چشم‌انداز خطرناک

دنیای اقتصاد:روایت بازیکنان پرسپولیس از عدد طلب از باشگاه متفاوت است. آنها که تاکید دارند میزان بدهی را بدون آپشن‌های موجود در قرارداد اعلام می‌کنند به ۳۰ درصد بدهی اشاره دارند.مثل ماهینی و بیرانوند اما برخی هم مثل طارمی و کامیابی‌نیا از طلب ۵۰ تا ۶۰درصدی می‌گویند که به‌نظر می‌رسد از حاصل جمع کل آپشن‌های موجود در قرارداد است. در واقع موفقیت‌های چشمگیر پرسپولیس در طول سال گذشته علاوه براعتبار و جشن و شادی و البته افتخار برای باشگاه، بار مالی بسیاری را هم متوجه مدیران این تیم کرده است. بسیار طبیعی است که هر بازیکن پرسپولیس معادل ۱۰ درصد از کل قراردادش را به‌عنوان پاداش قهرمانی در لیگ درمفاد قرارداد بگنجاند. اگر این عدد را مطابق قراردادهای میلیاردی بازیکنان و تعداد آنها ضرب کنید به عدد قابل توجهی خواهید رسید البته این به غیر از قرارداد سرمربی تیم است که عدد چشمگیری را برای قهرمانی دریافت خواهد کرد. این پایان ماجرا نیست.

صعود از مرحله گروهی آسیا هم پاداش ویژه خود را دارد، پرسپولیس اما نه تنها از آن مرحله عبور کرد که حتی در مرحله حذفی هم لخویا قطر را برد و به جمع ۸ تیم برتر آسیا صعود کرد؛ اتفاقی که قطعا تفاوت چشمگیری در دریافتی بازیکنان ایجاد خواهد کرد. در واقع شاید زمانی‌ که مدیران پرسپولیس قراردادهای پر آپشن با بازیکنانشان می‌بستند تصورش را هم نمی‌کردند که تیمشان در تمام این عرصه‌ها حریفان را تارومار کرده و به پیش برود. اتفاقی که حالا چنان بار سنگین مالی و عدد چند میلیاردی را بردوش باشگاه گذاشته که برآورده کردن آن هم از معدود روزنه‌های درآمدزایی باشگاه ممکن نیست اما بازیکنان با صراحت آن را طلب می‌کنند. اگرچه سیدجلال حسینی، کاپیتان تیم اطمینان می‌دهد از اعتصاب و تحریم خبری نیست و بازیکنان پرسپولیس سراغ روش‌هایی از این دست برای زنده کردن پول خود نمی‌روند اما قطعا این شروع دور تازه اصطکاک میان باشگاه و بازیکنانش است.

معادله زمانی پیچیده‌تر می‌شود که پای اسپانسر هم به این دعوا کشیده شده و برخی بازیکنان کم کاری آن را حاصل این کمبودها می‌دانند. اسپانسری که به‌خاطر عدم حضور پرسپولیس در دربی آلمان وارد فاز تازه‌ای از اختلاف با این باشگاه شده و ضرر ۲۰۰ هزار یورویی قرارداد برگزاری بازی در آلمان را هم متوجه طرف قرمز دربی می‌داند. اسپانسر باید اوایل مرداد قراردادش را تمدید کند اما این اتفاق زمانی رخ داده که آنها در اوج اختلاف با طاهری قرار دارند و مدعی هستند که بیشتر تعهدات خود را به این باشگاه پرداخت کرده‌اند که هیچ، عددی از فصل آینده و قراردادی که هنوز تمدید نشده را هم به آنها پرداخت کرده‌اند. چالش پیش روی باشگاه یکی، دو تا نیست. تمدید با اسپانسر، ساکت کردن بازیکنان و پرداخت سنگین پاداش‌ها و البته پرونده سنگین ژوزه که بعید به‌نظر می‌رسد در دادگاه CAS هم قرمزها برنده آن باشند و بالاخره تایید محکومیت در پرونده شکایت علی دایی که رای آن پرداخت ۳ و نیم میلیارد به مربی سابق سرخ‌ها است. حاصل‌جمع اعداد تمام این پرونده‌ها چشم‌انداز سختی را برای طاهری و تیمش نشان می‌دهد.