پیکسل 2 اولین موبایل با اسنپ‌دراگون 836

آی‌تی‌ایران: سال ۲۰۱۷ شاهد حضور محصولات جالبی در بازار گوشی‌های هوشمند از طرف شرکت‌های بزرگی مانند ال‌جی، اچ‌تی‌سی، سامسونگ و گوگل است. این روزها بازار شایعات علاوه‌بر گلکسی نوت ۸ سامسونگ، پیرامون نسخه دوم گوشی پیکسل شرکت گوگل نیز می‌چرخد. طبق آخرین گزارش‌ها و شایعات منتشر شده، گوگل پیکسل ۲ قرار است اولین گوشی هوشمندی باشد که به پردازنده کوالکام‌اسنپ دراگون ۸۳۶ SoC مجهز خواهد بود.

شرکت کوالکام هنوز صحت خبر تولید نسل جدید از پردازنده محبوب اسنپ دراگون ۸۳۶ را تایید نکرده است اما طبق گزارش‌های مختلف، این شرکت سازنده مدت‌هاست مشغول توسعه این محصول جدید است و قرار است تا پایان سال جاری آن را معرفی کند. تا به امروز همه حدس می‌زدند که این پردازنده قدرتمند، همزمان با معرفی گلکسی نوت ۸ معرفی خواهد شد اما گزارش اخیر، ظاهرا خلاف این خبر را ثابت می‌کند. طبق گزارش Ubergizmo، معرفی و عرضه این پردازنده همراه با عرضه گوگل پیکسل ۲ مقارن خواهد بود، زیرا نسخه قبلی این پردازنده -اسنپ دراگون ۸۲۱- نیز همراه با اولین نسخه گوگل پیکسل عرضه شد. اسنپ‌دراگون ۸۳۶ SoC قرار است با همان GPU و CPU تعبیه شده در نسخه ۸۳۵ معرفی شود اما به سرعت بالاتر و همچنین عملکرد بهتر مجهز خواهد بود. اسنپ دراگون ۸۳۵ با فرآیند تولید ۱۰ نانومتر(fabrication process) عرضه شد و قابلیت‌هایی همچون ماژول‌های دو دوربینه، پشتیبانی از کیفیت تصویر بالاتر و ویژگی‌های ارتقا یافته باتری دارد.

یکی از اولین گوشی‌هایی که همراه با این پردازنده عرضه شدند، گوشی‌های OnePlus ۵، HTC U۱۱ و Sony Xperia XZ Premium بودند. نسخه دوم گوشی پیکسل ۲ و پیکسل اکس‌ال ۲ قرار است پاییز امسال از سوی شرکت گوگل عرضه شوند. این دو گوشی که با اسامی مستعار Taimen و Walleye عرضه خواهند شد، توسط شرکت اچ‌تی‌سی ساخته خواهند شد اما گزارش‌هایی هم منتشر شده‌اند که ادعا می‌کنند شرکت ال‌جی نیز در تولید نسل دوم این گوشی شراکت خواهد داشت. گوگل احتمالا در طراحی نسخه جدید گوشی انحصاری خود تغییراتی اعمال خواهد کرد و آنها را همراه با IP۶۸، با قابلیت ضد آب و ضد گرد و غبار عرضه خواهد کرد. از دیگر قابلیت‌های احتمالی این گوشی‌ها می‌توان به صفحه نمایش edge-to-edge ۴K Ultra HD و ماژول دو دوربینه اشاره کرد. البته هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها به صورت رسمی از طرف شرکت گوگل اعلام نشده‌اند.