دنیای اقتصاد: نخستین نمونه موتور ملی سه سیلندر پرقدرت و کم‌مصرف یورو ۶ روز گذشته در شرکت سایپا رونمایی شد. قرارداد انتقال فناوری این پروژه با یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه طراحی و توسعه قوای محرکه ۲ سال پیش در وین اتریش امضا شد که موتوری سه سیلندر با حجم یک هزار سی‌سی با مصرف سوخت حدود ۵/ ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است؛ این موتور برای خودروهای SP۱۰۰ و SP۰ ، X۲۰۰ سایپا قابل استفاده است. مراسم رونمایی این خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس سازمان محیط زیست و مدیرعامل شرکت سایپا برگزار شد.

در این مراسم، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه این پروژه از دستاوردهای برجام است، گفت: با اجرایی شدن برجام هیچ مانعی برای توسعه روابط در بخش‌های فناوری، صنعتی و تجاری با سایر کشورها نداریم. محمدرضا نعمت‌زاده عنوان کرد: ۲ سال پیش در سفر به اتریش برای برقراری نخستین کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور پس از ۱۰ سال، قرارداد این پروژه امضا شد و امروز شاهد به ثمر نشستن آن هستیم. وی همچنین خواستار انعقاد قرارداد با قطعه‌سازان داخلی برای تامین قطعات موردنیاز این موتور ملی از سوی سایپا شد تا برای تامین قطعات موردنیاز به خارج متوسل نشویم. در ادامه مراسم رونمایی از خانواده موتور ملی سه سیلندر، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر به غیر از خودروهای یورو۴ هیچ خودرویی اجازه شماره‌گذاری ندارد، گفت: از سال ۱۳۹۸ نیز استاندارد یورو ۵ برای تمامی خودروها اجباری خواهد شد. معصومه ابتکار با بیان اینکه عرضه بنزین و سوخت یورو ۵ براساس برنامه زمان‌بندی شده دولت باید اتفاق بیفتد، اظهار کرد: متاسفانه به‌دلیل یارانه‌های تخصیص یافته الگوی مصرف سوخت در کشور ما بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است که باید اصلاح شود.در ادامه این مراسم نیز سورنا ستاری، معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور از آمادگی این معاونت برای همکاری با خودروسازان در جهت ارتقای تکنولوژی خودروهای تولیدی در کشور خبر داد.

ستاری اظهار کرد: بحث خودروهای هوشمند یکی از طرح‌های اصلی در معاونت علمی ریاست‌جمهوری است، تحولات زیادی در تکنولوژی تولید خودرو در جهان اتفاق افتاده که ما باید خود را با این تحولات همراه کنیم. در این مراسم، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز با اشاره به تولید مدل برقی خودروی تیبا و ارسال آن برای تست به خارج از کشور، اظهار کرد: در زمینه‌ تولید خودرو اقداماتی انجام دادیم و در تهران نیز مذاکراتی با شهرداری داشته‌ایم تا زیرساخت‌های خودروی برقی آماده شود. وی با بیان اینکه به‌دنبال توسعه محصولات روی دو پلت‌فرم SP۱۰۰ و SP۰ هستیم، خاطرنشان کرد: تا پایان سال‌جاری روی پلت‌فرم SP۱۰۰ خودروی جدیدی تولید و عرضه خواهد شد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: موتور ملی سه سیلندر نیز به‌گونه‌ای طراحی شده که مصرف سوخت آن حداقل ۵/ ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.