هفته طلایی بازار هنر

دنیای اقتصاد: هفته پایانی تیرماه برای بازار فرهنگ و هنر ایران یک هفته طلایی بود. سه رکورد قابل‌توجه در سه بازار مختلف هنری در هفته گذشته همزمان رقم خورد که این موضوع، در تاریخ اقتصاد فرهنگ ایران سابقه نداشته است. این سه رکورد در سه بازار سینما، موسیقی و تجسمی اتفاق افتاد. یعنی سه بازاری که شفافیت مالی بیشتری در مقایسه با دیگر بخش‌های بازار فرهنگ از جمله تئاتر و تلویزیون و نشر دارند. این سه رکورد به فروش محصولات هنری در روز نخست عرضه مربوط می‌شود. اولین رکورد به فیلم «ساعت ۵ عصر» ساخته مهران مدیری مربوط است، دومی به رکورد فروش نخستین روز از رویداد صد اثر، صد هنرمند که لیلی گلستان مدیر آن است و سومین رکورد هم فروش خیره‌کننده آلبوم «غم‌نومه فریدون» با آهنگسازی حسین علیزاده در روز رونمایی است. این رکوردها در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق افتاد چنان‌که هفته آخر تیرماه امسال را برای حوزه فرهنگ و هنر کشور، مزین به رقم‌های چندصد میلیونی کرد. در این گزارش مروری بر این رویدادهای مهم خواهیم داشت.

700 میلیون تومان فروش تنها در یک روز

همان‌طور که پیش از این در همین صفحه مطرح کرده بودیم، اکران اولیه فیلم «ساعت ۵ عصر» بسیار گسترده انجام شد. روز جمعه ۵۹سالن سینما تنها در شهر تهران دست کم ۲۳۹ بار این فیلم را نمایش دادند. بسیاری از شهرستان‌ها هم سانس‌های اصلی سالن‌های سینما را به اکران این فیلم اختصاص دادند تا چیزی حدود ۱۰۰هزار نفر بتوانند در اولین روز اکران، به تماشای اولین فیلم مهران مدیری بنشینند. طبق اعلام علی سرتیپی، این فیلم در اولین روز اکرانش ۴۵۰ میلیون تومان در تهران و ۲۵۰ میلیون تومان هم در شهر‌های دیگر فروش داشته و با مجموع درآمد ۷۰۰ میلیون تومان، رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکسته است. این رکورد پیش از این در اختیار فیلم سلام بمبئی بود.

البته این تنها رکوردی نیست که فیلم جدید مهران مدیری موفق به شکستن آن شده و این فیلم دیروز موفق شد رکورد رزرو آنلاین سینما‌ها یا به تعبیری دیگر فروش اینترنتی بلیت را نیز به نام خود ثبت کند. پیش از این، این رکورد در اختیار فیلم‌های گشت ۲ و سلام بمبئی بود. مهران مدیری علاوه‌بر کارگردانی، وظیفه تهیه‌کنندگی و نویسندگی این فیلم را نیز شخصا بر عهده دارد. از جمله بازیگران این فیلم هم می‌توان به سیامک انصاری، امیر جعفری، آزاده صمدی، رسول نجفیان و نگین معتضدی اشاره کرد. ساعت ۵ عصر داستان زندگی صبح تا ظهر یک شهروند تهرانی را روایت می‌کند.

رکورد 190 میلیون تومانی فروش یک آلبوم

شنبه همین هفته در آخرین روز تیرماه، مراسم رونمایی از تازه‌ترین آلبوم موسیقی حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده مطرح و محبوب ایرانی در تهران برگزار شد. بنابر اعلام مشاور رسانه‌ای این پروژه در مجموع پیش‌فروش اینترنتی و حضوری در روز اول تمامی ۲ هزار نسخه محدود از این آلبوم به فروش رفته است. خبرگزاری فارس در این باره نوشته که به این ترتیب نسخ محدود ویژه آلبوم آخر علیزاده موفق به فروش ۱۹۰ میلیونی در روز اول شده است. البته از رقم فروش نسخ معمولی این آلبوم تاکنون آماری منتشر نشده است. روز گذشته مخاطبان برای دریافت آخرین آلبوم علیزاده ساعت‌ها در صف ایستادند و شاید بتوان این اتفاق و اقبال نسبت به یک آلبوم موسیقی را در سال‌های اخیر کم‌نظیر دانست.

