پایان رسمی خلیفه داعش

دنیای اقتصاد:گروه تروریستی داعش مرگ ابوبکر بغدادی، رهبر این گروه تروریستی را تایید کرد. به گزارش النشره، داعش در بیانیه‌ای با اعلام این خبر گفته است که به‌زودی نام جانشین وی را اعلام می‌کند. داعش همچنین در این بیانیه کوتاه از اعضای این گروه خواسته در پایگاه‌های خود بمانند و به مقاومت ادامه دهند. این خبر ابتدا از سوی یکی از مسوولان استان نینوای عراق اعلام شده است. این مسوول که نامش فاش نشده، گفته است که داعش از طریق رسانه‌های ارتباطی خود بیانیه رسمی مرگ البغدادی را برای فرماندهان این گروه در تلعفر فرستاده و از آنها خواسته بعد از شکست در موصل به مقاومت ادامه دهند. گرچه برخی منابع خبری به‌ویژه رسانه‌های عراقی این خبر را پوشش داده‌اند اما این مطلب در پایگاه‌های ویژه افراط‌گرایان روی اینترنت که رسانه رسمی آنها محسوب می‌شود، تایید یا تکذیب نشده است.

شبکه خبری «روسیا الیوم» نیز اعلام کرد که نیروهای عراقی در شهر موصل به سند مهمی از تروریست‌های داعش دست‌یافتند که برای حفظ وحدت این گروه صادر شده بود. این سند در موصل کشف شده و براساس آن اعلام خبر مرگ «ابوبکر البغدادی» سرکرده اصلی داعش منع شده بود. نیروهای امنیتی عراق اعلام کردند که در این سند تاکید شده بود که «دولت اسلامی» باقی است، هر‌چند که بغدادی کشته شده باشد. در سند مذکور آیه‌ای از قرآن ذکر شده بود.

در این سند از عناصر داعش خواسته شده بود که صبر و پایمردی داشته باشند و فرمانبردار رهبرانشان باشند تا زمانی که مصائب داعش به‌پایان رسد. عدم اعلام خبر مرگ البغدادی در جریان عملیات موصل به‌این سبب بود که در میان عناصر داعش هرج و مرج ایجاد نشود و این سند نیز میان سرکرده‌های داعش دست‌به‌دست شده بود. پیش از این روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در چند گزارش به تفصیل مرگ البغدادی، جانشینان وی، سرنوشت داعش پس از البغدادی و دوران پسا‌موصل را بررسی کرده بود.

ظاهرا حمله ۱۰ دقیقه‌ای جنگنده‌های روسی به محل تجمع رهبران داعش در ۲۸مه ‌باعث کشته‌شدن البغدادی شده است. در آن مقطع زمانی روس‌ها اگرچه از احتمال کشته شدن البغدادی خبر داده بودند اما تصریح کردند که از کانال‌های مختلف در حال راستی‌آزمایی خبر مرگ رهبر داعش هستند. رویترز به نقل از یک عضو ارشد پارلمان روسیه اعلام کرد او «به احتمال بسیار بالا کشته شده است.» به گزارش ایندیپندنت این حمله در ساعت ۳۵/ ۱۲ تا ۴۵/ ۱۲ دقیقه روز ۲۸ مه ‌با دو فروند سوخوی ۳۴ و ۳۵ انجام گرفت که براساس آن ۳۰ فرمانده میدانی داعش و حدود ۳۰۰ مبارز این گروه به همراه البغدادی کشته شدند. کشته شدن البغدادی دست‌کم دو پیامد دارد؛ یکی ضربه‌ای استراتژیک و نمادین به پایداری داعش و احتمالا از دست‌رفتن انسجام این گروه و متفرق‌شدن اعضا در سطح منطقه یا مهاجرت به کشورهای‌شان و دیگر کسب پرستیژ برای پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه.

رویترز نیز در گزارش ۲۳ ژوئن ۲۰۱۷ به قلم «ماهر شمایتلی» می‌نویسد: در میان جانشینان بالقوه البغدادی دو سرهنگ سابق ارتش صدام دیده می‌شوند. متخصصان اسلامگرایی معتقدند این دو جانشین عبارتند از: «ایاد العبیدی» و «عیاد الجُمَیلی‌»، اگرچه هیچ‌کدام عنوان «خلیفه» یا «امیرالمومنین» نخواهند داشت اما به‌عنوان جانشینی برای البغدادی مطرح هستند. اما انتصاب رهبر جدید نیازمند تایید ۸ عضو شورای مشورتی است که نهادی مشورتی برای خلیفه است.

بعید است که اعضای این گروه بتوانند به دلیل شرایط امنیتی تشکیل جلسه بدهند و رهبر جدید را برگزینند. ۶عضو این شورا عراقی هستند و نشان می‌دهد که عراقی‌ها دست برتر را دارند، یک عضو سعودی است و یکی هم اردنی. برخی مقام‌های ارشد در واشنگتن معتقدند داعش رهبران خود را به «المیادین» در سوریه و در دره فرات منتقل کرده که در جنوب‌غربی رقه قرار دارد که اکنون در محاصره است.

پیش از این «دنیای اقتصاد» در گزارشی به جانشینان البغدادی پرداخته و نوشته بود: «شورای رهبری داعش ابوحفصه الموصلی را به‌عنوان جانشین البغدادی معرفی کرده است.» این پایگاه و «بغدادپست» نوشته بودند که پس از نامزدی ابوحفصه، فرمانده ولایت داعش در نینوا که دارای پست‌های اداری، قضایی و دولتی بود، تنش‌ها و درگیری‌های زیادی میان رهبران ارشد این گروه بر سر جانشینی البغدادی درگرفته و این رقابت برای قدرت به قلمرو داعش نیز سرایت کرده است.