دنیای اقتصاد- اصفهان: شهردار اصفهان در همان روزهای ابتدایی فعالیت خود اظهار کرد که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در اصفهان پاگشا می‌کنیم و با تسهیل فضای سرمایه‌گذاری، اجازه نمی‌دهیم سرمایه‌گذاران اصفهانی در شهرهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند. مهدی جمالی‌نژاد معتقد بود که اگر شهرداری بودجه خود را تا ۳ برابر هم افزایش دهد، مگر چقدر می‌تواند طرح عمرانی و فرهنگی در شهر اجرا کند، این در حالی است که با کمک بخش خصوصی می‌توان نهضتی از طرح‌های مختلف در شهر ایجاد کرد. به همین منظور برای توسعه شهر اصفهان جلسات اولیه با سرمایه‌گذاران داخلی برگزار شد و موانع بر سر راه سرمایه‌گذاران در شهر اصفهان احصا شد. با بررسی موانع بر سر راه سرمایه‌گذاران، همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر خلاق برنامه‌ریزی شد تا طرح‌های شهری اصفهان به سرمایه‌گذاران داخل و خارج از کشور معرفی شود. به این ترتیب ۶۴ طرح در بخش‌های مختلف گردشگری، حمل‌ونقل عمومی، انرژی‌های نو و صنایع دانش‌بنیان معرفی شد که با استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی روبه‌رو شد.

این همایش نقطه عطفی در جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی بود، بر این اساس طی ۲ سال گذشته طرح‌های متعددی در بخش‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، تفریحی با مشارکت بخش خصوصی به اجرا درآمده است که می‌توان به طرح‌های آکواریوم، بازار گل و گیاه و شهرک مبل اشاره کرد. طبق برآوردهای انجام شده اجرای طرح‌های مشارکتی اصفهان در سال گذشته ۵/ ۲برابر نسبت به ۱۰ سال گذشته رشد داشته است.جمالی‌نژاد معتقد است: در جذب سرمایه‌های خصوصی انقلابی صورت گرفته است، به طوری که تنها در سال قبل دو برابر ۱۰ سال گذشته سرمایه‌گذار بخش خصوصی جذب بازارهای مشارکتی شهرداری شدند و با شهرداری در طرح‌ها مشارکت می‌کنند.وی ادامه می‌دهد: در اصفهان ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم با حضور سرمایه‌گذاران از آنها به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شویم، از این رو باید برای رشد و توسعه شهر به سمت طرح‌های مشارکتی حرکت کنیم. شهردار اصفهان در ادامه با اعلام اینکه تاکنون سرمایه‌گذاران بسیاری برای پیشرفت و توسعه شهر خود قدم برداشته‌اند، می‌گوید: در اصفهان می‌توانیم ۵۰ تا ۸۰ درصد از طرح‌ها را به صورت مشارکتی انجام دهیم.

امین‌پور، سرمایه‌گذار شرکت اقیانوس ایرانیان کیش که طرح آکواریوم در اصفهان را بهره‌‌برداری کرده است به توجه ویژه شهرداری اصفهان برای بازگشت سرمایه‌ سرمایه‌گذاران اشاره می‌کند و می‌گوید: شهرداری در این زمینه همکاری خوبی را با سرمایه‌گذار خارجی داشته و این باعث تشویق این شرکت به اجرای طرح‌های دیگر در این شهر شده است. محسن نجفی‌فر نیز که از ۸ سال گذشته سرمایه‌گذاری در بخش پل‌های هوایی مکانیزه را در اصفهان آغاز کرده است گفت: در اولین نشست در شهرداری اصفهان برای سرمایه‌گذاری در بخش پل‌های هوایی مکانیزه موفق به انعقاد قرارداد شدم و این باعث شده است که مرکز اصلی فعالیت‌های خود را شهر اصفهان قرار دهم.به این منظور باید یادآور شویم که شهرداری اصفهان با توجه به برنامه‌ریزی‌های دقیقی که در حوزه توسعه شهری در دستور کار خود قرار داده است توانسته از مشکلات اقتصادی کشور به اندازه قابل توجهی عبور کند و با استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران از وضعیت اقتصادی بهتری نسبت به دیگر کلان‌شهرها برخوردار باشد. این جذب بالای سرمایه‌گذار به‌ویژه در دوران کنونی نیازمند حمایت‌های ویژه درون سازمانی و برون سازمانی از مدیران شهری است تا در یک تعامل دو سویه مستقیم و در یک بازی برد - برد، چهره شهر را از حالت کارگاهی به حالت خدمت‌رسان به صورت نوین با حفظ مسائل میراثی و تاریخی تغییر دهند.

افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری

مدیر و قائم‌مقام شهردار در امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان با اظهار خرسندی از افزایش استقبال سرمایه‌گذاران از طرح‌های مشارکتی شهرداری اصفهان می‌گوید: در هر طرحی که فراخوان آنها از سوی شهرداری اعلام می‌شود، بیش از ۱۲ سرمایه‌گذار اعلام آمادگی می‌کنند و رقابت برای گرفتن یک طرح بالا است و هیچ طرحی نیست که استقبال کننده نداشته باشد. مرتضی حسام‌نژاد با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران خواستار فراهم کردن بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری هستند، اضافه می‌کند: خوشبختانه ظرفیت سرمایه‌گذاری در شهر افزایش یافته و البته اعتماد سرمایه‌گذاران به شهرداری یکی از مهم‌ترین دلایل رغبت برای سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به افزایش ۵/ ۲ برابری طرح‌های مشارکتی در اصفهان اظهار می‌کند: طی ۱۰ سال گذشته ۱۱۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشارکتی شهرداری صورت گرفته است و در سال جاری این مقدار ۳ هزار میلیارد تومان بوده است. مدیر و قائم‌مقام شهردار در امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه افزایش میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشارکتی نشانه رونق اقتصادی شهر است، ادامه می‌دهد: به این منظور ۲۵ هزار نفر شغل به‌طور مستقیم ایجاد شده که موجب حمایت از تولید ملی شده است.حسام‌نژاد هم‌افزایی سرمایه‌گذاران و مسوولان شهری را رمز رسیدن به موفقیت‌های متعدد در رشد و توسعه اصفهان می‌داند و می‌گوید: طی این سال‌ها با همکاری مجموعه سرمایه‌گذاران و شهرداری اصفهان ۷ هزار واحد مسکونی، تجاری ایجاد شده است.