دنیای اقتصاد - بندرعباس: همایش روز ملی جمعیت با حضور مدیران کل عضو شورای راهبردی جمعیت استان، مدیرکل ثبت احوال و امام جمعه موقت بندرعباس در سالن فارابی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل ثبت احوال هرمزگان، فرزاد افشاری‌نژاد، مدیرکل ثبت احوال هرمزگان در این همایش اظهار کرد: آنچه در بند ۱۴ سیاست‌های کلی جمعیت به آن اشاره شد و به تایید مقام معظم رهبری رسید نشان‌دهنده اهمیت رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش های جمعیتی و توسعه انسانی است. وی ادامه داد: مناسب‌ترین ساز و کار در این زمینه استفاده از ظرفیت‌های «پایگاه اطلاعات جمعیت کشور» است. مدیر کل ثبت احوال هرمزگان افزود: این پایگاه مهم‌ترین بانک اطلاعات انسانی کشور به‌شمار می‌رود و ضمن اینکه تایید هویت تمام ایرانیان را فراهم می‌آورد، در بیش از ۲۰۰ هزار نقطه در سراسر کشور طی هر ثانیه امکان ۱۰ هزار استعلام هویت انفرادی را به صورت برخط فراهم آورده است. وی گفت: این پایگاه به مثابه یک گام بزرگ در الکترونیک کردن خدمات دولتی و بخش عمومی به‌شمار می‌رود.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان ادامه داد: بخشی از مهم‌ترین دارایی‌های الکترونیک سازمان ثبت احوال که تاکنون موفق به تحقق آن شده، صدور بیش از ۶۴ میلیون کارت شناسایی ملی طرح سابق، ۲۴ میلیون کارت شناسایی هوشمند ملی، ثبت بیش از ۱۱۰ میلیون رکورد اطلاعاتی هویتی ایرانیان، ایجاد و نگهداری از آرشیو الکترونیک تمام اسناد وفات ایرانیان و ایجاد بانک اطلاعات آثار بیومتریک، عکس و اثر انگشت است. افشاری‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه در نیمه نخست دهه ۶۰ در ایران جهش جمعیتی رخ داده، گفت: این رخداد، اتفاقی بی‌نظیر از سال ۱۳۲۰ تاکنون است و خود می‌تواند منبعی برای تحلیل‌های متعدد آماری باشد.

افشاری‌نژاد در ادامه با بیان اینکه پنجره جمعیتی ایران، از سال ۱۳۸۵ تحقق یافته و تا حدود ۱۴۳۰ استمرار خواهد داشت، افزود: در هرمزگان نسبت جمعیت در سن ۱۵ تا ۶۴ سال در سرشماری ۱۳۹۰ به ۱/ ۶۷ درصد رسید و اکنون ۳/ ۶۶ درصد است.به گفته افشاری‌نژاد نمودارهای جمعیتی نشان می‌دهد جمعیت فعال استان (۱۵ تا ۶۴ سال) با کاهش ۳/ ۲ درصدی نسبت به پنج سال قبل به ۳/ ۶۶ درصد از کل جمعیت رسیده و این در حالی است که جمعیت سالمندان (۶۵ سال و بیشتر) با ۵/ ۱ درصد افزایش به میزان ۹/ ۳ درصد از کل جمعیت استان رسیده است. مدیر کل ثبت احوال هرمزگان جمعیت این استان طبق آخرین سرشماری صورت گرفته را بیش از یک میلیون و ۷۷۶ هزار نفر (شامل ۲/ ۲ درصد از کل جمعیت استان) اعلام کرد و افزود: ۹۰۶ هزار نفر از جمعیت استان را مردان و ۸۶۹ هزار نفر را زنان شامل می‌شوند و این در حالی است که بیش از ۵۴ درصد از جمعیت استان در شهرها ساکن هستند.