فیس‌بوک دهکده خودش را می‌سازد!

دنیای اقتصاد: میلیاردها نفر وقت زیادی از زندگی روزانه خودشان را در شبکه اجتماعی فیس‌بوک می‌گذرانند. شاید به همین دلیل هم هست که حالا فیس‌بوک می‌خواهد جامعه نه‌چندان کوچک خودش را به دنیای واقعی بیاورد. این غول اینترنتی تصمیم دارد در مقر اصلی شرکتش خانه، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، هتل و چیزهای دیگری بسازد. به عبارت دیگر فیس‌بوک به تدریج می‌خواهد شهر خودش را بسازد و ایجاد کند.

شرکت فیس‌بوک روز پنج‌شنبه گذشته از برنامه‌های خود برای اجرای یک پروژه ساخت و ساز در مقر اصلی شرکتش در منطقه منلوپارک در کالیفرنیا خبر داد. این پروژه در واقع بخشی از برنامه‌های فیس‌بوک برای گسترش مقر خانگی و اصلی خودش است. این سایت ۲۲۶هزار و ۶۲۴ متر مربعی که فیس‌بوک آن را در سال ۲۰۱۵ به مبلغ حدود ۴۰۰ میلیون دلار خرید، درست در امتداد همان خیابانی قرار دارد که مقر اصلی فیس‌بوک در آن واقع شده است. این سایت حدود ۱۵۰ هزار متر مربع فضا برای خانه‌سازی دارد که تقریبا حدود ۱۵۰۰ واحد خانه می‌شود. فیس‌بوک در یک پست وبلاگ این برنامه را اعلام و تشریح کرد که این پروژه در آینده به‌عنوان «یک دهکده ترکیبی» امکانات مختلفی از قبیل مسکن و خدمات حمل‌ونقل را در اختیار ساکنانش که کارمندان شرکت فیس‌بوک خواهند بود، قرار خواهد داد. در این پست آمده است: «ما تصمیم داریم فضایی در حدود ۱۱هزار و ۶۱۳ متر مربع را به فروشگاه‌ها شامل خواربار فروشی، داروخانه و البته نسل جدید فروشگاه‌های خرده‌فروشی مدرن و تکنولوژیک، اختصاص بدهیم.» این توسعه همچنین شامل ساخت یک هتل هم خواهد بود.

یک فرد آگاه در این زمینه معتقد است که روند ساخت و ایجاد چنین دهکده‌ای در حدود یک دهه طول خواهد کشید. فاز اولیه این پروژه که شامل ساخت خانه‌ها و فروشگاه‌هاست، در نیمه اول سال ۲۰۲۱ افتتاح خواهد شد. بهره‌برداری از هر کدام از فازهای بعدی آن دو سال طول خواهد کشید. درحالی‌که اغلب خانه‌هایی که در این پروژه ساخته شوند، در اختیار کارمندان شرکت فیس‌بوک قرار خواهند گرفت، اما فیس‌بوک تصمیم دارد جامعه‌ای بزرگ‌تر را در این خانه‌ها ساکن کند. خانه‌های دهکده فیس‌بوک قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت و واحدهای مسکونی ارزان‌تر که تعدادشان به ۲۲۵ واحد می‌رسد، قیمتی تا ۱۵ درصد کمتر از نرخ رایج بازار در آن زمان خواهند داشت. فیس‌بوک در پست وبلاگش نوشته است: «بخشی از دیدگاه ما ایجاد یک منطقه همسایگی است که بتواند نیازهای بلندمدت ساکنانش را فراهم کند.» یکی از مزایای ساکن شدن کارمندان فیس‌بوک در نزدیکی مقر اصلی این شرکت، کاهش میزان ترافیک در این منطقه خواهد بود.