استعفای جنجالی آقای سخنگو

دنیای اقتصاد: او در دوران کاری خود بسیار سعی کرد تا توجیهاتی منطقی برای گفته‌ها و گاف‌های ترامپ پیدا کند. کار او در این سیستم ارائه این توجیهات بود. او شان اسپایسر، سخنگوی سابق مطبوعاتی کاخ سفید است که روز جمعه از سمت خود استعفا داد. به نوشته گاردین، شان اسپایسر، مشاور و کارشناس مسائل سیاسی پس از ۶ ماه از سمت خود استعفا کرد. گفته می‌شود این کناره‌گیری در مخالفت با انتصاب آنتونی اسکاراموچی به سرپرستی روابط عمومی کاخ‌سفید صورت گرفته است.

خبر کناره‌گیری اسپایسر نخست ازسوی گزارشگر شبکه «ای‌بی‌سی» توییت شد. این شبکه نوشت ترامپ خواهان کناره‌گیری سخنگوی مطبوعاتی خودش نبود و از او خواسته بود به کارش ادامه دهد. بسیاری از رسانه‌ها سرگرم بحث در این باره هستند که علت استعفای اسپایسر، مخالفت او با انتخاب مدیرجدید روابط‌عمومی کاخ سفید بوده است. با وجود این، سخنگوی سابق کاخ سفید تاکید دارد استعفایش از این سمت برای آن بوده که به مدیر ارتباطی جدید فرصتی برای انجام کارها به‌گونه‌ای متفاوت بدهد. شان اسپایسر می‌گوید، خدمت ۶ ماهه‌اش در کاخ سفید مایه افتخار و یک امتیاز بوده است. او همچنین در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس هم با تعریف و تمجید از اسکاراموچی وی را فردی سختکوش تعریف کرد که در کار خود موفق خواهد بود. بعد از آن نیز وی در پاسخ به زمزمه‌های ناراحتی‌اش از این اقدام ترامپ، در توییتی نوشت این افتخار بزرگی بود که در خدمت دونالد ترامپ و در کنار وی مشغول به کار بودم.

این در حالی است که نیویورک‌تایمز نقل کرده که اسپایسر به ترامپ گفته تصمیم روی کار آوردن آنتونی اسکاراموچی یک خطای بزرگ است. در این شرایط دونالد ترامپ در توییتی بدون آنکه به اختلافات اخیر اشاره کند در توییتی نوشت که از شان اسپایسر به‌دلیل کارهایی که انجام داده است بسیار تشکر می‌کند و در ادامه نیز برای او آرزوی موفقیت کرده است. ترامپ همچنین در بیانیه‌ای جداگانه نوشت: شان اسپایسر یک حامی تمام‌عیار بود و برای برنامه‌کاری ما فردی درست و متناسب بود.

اسکاراموچی هم زمانی که برای نخستین‌بار در اتاق خبرنگاران حضور پیدا کرد، در ابتدا به تعریف از شان اسپایسر پرداخت و گفت که او در این پست عالی کار کرده است. در این جلسه اما سارا هاکبی سندرز برای نخستین‌بار در کنار اسکاراموچی ظاهر شد، فردی که گفته می‌شود احتمالا جایگزین اسپایسر شود. شان اسپایسر از نخستین روز شروع کار در تیم انتقال قدرت ترامپ فردی مناقشه‌آفرین بود و با حرارت و وفاداری تمام درصدد توضیح و توجیه اظهارات و مواضع بحث‌انگیز ترامپ بود. او در روز تحلیف ترامپ، با خبرنگاران بر سر تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم بگومگوی شدیدی به راه انداخت. طی ۶ ماهی که از کار اسپایسر می‌گذشت، او همواره با روزنامه‌نگاران در کشمکش بود تا آنجا که بسیاری از برنامه‌های طنز تلویزیونی در آمریکا، کاراکتر و مواضع اسپایسر را دست می‌انداختند. غالبا نیز بحث می‌شد که ترامپ از کار او ناراضی و درصدد اخراج اوست.

اسپایسر اخیرا کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شد و سخنگویی را به معاون خودش، سارا هاکبی سندرز واگذار کرده بود. یکی از جنجالی‌ترین حرف‌های او وقتی بود که در میانه آوریل مدعی شد که دولت بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است و گفت حتی آدولف هیتلر هم چنین کاری در جنگ دوم نکرد. یک بار هم به جای پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران حاضر در باغچه کاخ سفید، فرار را بر قرار ترجیح داد. اسپایسر که ۴۵ سال سن دارد پیش از سخنگویی کاخ سفید، در دبیرخانه حزب جمهوری‌خواه شاغل بود. او قبلا در زمان جورج دبلیو بوش نیز به‌عنوان معاون فرستاده بازرگانی دولت در امور رسانه‌ها و خدمات عمومی کار می‌کرد. آنتونی اسکاراموچی که حالا به ریاست روابط‌عمومی کاخ سفید رسیده مانند برخی دیگر از شخصیت‌های کلیدی کاخ سفید از موسسه مالی گلدن ساکس آمده و از کمک‌کنندگان قدر به کارزار انتخاباتی ترامپ به شمار می‌آید.