رفع اتهام فرسودگی از ریل جنوب

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرکل راه‌آهن جنوب درباره خارج شدن قطار مسافری خرمشهر - تهران از ریل طی روزهای گذشته که باعث مسدود شدن خط شد، گفت: در تابستان امسال شدت گرمای خوزستان نسبت به مدت مشابه سال قبل و در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است که این موضوع برای راه‌آهن نیز کمی مشکل‌ساز شد.عبدالکریم درویش‌زاده اظهار کرد: محدوده راه‌آهن جنوب شامل هفت تپه به اهواز، بندر امام و خرمشهر، تمام خطوط به‌جز یک بلاک ۱۱ کیلومتری (حد فاصل ایستگاه کارون به میاندشت) به صورت کامل با ریل‌های ال۶۰ و تراورس‌های بتنی که بهترین نوع روسازی در شبکه‌های راه‌آهن است، بازسازی شده است.

وجود خط ریلی فرسوده واقعیت ندارد

وی افزود: اینکه گفته می‌شود بخشی از خطوط راه‌آهن جنوب فرسوده شده است، واقعیت ندارد و فقط بخشی از خطوط در محدوده اداره‌کل راه‌آهن زاگرس خط U ۳۳ با تراورس فلزی است که در حال بازسازی آن منطقه هستیم.درویش‌زاده گفت: در خوزستان جوشکاری از نوع جوشکاری طویل است و فاصله بین دو ایستگاه به‌طور کامل جوشکاری می‌شود. برای انجام این‌ کار و با توجه به اینکه می‌دانیم انبساط و انقباض در ریل‌ها اتفاق می‌افتد، بر اساس روش‌های خاصی، جوشکاری را انجام می‌دهیم.

وی اظهار کرد: جوشکاری در منطقه طی سال‌های گذشته، مورد توجه بوده و به درستی اجرا شده است اما افزایش درجه حرارت دما به بیش از آنچه در ۵۰ سال گذشته بوده، باعث شد تا دمای هوا از درجه تعادل بالاتر رود و انبساط طولی در ریل‌ها ایجاد شود و این انبساط طولی به عنوان فشار در ریل، ذخیره و در مقطعی که فشار از تحمل ریل و تراورس بالاتر می‌رود و در یک نقطه، ضعف ایجاد شده و به شکل انحنا در ریل در می‌آید. وی اظهار کرد: اگر در جاهایی که قوس داریم این اتفاق بیفتد، این انحنا خود را نشان می‌دهد و به سمت بیرون قوس هدایت می‌شود و موج‌هایی را در ریل ایجاد می‌کند. در خط مستقیم کمتر شاهد این اتفاق هستیم. در مواقعی، فشار در ریل در حدی است که به شکل یک زانوزدگی در محل اتصالات، جوش یا در وسط ریل اتفاق می‌افتد و قابل شناسایی است اما در برخی مواقع، وقتی که قطار از منطقه عبور می‌کند، تحت تاثیر نیروهایی که قطار وارد می‌کند فرار خط در زیر قطار اتفاق می‌افتد و باعث مشکل می‌شود.درویش‌زاده تصریح کرد: برای اینکه این مشکلات شناسایی شود، بازدیدهایی از خط اتفاق می‌افتد. در این زمینه دو روز پیش از آنکه شاهد خارج شدن قطار مسافری خرمشهر - تهران از ریل باشیم، از خط اهواز - هفت‌تپه بازدید انجام گرفت و مورد خاصی مشاهد نشد، اما مساله فرار خط، در زمان عبور قطار اتفاق افتاد. پیش از این اتفاق، چند قطار بدون هیچ مشکلی عبور کرده بودند.

کاهش سرعت قطارها در ساعات اوج گرما

درویش‌زاده در زمینه ارائه راهکارها برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی گفت: با توجه به اینکه از ساعت ۱۲ تا ۱۹ شاهد اوج گرما هستیم، در این فاصله زمانی جلوی قطارهای مسافری، یک دریزین پیشرو همراه با کارشناس و نیروهای متخصص اعزام می‌شود تا در صورتی که مشکلی روی خط به‌وجود آمده باشد، شناسایی و از ورود قطار به آن محدوده جلوگیری شود. وی گفت: همچنین در نقاطی که کارشناسان تشخیص می‌دهند انبساط طولی در ریل ایجاد شده است، با ایجاد برش در ریل، افزایش طول ایجاد شده را خنثی کرده و با ایجاد اتصال، خط بسته می‌شود. یکی دیگر از اقدامات برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی و کاهش شدت هرگونه حادثه احتمالی، با توجه به اینکه شاهد افزایش سرعت در محدوده ریلی استان بودیم، کاهش سرعت حرکت قطارها در محدوده زمانی ساعت ۱۲ تا ۱۹ بوده است. این اقدامات تاکنون موثر واقع شده و امیدواریم از بروز اتفاقات مشابه جلوگیری کنیم.

