دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان با بیان اینکه امسال استان کاهش رکود را تجربه کرد، گفت: ظرفیت بالای بازار عمان برای تجارت خوزستان بلااستفاده مانده است. غلامرضا شریعتی اظهار کرد: در زمینه اقتصاد با کشور‌های همجوار استان تاکنون بازار عراق عملکرد خوبی داشته است اما در بازار‌های دیگر همچون عمان فعالیت‌ها بسیار اندک است و این موضوع با توجه به ظرفیت‌های استان و عمان متاسفانه ضعیف بوده و باید بیشتر در این موضوع فعالیت صورت بگیرد. استاندار اظهار کرد: روابط تجاری کشور با عمان در گذشته ۴۰۰ میلیون دلار بود که اکنون این رقم به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است اما سهم استان در این ارقام بسیار ناچیز است و ما می‌بینیم که شهر‌های دیگر همچون مشهد و اصفهان بیشترین سهم را در این بازار دارند. شریعتی با بیان اینکه در استان اراده و برنامه لازم را برای به دست گرفتن اقتصاد با کشور‌های همجوار نداریم، گفت: در زمینه ارزآوری، اشتغال، تولید چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی فعالیت‌ها و درک لازم صورت نگرفته است و برای ارتقای استان نیاز به یک برنامه عملیاتی است.

وی با اشاره به وضعیت کنونی پیش آمده در قطر ادامه داد: عمان با توجه به اقتصاد ثابت آن دارای بازار بسیار مناسب برای کشور و همچنین استان است که می‌تواند در حوزه اقتصادی مثمر ثمر باشد. استاندار خوزستان افزود: در زمینه بازار عمان نیاز به یک کارگروه اختصاصی است که بانک‌ها، اتاق بازرگانی، بنادر و حوزه معاونت اقتصادی استانداری برنامه‌ریزی منسجمی را برای این کشور ایجاد کند اما متاسفانه خوزستان تنها با سفر به این کشور در حدود صادرات میوه و تره‌بار عمل می‌کند و این از اتاق بازرگانی قابل قبول نیست و نیاز به تلاش بیشتر از سوی بخش‌های دولتی و خصوصی استان است. وی در پایان با بیان اینکه امسال خوزستان کاهش رکود را تجربه کرد، گفت: امور مالیاتی باید در چارچوب قانون مالیات را وضع کند تا کمترین فشار روی بخش‌های اقتصادی استان وارد شود تا این بخش‌ها بتوانند به راحتی فعالیت‌های اقتصادی انجام دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خوزستان نیز با اشاره به گسترش ارتباط تجاری و صادراتی با عمان گفت: اتاق‌های بازرگانی استان به‌عنوان پیشانی ارتباط تجاری زمینه را برای گسترش صادرات به این کشور حوزه خلیج‌فارس فراهم کنند. علی بحرینی اظهار کرد: اتاق‌های بازرگانی خوزستان مذاکرات لازم برای گسترش و ایجاد ارتباط تجاری و صادراتی با عمان را انجام دهند و بعد از زمینه‌سازی لازم برای صادرات به این کشور می‌توان از دستگاه‌های مربوطه تقاضا کرد تا مسیر را برای صادرات فراهم کنند.وی گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی که اتاق بازرگانی می‌تواند با عمان به‌منظور ایجاد ارتباط تجاری منعقد کند می‌توان مسیر صادرات را از خوزستان به این کشور هموار کرد.در ادامه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: بیشتر تمرکز صادرات از خوزستان به عراق است که همین موضوع باعث شده صادرات به عمان و سایر کشورها کاهش یابد، باید صادرات به کشور‌های دیگر را گسترش داد.