دنیای اقتصاد: گویا قرار نیست برای جایگزین اوباماکر تعیین تکلیف شود. درحالی‌که جمهوری‌خواهان سعی کرده‌اند یک جایگزین بهتر برای اوباماکر پیدا کنند اما هر بار تلاش آنها به بن‌بست خورده است.

در این راستا جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا و یکی از بزرگان حزب جمهوری‌خواه عمل جراحی دارد و به همین منظور رای‌گیری در مورد جایگزین اوباماکر به تاخیر افتاده است. البته پیش از این هم به دلایل مختلف این رای‌گیری به تاخیر افتاده است. ترس از اعتراض‌های پس از لغو اوباماکر موجب شده است تا نمایندگان جمهوری‌خواه با احتیاط در این زمینه قدم بردارند. به گزارش سی‌ان‌ان روز شنبه میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا اعلام کرد به دلیل عمل جراحی رای‌گیری در مورد قانون تامین اجتماعی و بهداشتی جمهوری‌خواهان به تاخیر افتاده است. مک‌کانل در توییتی خبر داد که در زمان غیبت مک‌کین آنها روی قوانین دیگر کار خواهند کرد تا طرحی بهتر از اوباماکر ارائه دهند.

پیش‌تر اما برخی سناتورهای جمهوری‌خواه از جمله سوزان کالینز از ایالت «مین» و رَند پال از «کنتاکی» اعلام کرده‌اند که از طرح جایگزین جمهوری‌خواهان حمایت نخواهند کرد. مک‌کین در چشم چپ خود دارای یک «لخته خون» بود که روز جمعه آن را در بیمارستان فونیکس رفع کرد. او در توییتی اعلام کرد که از پرسنل بیمارستان کمال تشکر را دارد و به‌زودی به سرکار خود باز خواهد گشت.

سناتورهای جمهوری‌خواه می‌گویند؛ طرح بهداشتی و تامین اجتماعی خود را اصلاح کرده‌اند و رهبران حزب به دنبال رای‌گیری روی آن هستند. اما برخی می‌گویند رای‌گیری ممکن است به‌زودی اتفاق نیفتد اما رهبران این حزب به‌دنبال این هستند که راه را برای رای‌گیری هموار کنند. احتمالا طرح اصلاح‌شده امروز از سوی جمهوری‌خواهان منتشر شود. مک‌کین نیز گفته است اصلاحاتی روی لایحه صورت گرفته است. رویترز در گزارشی اما اعلام کرد که احتمالا در مورد طرح جدید هفته آینده رای‌گیری شود. ترامپ مشتاق است تا هرچه زودتر طرح اوباماکر لغو شود. میچ‌مک‌کانل گفته است برای اینکه طرح رای آورد، نیاز به ۵۰ رای دارند.

در سنا جمهوری‌خواهان دست برتر را دارند. نسبت آنها به دموکرات‌ها ۵۲ به ۴۸ است. به‌رغم اینکه دو نماینده جمهوری‌خواه پیش‌تر اعلام کرده‌اند که به این طرح «بله» نخواهند گفت اما به نظر می‌رسد این طرح از سنا عبور کند. این در حالی است که روز جمعه انجمن داروی آمریکا گفته است این طرح ناکافی به‌نظر می‌رسد و به کار بیشتری از سوی هر دو حزب نیاز است. در این باره گفته می‌شود بیمارستان‌ها و مراکز دارویی از منتقدان اصلی این طرح هستند. برخی می‌گویند با اجرای این طرح میلیون‌ها آمریکایی بیمه دارویی خود را از دست خواهند داد.

لایحه اصلاح نشده قبلی در صورتی که به تصویب می‌رسید موجب از دست رفتن بیمه ۲۲ میلیون آمریکایی می‌شد. زمانی که این موضوع مطرح شد، میچ مک‌کانل رای‌گیری در مورد این لایحه را به تاخیر انداخت. بنابر گزارش‌ها گفته می‌شود مایک پنس به‌دنبال جلب نظر جمهوری‌خواهان است. درحالی‌که پنس به‌دنبال جلب نظر فرماندار جمهوری‌خواه «رود آیلند» است اما جان کسیچ فرماندار اوهایو گفته است که او با لایحه اصلاح‌شده هم مخالف است زیرا حمایت خود را از محصولات دارویی برای بیماران به شدت کاهش داده و این امر موجب بی‌ثبات شدن بازار بیمه خواهد شد.

مخالفت جان کسیچ ممکن است راب پورتمن، سناتور اهل اوهایو و جمهوری‌خواه را برای رای مثبت دادن به این لایحه تحت فشار بگذارد. در این شرایط اما برخی می‌گویند اگر این لایحه رای نیاورد، برخی از قانون‌گذاران بی‌میل نیستند تا روی اوباماکر کار بیشتری صورت دهند تا نقاط ضعف آن را برطرف کنند. اما نکته مهم این است که قانون دولت ترامپ در زمینه بهداشتی و تامین اجتماعی امضای باراک اوباما را خواهد داشت. دیک دوربین، مرد شماره دو دموکرات‌ها در سنا به شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» می‌گوید: تغییراتی لازم است که روی این قانون (اوباماکر) صورت گیرد. او بر این باور است که برای کار کردن روی نقاط ضعف اوباماکر، همکاری دو حزب لازم است.

سوزان کالینز از جناح میانه‌رو جمهوری‌خواهان و رند پال به‌عنوان یک محافظه‌کار از جمهوری‌خواهان بی‌میل نیستند تا اوباماکر با اصلاحاتی به حیات خود ادامه دهد. این در شرایطی است که برخی از جمهوری‌خواهان هم حتی به اصلاح لایحه پیشنهادی هم باور ندارند. در این میان گفته می‌شود افرادی مانند لیندسی گراهام و بیل کسیدی به دنبال لایحه‌ای جایگزین می‌گردند. در طرح جدید اما گفته می‌شود که جمهوری‌خواهان به‌دنبال این بوده‌اند تا برخی نگرانی‌ها را در زمینه پوشش بیمه‌ای افرادی که پس از اوباماکر به حال خود رها می‌شوند تعدیل کنند، در عین حالی که به‌دنبال جلب‌نظر محافظه‌کارانی باشند که از دخالت دولت در زمینه امور بیمه چندان خشنود نیستند.