گزارش جدید سازمان جهانی گردشگری حاکی از رشد متوسط ۶ درصدی گردشگری بین‌المللی در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۷ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی است. به گزارش «ایسنا»، براساس این گزارش که طبق آمار و ارقام حد فاصل ماه‌های ژانویه تا آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر شده، گردشگری بین‌المللی علاوه‌بر این رشد قابل توجه به بالاترین سطح از اطمینان کسب‌وکار در یک دهه اخیر و همچنین رشد پایدار در مقاصد مهم گردشگری دست یافته است. طی چهار ماه نخست سال ۲۰۱۷ در مجموع ۳۶۹ میلیون گردشگر بین‌المللی (گردشگرانی که حداقل یک شب را در مقصدی سپری کرده‌اند) در سراسر جهان سفر کرده‌اند که ۲۱ میلیون نفر بیشتر از آمارهای سال گذشته است. آمار و ارقام ژانویه تا آوریل هرسال معمولا ۲۸ درصد از گردشگران کل سال را به خود اختصاص می‌دهد.

رشد گردشگری در مناطق مختلف

کشورها و مناطقی که در سال گذشته عملکرد خوبی داشتند، همچنان به روند مثبت خود در سال جدید میلادی ادامه می‌دهند؛ این در حالی است که مقاصد رو به‌ رکود سال ۲۰۱۶، امسال دوباره احیا شدند و روند صعودی در پیش گرفته‌اند. بیشترین رشد گردشگری بین‌المللی در چهار ماه نخست سال جاری با ۱۰ درصد مربوط به خاورمیانه است و پس از آن آفریقا با رشد ۸ درصدی، اروپا، آسیا و اقیانوسیه هر کدام با ۶ درصد رشد و آمریکا با ۴ درصد رشد روند مثبت خود را حفظ کرده‌اند. طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در این‌باره اظهار کرد: «مقاصد گردشگری که در سال ۲۰۱۶ تحت تاثیر حوادث منفی قرار گرفته بودند، نشانه‌هایی واضح از بهبود در این دوره زمانی کوتاه از خود نشان داده‌اند و این خبر بسیار خوبی برای همه و به‌ویژه مناطقی است که زندگی مردم وابستگی زیادی به گردشگری دارد.»

ریفاعی در ادامه افزود: «همان‌طور که سال ۲۰۱۷ را به‌عنوان سال بین‌المللی گردشگری پایدار برای توسعه جشن می‌گیریم، از توسعه مداوم گردشگری استقبال می‌کنیم و به خاطر خواهیم داشت که این رشد موجب افزایش مسوولیت برای ایجاد پایداری اقتصادی اجتماعی و محیطی از طریق گردشگری می‌شود. رشد هیچ وقت دشمن ما نیست و این وظیفه ماست که آن را به شکلی پایدار مدیریت کنیم.» متخصصان سازمان جهانی گردشگری معتقدند آمار و ارقام به دست آمده در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۷ در ۱۲ سال اخیر بی‌سابقه و فراتر از انتظارها بوده است. آنان همچنین نسبت به عملکرد گردشگری بین‌المللی در چهار ماه دوم سال ۲۰۱۷ نیز بسیار خوش‌بین هستند. چهار ماه دوم سال، بازه زمانی است که برای بیشتر مقاصد مهم گردشگری فصل اوج توریسم تلقی می‌شود.