خروج قطعی است؟

امیلی آلن

تلگراف

اگر تا پیش از برگزاری انتخابات با وجود پارلمان تک حزبی امکان آن بود که پیش‌بینی‌های نسبتا سازگاری در مورد آینده برگزیت داشت باید اذعان کرد این گمانه‌زنی‌ها در حال حاضر با وجود پارلمان ائتلافی به مراتب مبهم شده است. پاسخ به سوالاتی چون تمایل به حضور یا عدم همکاری در بازار مشترک اروپا که نقشی کلیدی در مناسبات سیاسی و اقتصادی آینده خواهد داشت، در حال حاضر بسیار دشوار است. اما شاید بتوان گفت که روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نسبت به گذشته با سرعت کمتری ادامه خواهد یافت.

محوریت بحث‌های پیش‌رو حول دو عنصر کلیدی، یکی ورود مهاجران به بریتانیا و دیگری تعاملات اقتصادی با اتحادیه اروپا خواهد بود. با تشکیل دولت ائتلافی اکنون احتمال تغییر در نحوه ورود مهاجران به‌خصوص مهاجران کاری اتحادیه اروپا وجود دارد. زیرا می ‌که به سرسختی در اجرای سیاست‌ها معروف است در شرایط تشکیل پارلمان ائتلافی دیگر نمی‌تواند همچون گذشته (پارلمان تک‌حزبی) با صراحت اهداف خود را پیش ببرد. در مورد نحوه تاثیر انتخابات اخیر بر آینده بریتانیا و اتحادیه اروپا می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

اصطکاک در روند مذاکرات بیشتر خواهد شد

روند مذاکرات می ‌از این پس در وهله اول نیازمند تایید حزب DUP خواهد بود. رویه‌ای که به‌صورت ضمنی یک فرآیند مذاکراتی هزینه‌بر را به روند قبلی مذاکرات خواهد افزود. زیرا می ‌برای همسو کردن نظر شریک خود در دولت ائتلافی احتمالا باید منافعی را برای طرف مقابل تامین کند. این امر جدا از هزینه مالی و زمانی که به دولت می ‌تحمیل می‌کند، ممکن است آبستن چالش‌های جدید درون پارلمان بریتانیا باشد که خود عنصری پر اصطکاک در ادامه مسیر خواهد بود. یعنی احتمالا مقاطعی پیش‌رو خواهد بود که اعطای برخی منافع به ایرلند شمالی با مخالفت سایر اعضای پارلمان همراه شود؛ وضعیتی که موجب بی‌ثباتی در اوضاع سیاسی و اقتصادی بریتانیا شده و ممکن است افت ارزش پوند و سهام شرکت‌های بریتانیایی را به همراه داشته باشد. در این میان می ‌کار دشواری در تدوین سیاست‌های خود خواهد داشت. او باید چارچوب سیاسی طراحی کند که هم بتواند شریک سیاسی خود را متقاعد کند و هم تا حد امکان از بروز چالش بین اعضا بکاهد.

می شرایط سختی برای خروج از اتحادیه اروپا خواهد داشت

بدون شک طرف‌های اروپایی از هر اقدامی که مانع از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شود، استقبال خواهند کرد و این عمل می ‌را با دشواری فراوانی روبه‌رو خواهد کرد. هدف می ‌از برگزاری انتخابات زودهنگام افزایش توانایی خود برای پیشبرد مذاکرات بود، اما در حال حاضر او حتی همان قدرت سابق را ندارد. ممکن است سنگ‌اندازی‌های اتحادیه اروپا بر جو حاکم در پارلمان تاثیر منفی بگذارد و می ‌را با انواع مذاکرات درون پارلمانی مواجه سازد. می ‌که در قمار انتخاباتی‌اش دولت تک‌حزبی خود را با دولت ائتلافی جایگزین کرد اکنون برای اتخاذ هر تصمیمی در ادامه مسیر خروج از اتحادیه اروپا باید پاسخگوی منتقدان زیادی باشد. بنابراین می‌توان گفت نسبت به قبل قدرت استراتژیک اتحادیه اروپا در مقایسه با می ‌افزایش یافته است. می ‌علاوه بر اتخاذ سیاست‌های اقتصادی موثر در کشور باید نگران پیشنهادها و خواسته‌های طرف مقابل نیز باشد.

تحت هر شرایطی برگزیت برگزار خواهد شد

برخی منتقدان اعتقاد دارند با توجه به تغییرات اساسی که در چیدمان پارلمان ایجاد شده و مقبولیت حزب کارگر که از مخالفان سرسخت برگزیت بود، احتمال برگزاری رفراندوم مجدد در بریتانیا و متوقف شدن آن وجود خواهد داشت. آنها هزینه‌های مالی و زمانی را که دولت در این مسیر متحمل خواهد شد، دلیل اصلی این امر می‌دانند. علاوه بر این برخی دیگر چالش‌های پیش‌رو بین اعضای پارلمان را تهدیدی بزرگ برای اتحاد بریتانیا می‌دانند و احتمال می‌دهند در اثنای این چالش‌ها ممکن است دولت تصمیم به متوقف کردن ادامه مذاکرت برگزیت و برگزاری همه‌پرسی مجدد کند. اما کوربین رهبر قدرتمند حزب کارگر که در حال حاضر از مقبولیت عمومی بالایی برخوردار است، پس از اعلام نتایج انتخابات بار دیگر بر صراحت حزب خود در اجرای برگزیت تاکید کرد. کوربین، برگزیت را خواست مردم و لازم‌الاجرا می‌داند. اما آنچه در این میان قابل پیش‌بینی است انجام مذاکرات با درجه اعتدال بیشتری نسبت به قبل خواهد بود. دولت ائتلافی خروج سرسختانه می ‌را با ملایمت بیشتری همراه خواهد ساخت، زیرا همان‌طور که پیش‌تر گفته شد در مورد مسائلی چون ورود مهاجران، می ‌مجبور است در وهله اول نظر پارلمان ائتلافی را جلب کند نه پارلمان محافظه‌کاران را.