دنیای اقتصاد: پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری صنعتی در دو ماه نخست سال جاری شناسایی شد. بررسی آمارهای صنعتی بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی بیشترین جذابیت برای دریافت جواز تاسیس به گروه‌های «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «محصولات از لاستیک و پلاستیک»، «محصولات فلزی فابریکی» و «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» اختصاص داشته است. در این دوره زمانی در مجموع ۲ هزار و ۲۹۵ فقره جواز تاسیس در کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از ۱۵ درصد داشته است؛ براساس آمار اعلام شده از میان ۲۷ گروه صنعتی که در این مدت جواز تاسیس دریافت کرده‌اند، به لحاظ تعداد ۱۷ گروه صنعتی رشد داشته‌اند که آمار مذکور بیانگر بهبود روند صدور جوازهای صنعتی در کشور محسوب می‌شود.

طبق آمار اعلام شده از مجموع ۲ هزار و ۲۹۵ فقره جواز تاسیس صادره در مدت زمان مورد بررسی بیشترین تعداد جواز صادره مربوط به گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» با ۳۷۰ فقره بوده است. جوازهای اختصاص داده شده به گروه‌های «سایر محصولات کانی غیرفلزی» نیز برابر با ۲۹۰ فقره بوده که با این تعداد جواز این گروه در جایگاه دوم قرار گرفته است. سومین گروه نیز به «محصولات از لاستیک و پلاستیک» با صدور ۲۳۰ فقره جواز رسید. اما چهارمین گروه با اخذ ۲۰۰ فقره جواز به گروه «محصولات فلزی فابریکی» اختصاص داشته و گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» نیز با اخذ ۱۷۶ فقره جواز در مدت زمان مورد بررسی در جایگاه پنجم قرار گرفته است. از سوی دیگر، براساس گزارش منتشر شده در مدت زمان مورد‌نظر بالاترین سهم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری نیز متعلق به گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»به میزان ۲۵ درصد از کل کشور بوده است.

از سوی دیگر، براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسى در مجموع بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه براى جوازهاى تاسیس صادره پیش بینى شده است که این رقم در مقایسه با سرمایه پیش‌بینى شده در مدت مشابه سال قبل افت ۸ درصدى را تجربه کرده است. براساس آمار اعلام شده در دو ماه نخست سال جاری متوسط پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک واحد به میزان ۸/ ۹۱ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که برابر با ۳/ ۱۱۵ میلیارد ریال بوده حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.

در مدت زمان مذکور صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاران نیز به گروه‌های «ساخت مواد و محصولات شیمیایی، کک و فرآورده‌های حاصل از نفت، سایر محصولات کانی غیرفلزی، محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها و ساخت فلزات اساسی» اختصاص داشته است. سرمایه پیش‌بینی شده برای ۱۷۶ فقره جواز تاسیس صادره برای گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» بیش از ۷۹هزار میلیارد ریال بوده که با توجه به مجموع سرمایه پیش‌بینی شده برای گروه‌های صنعتی می‌توان گفت ۲۵درصد از مجموع سرمایه‌گذاری کل کشور به این گروه اختصاص داشته است.

اما برای گروه «کک و فرآورده‌های حاصل از نفت» نیز سرمایه بیش از ۳۸ هزار میلیارد ریالی پیش‌بینی شده و سومین گروه جذاب برای سرمایه‌گذاران نیز با سرمایه ۲۱ هزار و ۸۱۷ میلیارد ریالی به گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» اختصاص داشته است. اما با توجه به آمار مذکور برای گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» نیز در این مدت سرمایه ۱۱ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریالی مدنظر قرار گرفته است،‌پنجمین گروه نیز در میان صنایع جذاب گروه «ساخت فلزات اساسی» با پیش‌بینی سرمایه بیش از ۹ هزار میلیارد ریال اختصاص داشته است. اشتغال‌زاترین صنایع نیز در میان گروه‌های مذکور به «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها، سایر محصولات کانی غیرفلزی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی و محصولاتی از لاستیک و پلاستیک و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات» اختصاص داشته است.

استان‌های پیشرو

در این گزارش، علاوه بر معرفی صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاران، استان‌های پیشتاز در اخذ جواز و ایجاد اشتغال نیز معرفی شده‌اند که با توجه به این آمار می‌توان گفت بیشترین جوازهای صادره در این مدت به استان های «خراسان رضوی، یزد،فارس، قم و آذربایجان شرقی» اختصاص داشته است. سهم خراسان رضوی در جوازهای صادره در این مدت برابر با ۲۳۹ فقره بوده که پیش‌بینی سرمایه ۴ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریالی را به همراه داشته و توانسته در مجموع برای ۴ هزار و ۳۳۵ نفر ایجاد اشتغال کند. استان یزد نیز با اخذ ۱۹۹ فقره جوازه تاسیس صادره در این مدت توانست سرمایه ۸ هزار و ۹۱۳ میلیارد ریالی را پیش‌بینی و به این طریق برای ۴هزار و ۱۰۸ نفر اشتغال‌زایی کند. استان فارس نیز با اخذ ۱۶۲فقره جواز تاسیس با سرمایه ۳ هزار و ۲۷۹میلیارد ریالی توانسته برای ۲ هزار و ۴۰۱ نفر ایجاد اشتغال کند. استان قم نیز با اخذ ۱۲۸ فقره جواز تاسیس و پیش‌بینی ۳هزار و ۷۲۱میلیارد ریالی توانست شرایط را برای ایجاد هزار و ۸۲۴ نفر اشتغال در کشور فراهم کند؛ اما آذربایجان شرقی نیز با اخذ ۱۲۶ فقره جواز تاسیس با سرمایه بیش از هفت هزار میلیارد ریالی توانست اشتغال‌زایی ۳ هزار و ۲۹۳ نفری را در کشور ایجاد کند.

شناسایی خطوط‌تولید پرطرفدار