد از مهاجم تیمش دفاع کرد: «همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد که بازیکن صحبتی می‌کند و خبرنگاران نیز چیزی به آن اضافه می‌کنند. این طبیعی است که همیشه نارضایتی‌هایی از یک میلیون جهت وجود داشته باشد، چیزی که برای من مهم است این است که طارمی در حال حاضر خیلی خوب تلاش می‌کند به بهترین شرایط خود برسد.» برانکو اما حاضر نشد در مورد مسائل مالی باشگاه اظهارنظر کند.سورپرایز او برای خبرنگاران این بود که گفت گادوین منشا در لیست حضور خواهد داشت و ممکن است در ۰۲دقیقه پایانی بازی امشب به میدان هم برود.

استقلال و سورپرایزهایش

دوری استقلال از عنوان قهرمانی لیگ برتر وارد پنجمین سال شده و آنها به هیچ‌وجه دل‌شان نمی‌خواهد این حسرت طولانی‌تر شود. استقلال امسال بیشتر از ۱۰بازیکن خرید که دوسوم آنها مدعی جدی حضور در ترکیب اصلی هستند. نفراتی همچون پژمان منتظری، مجتبی جباری، سرور جباروف، داریوش شجاعیان و سجاد شهباززاده از ارکان اصلی استقلال لیگ هفدهم خواهند بود. خریدهای این تیم آنقدر پرشمار بود که منصوریان ناچار شد دو نفر را از فهرست بزرگسالان تیم کنار بگذارد. نفر اول محسن کریمی است که تا نیم‎‌فصل باید خانه‌نشین باشد، در مورد انتخاب نفر دوم اما هنوز اجماع نشده و گفته می‌شود هرایر مگویان گزینه اصلی است. استقلالی که فقط بابت رضایت‌نامه داریوش شجاعیان بدون در نظر گرفتن دستمزد این بازیکن یک‌ونیم میلیارد تومان پول داده، نمی‌تواند مدعی قهرمانی نباشد. همه بی‌صبرانه منتظر جمعه‌شب هستند تا اولین نمایش استقلال مدل جدید را ببینند و سورپرایز شوند. این تیم در نخستین مسابقه به مصاف نفت آبادان خواهد رفت. مسلما گرمای شدید خوزستان اولین مشکل تیم منصوریان برای این بازی خواهد بود؛ گرچه آنها یک دردسر دیگر هم دارند.

مطابق حکم کمیته انضباطی سه بازیکن جوان استقلال یعنی مهدی قائدی، امید نورافکن و مجید حسینی به خاطر عدم همراهی تیم ملی امید تا اطلاع ثانوی از حضور در مسابقات محروم هستند که این مساله می‎‌تواند برای آبی‌ها گران تمام شود. باشگاه استقلال انتظار داشت این محرومیت بخشیده شود، اما تا لحظه تنظیم این مطلب چنین اتفاقی رخ نداده، گرچه شاید تا شروع مسابقه شرایط تغییر کند.

برنامه مسابقات هفته اول:

پنج‌شنبه، پنجم مرداد

سیاه‌جامگان- ذوب‌آهن..................... ۲۰:۴۵

استقلال خوزستان- تراکتور.....................۲۱

نفت تهران- سپیدرود....................... .........۲۱

پرسپولیس- فولاد......................................۲۱

جمعه، ششم مرداد

گسترش‌فولاد- پارس جنوبی....................۲۰

سپاهان- سایپا.....................................۲۰:۳۰

پیکان- پدیده.......................................۲۰:۴۵

نفت آبادان- استقلال................................۲۱