«غم‌نومه فریدون»، روایتی محاوره و موزون به سبک و سیاق قصه‌های کوچه از یک آبادی است که در آن خندیدن ممنوع می‌شود. در پی این رویداد فریدون جوان خنده‌‌روی آبادی به‌دلیل عشقش‌ به لبخندهای معشوقه خود «هیچا» به اعتراض می‌ایستد و.... جدیدترین اثر موسیقایی حسین علیزاده که از نوع همنشینی دست‌اندرکاران و عوامل آن اثری منحصربه‌فرد بوده، به نوعی بازگشتی به ادبیات و موسیقی مغفول کوچه و آثار شنیداری‌ای از این دست است. در این اثر بازیگران و هنرمندانی همچون صابر ابر، فرهاد اصلانی، امیر جعفری، حبیب رضایی، آیدا شاملو، سیامک صفری، ژاله علو، فاطمه معتمد‌آریا و زنده‌یاد مرتضی‌ احمدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

125 میلیون تومان فروش در نمایشگاه گلستان

۲۵ سال است که لیلی گلستان، مترجم و فعال بازار هنرهای تجسمی نمایشگاهی را با عنوان «صد اثر، ‌صد هنرمند» برگزار می‌کند. این رویداد ۲۵ ساله در گذر سال‌ها با توجه به استقبال هنرمندان و هنردوستان ابعاد خود را گسترش داده و درحالی‌که عنوانش را تغییر نداده، آثاری بیشتر از هنرمندانی بیشتر را عرضه می‌کند. امسال در این نمایشگاه ۲۵۷ اثر از ۲۵۷ هنرمند عرضه شده است. در نخستین روز از این رویداد هنری ارزش تابلوهای فروش رفته به ۱۲۵ میلیون تومان رسید که در نوع خود یک رکورد قابل توجه به شمار می‌آید. این در حالی است که کمتر از یک ماه پیش از این، حراج تهران با عرضه ۷۲ اثر تجسمی از هنرمندان کلاسیک و مدرن ایرانی رکورد ۲۶ میلیون تومانی ثبت کرده بود و به نظر می‌رسید که بازار برای خرید بیشتر ‌آثار کشش فراوانی ندارد. با وجود این، رکورد روز اول صداثر، صد هنرمند قابل توجه بود. این نمایشگاه تا ۲۵ مرداد ماه در گالری گلستان جریان دارد.

هفته میلیاردی بازار هنر

تنها همین سه رکورد یعنی ۷۰۰ میلیون تومان فیلم مدیری، ۱۹۰ میلیون تومان آلبوم علیزاده و ۱۲۵ میلیون تومان تابلوهای فروش رفته در رویداد صد اثر، ‌صد هنرمند، در مجموع بیش از یک میلیارد تومان به چرخه بازار هنر در ایران اضافه کرده است. جالب‌تر آنکه بازار هرسه رکورددار این هفته، ادامه‌دار است و رقم نهایی فروش آنها را در یک ماه آینده می‌توان اعلام کرد. با این حال شروع توفانی آنها احتمالا تضمین‌کننده ادامه فروش فوق‌العاده‌شان در یک ماه آینده است. نکته دیگر این است که به احتمال زیاد از ۱۵ مرداد ماه نیز طرح تابستانه کتاب آغاز می‌شود و به احتمال بسیار زیاد، با توجه به رکوردشکنی ثبت‌نام کتابفروشی‌ها برای حضور در طرح تابستانه امسال، رقم فروش نیز رشد قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد. بیراه نیست اگر تابستان امسال را یک نقطه عطف در توسعه بازارهای فرهنگی و هنری در نظر بگیریم.