دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران روز گذشته برای چهارمین روز متوالی رشد کرد و با افزایش ۱/۴ واحدی (معادل ۴۵/۰ درصد) در سطح ۵/۹۰۹ واحدی قرار گرفت. بر این اساس بازدهی این بازار از ابتدای سال جاری تاکنون به ۹/۳ درصد رسید. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، تولید برق عسلویه مپنا، سهامی ذوب آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و نفت ایرانول بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را داشتند.

فرابورس ایران روز گذشته در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس بیشترین حمایت بازیگران حقوقی را به خود دید. بر این اساس دیروز بیش از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم «چکاپا» به ارزش ۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی‌ به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

گروه صنایع کاغذ پارس با سال مالی منتهی به آبان برای سال جاری ۳۲۹ ریال سود پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که «چکاپا» در عملکرد ۳ ماهه خود موفق شد تا ۸۱ ریال (معادل ۲۵درصد) از سود پیش‌بینی شده را محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌داد. همچنین آخرین آمار تولید و فروش این شرکت نشان می‌دهد که «چکاپا» در عملکرد ۷ ماهه خود توانسته تا ۸۳ میلیارد تومان (معادل ۵۹درصد) از فروش پیش‌بینی شده در بودجه ۹۶ خود را پوشش دهد. در مجموع این نماد فرابورسی که مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته بود، توانست بیشترین ارزش معاملات چهارشنبه فرابورس را به خود اختصاص دهد و رشد قیمت حدود ۴ درصدی را تجربه کند. تشکیل صف خرید ۶/۱ میلیون سهمی از دیگر نکات قابل توجه «چکاپا» طی معاملات روز گذشته بود.

پس از «چکاپا» نیز «حریل» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقوقی به ارزش ۹۳۵ میلیون تومان بود. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقیقی‌ها بود. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود یک میلیون سهم «دبالک» به ارزش ۳۳۵ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد.

بیشترین افزایش قیمت این روز نیز به ترتیب در اختیار نماد معاملاتی شرکت‌های تولید برق عسلویه مپنا، پخش البرز و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان قرار گرفت. «بمپنا» دیروز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی ۹۰۰ ریالی به ازای هر سهم، با رشد بیش از ۷ درصدی بازگشایی شد. شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار نیز که در پایان معاملات روز گذشته برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده با توقف نماد معاملاتی روبه‌رو شد، بیشترین کاهش قیمت آخرین روز معاملاتی هفته جاری را تجربه کرد.