ارمغان یک «جدایی» برای گردشگری بریتانیا

دنیای اقتصاد- امیر شاملویی: سال گذشته بریتانیا پس از کش و قوس‌های فراوان و برگزاری همه‌پرسی سرانجام تصمیم به جدایی از اتحادیه اروپا گرفت. پس از نتیجه این همه‌پرسی، کارشناسان مختلف ارزیابی‌هایی در خصوص پیامدهای منفی این رویداد سیاسی بر فعالیت‌های گردشگری در بریتانیا داشتند. با این حال دو دیدگاه در این مورد وجود داشت: یک دیدگاه مبتنی بر این بود که ورود گردشگران کشورهای همسایه و شهروندان سایر کشورهای اروپایی به بریتانیا نسبت به قبل دشوارتر می‌شود و حتی برخی پیش‌بینی می‌کردند ممکن است پیمان‌هایی نظیر شنگن نیز با مشکلاتی روبه‌رو شود و در نتیجه بر صنعت گردشگری بریتانیا اثر منفی بگذارد. در همین حال، گروه دیگری از کارشناسان نیز بر این باور بودند که با جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، ارزش پول این کشور در مقابل یورو و ارزهای معتبر جهانی تضعیف خواهد شد و همین امر زمینه‌ساز ارزان‌تر شدن سفر به این کشور و افزایش تقاضا برای ورود به آن می‌شود. از مدتی پیش به‌نظر می‌رسد که نظر گروه دوم به تحقق پیوسته و صنعت گردشگری بریتانیا از این رویداد منافعی داشته است. نشریه «ایندیپندنت» نیز به‌تازگی به این مساله پرداخته و به رشد گردشگری در نتیجه تضعیف ارزش پوند اشاره کرده است. به گزارش این نشریه، حدود ۳/ ۸ میلیون نفر گردشگر در طول فصل نخست سال ۲۰۱۷ به بریتانیا سفر کردند و مخارج مسافران به این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۱۶درصدی داشته است.

سود مثبت از یک رویداد پرتنش

ایندیپندنت در گزارش خود با اشاره به ثبت رکوردی جدید در گردشگران خارجی ورودی به بریتانیا می‌نویسد: «پس از اینکه تعداد گردشگران بازدیدکننده از بریتانیا در سال ۲۰۱۶ رکوردی را ثبت کرد، در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ نیز با گامی سریع رشد خود را تداوم بخشیده است. تعداد ۳/ ۸ میلیون گردشگر وارد شده در فصل نخست سال ۲۰۱۷ افزایشی ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهند و تبدیل به بهترین فصل نخستی شد‌ه‌اند که بریتانیا تاکنون در صنعت سفر خود تجربه کرده است. در این میان مهم‌ترین عاملی که به این رشد کمک کرده، تضعیف پوند بوده است. مخارجی که در این کشور از سوی گردشگران صورت گرفته نیز با رشد ۱۶ درصدی به ۴/ ۴ میلیارد پوند رسیده است.» این گزارش همچنین با اشاره به آمار و ارقامی که از سوی سازمان‌های معتبر بریتانیا منتشر شده، اضافه می‌کند: «بریتانیا در این میان با رکورد جذب ۵۴ هزار گردشگر از چین در فاصله ماه‌های ژانویه تا مارس روبه‌رو بوده است که رشدی ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد و مخارجی که این گردشگران در بریتانیا داشته‌اند به رکورد تاریخی ۹۱ میلیون پوند رسیده است.» علاوه‌بر چین، ایالات‌متحده نیز از جمله ارزشمندترین بازارهایی است که برای صنعت گردشگری بریتانیا موردتوجه قرار دارد.

به گزارش این نشریه، بازدید گردشگران آمریکایی از این کشور نیز رشد ۱۶ درصدی داشته و به ۶۴۱ هزار نفر رسیده است. این گردشگران همچنین رکورد تاریخی ۶۰۴ میلیون پوند را که افزایشی ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، از خود برجا گذاشته‌اند. پاتریشیا ییتز، یکی از مسوولان گردشگری بریتانیا گفته است: «این به‌شدت انگیزه‌بخش است که رشد بیشتری را در یکی از بزرگ‌ترین و ارزشمندترین بازارهایمان ببینیم که شامل فرانسه و آمریکا و نیز بازارهایی می‌شود که برای آینده ما مهم محسوب می‌شوند.» وی همچنین پیش‌بینی کرده است که بریتانیا فصل تعطیلات تابستانی قدرتمندی را پشت‌سر خواهد گذاشت.

تحکیم محبوبیت

به گزارش ایندیپندنت، بریتانیا محبوبیت خاص خود را بین گردشگران بین‌المللی گوش به‌زنگ، به‌خصوص از زمان کاهش شدید ارزش پوند در برابر دلار و یورو به دنبال رای مردم این کشور مبنی بر جدایی از اتحادیه اروپا در ماه ژوئن سال گذشته ثابت کرده است. از زمان برگزاری همه‌پرسی، پوند هنوز هم حدود ۱۳ درصد کمتر از ارزش دلار و یورو است که تا حدودی منجر به این شده است که بریتانیا به مقصد جذابی برای خرید کردن تبدیل شود. با ورود گردشگران خارجی بیشتر به بریتانیا در طول سال ۲۰۱۶ و ثبت رکورد، به‌نظر می‌رسد که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سیستم پرداخت Worldpay در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷، هزینه کرد انجام گرفته از سوی گردشگران چینی نسبت به سال گذشته در طول کریسمس با افزایش ۲۴ درصدی روبه‌رو بوده است. از سوی دیگر بازدیدکنندگان استرالیایی از بریتانیا نیز به رکوردی تاریخی در ورود بریتانیا در مدت سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی رسیده‌اند و با افزایش ۱۰ درصدی شمار آنان به ۱۷۴ هزار نفر صعود کرده است.

بازدیدهای فرانسویان از بریتانیا نیز با افزایش ۹ درصدی به ۹۹۱ هزار نفر رسیده و مخارج آنان در این کشور نیز با افزایشی ۱۵ درصدی به ۳۲۱ میلیون پوند ارتقا یافته است. همچنین تعداد گردشگران کشورهای بلژیک، دانمارک، هند و ژاپن نیز که از بریتانیا بازدید کرده بودند، با افزایش چشمگیری همراه بوده است. ایندیپندنت در پایان گزارش خود خاطرنشان می‌کند که ارقام مربوط به سفر و گردشگری که موسسه فورواردکیز منتشر کرده، نشان می‌دهد در مجموع، رزروها برای ورود مسافران بین‌المللی به بریتانیا در طول تابستان با رشد ۹ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده که گویای این است که جریان ورودی گردشگران به بریتانیا احتمالا تداوم خواهد داشت.