آخرین وضعیت راه‌آهن اهواز - اصفهان

مدیرکل راه‌آهن جنوب درباره وعده رئیس‌جمهوری در زمینه راه‌اندازی خط ریلی اهواز - اصفهان گفت: طرح‌های مهم و ملی از طریق معاونت ساخت وزارت راه و شهرسازی پیگیری و عملیاتی می‌شوند. طرح اهواز - ایذه - اصفهان،جزو طرح‌های مهمی است که تمام مسوولان استان همچون استاندار و معاونت عمرانی و نمایندگان استان در مجلس و مدیریت راه‌آهن جنوب در حال پیگیری آن هستند.درویش‌زاده تصریح کرد: در این زمینه معاونت ساخت وزارت راه و شهرسازی قراردادی با یک شرکت از کره جنوبی برای مطالعه مسیر منعقد کرده است که این شرکت نیز مطالعات اولیه خود را ارائه داده و برای مطالعات تکمیلی، فرصت دو تا سه ماهه نسبت به زمان قبلی مورد توافق، درخواست کرده و منتظر ارائه این مطالعات هستیم. با توجه به اینکه تمام مسوولان بر اهمیت این طرح واقف هستند، امیدواریم شاهد آغاز عملیات اجرایی آن باشیم. وی در زمینه طرح راه‌آهن شلمچه به بصره اظهار کرد: توافق‌هایی با کشور عراق صورت گرفت که طی آن قرار شد پلی به طول ۷۰۰ متر روی رودخانه اروند از سوی ایران ساخته و ۳۲ کیلومتر خط آهن در حد فاصل شلمچه به بصره از سوی طرف عراقی ایجاد شود.

خط شلمچه به عراق در انتظار اقدام عراق

مدیرکل راه‌آهن جنوب اظهار کرد: تمام اقدامات لازم برای ساخت پل شامل طراحی اولیه و شناسایی پیمانکاران مشاور صورت گرفته است و تا مرحله برگزاری مناقصه نیز پیش رفتیم اما با توجه به اینکه طرف عراقی هنوز به تعهد خود نسبت به ساخت خط عمل نکرده، منتظر انجام تعهدات از سوی این کشور هستیم. در این زمینه جلسات مختلفی در استان و وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت حمل‌ونقل عراق برگزار شده است و امیدواریم عراق به تعهدات خود پایبند باشد.

کاهش حمل‌ونقل بار

درویش‌زاده با بیان اینکه روند رو به رشدی در حمل و نقل داشته‌ایم، اظهار کرد: میزان بارگیری در حمل و نقل ریلی منطقه جنوب در سال ۹۲ حدود پنج میلیون تن بود که این رقم در سال ۹۳ با ۱۰ درصد افزایش به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید و این رقم در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ با افزایش ۴۰ درصدی به ۷میلیون و ۷۳۰ هزار تن رسید اما این میزان در سال ۹۵ به هفت میلیون و ۴۵۰ هزار تن کاهش پیدا کرد. وی افزود: بارگیری در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰درصد رشد داشته است و در تخلیه نیز در این مدت زمان ۱۵ درصد رشد را شاهد هستیم. امیدواریم با اقدامات صورت گرفته، بتوانیم تا پایان سال به رشد ۵۰ درصد در حمل بار دست یابیم.مدیرکل راه‌آهن جنوب خاطرنشان کرد: در بخش مسافر با توجه به اینکه بازسازی ریلی در منطقه زاگرس و لرستان در حال انجام است، امسال امکان افزایش قطار مسافری وجود نداشت و از این‌رو شاهد افزایش جابه‌جایی مسافر نبودیم اما سعی خواهیم کرد این بازسازی تا پایان سال به پایان برسد تا شاهد حمل‌ونقل ایمن در راه‌آهن جنوب باشیم.

افتتاح خط دوم تا پایان امسال

درویش‌زاده در ادامه گفت: خط دوم اهواز - اندیمشک به طول ۱۴۰ کیلومتر و با اعتبار ۲۴۰میلیارد تومان در گذشته کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شد که اکنون زیرسازی این طرح حدود ۹۳ درصد پیشرفت دارد. کار روسازی در بخش‌هایی که زیرسازی به اتمام رسیده آغاز شده و ۶۵ کیلومتر از خط دوم این مسیر را نیز تکمیل کرده‌ایم.وی ادامه داد: به علت آنکه مشکلاتی برای پیمانکار این طرح پیش آمد، برای مدتی روند کار کند شده اما با جلساتی که اخیرا با پیمانکار در ستاد برگزار کردیم، امیدواریم حداکثر در پایان سال شاهد افتتاح این خط باشیم.