یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

دوربرگردان شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران تقریبا بدون تغییر هفتگی معاملات خود را روز چهارشنبه به پایان رساند. در شرایطی که همچنان حجم معاملات در سطوح پایینی قرار داشت، شاخص سهام نیز افت و خیزهای ملایمی را تجربه کرد و در نهایت پس از افت‌های اندک روزهای ابتدایی هفته، با رشد روز چهارشنبه کاهش شاخص کل جبران شد. روز چهارشنبه با تحرک نسبی در برخی گروه‌ها شاهد رشد ارزش معاملات به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بودیم. اگر این بهبود در معاملات این هفته نیز تکرار شود می‌توان انتظار داشت که چرخشی نسبی در روند قیمت‌ها به تدریج صورت گیرد. با این حال، با نزدیک شدن به پایان تیر ماه شرکت‌های بیشتری برای برگزاری مجامع آماده می‌شوند که احتمالا با توقف نماد معاملاتی آنها بر کاهش ارزش معاملات اثرگذار باشد. بنابراین، چرخش در روند معاملات احتمالا به بعد از فصل مجامع موکول شود.

بازار ارز

استراحت یا توقف در مسیر افزایش؟

هفته گذشته، هر دلار آمریکا با رشد نیم‌درصدی در نهایت به نرخ 3788 تومان معامله شد. این سومین هفته متوالی افزایش نرخ‌ها در بازار ارز است. پیشتر نیز اشاره شده بود با عبور از روزهای کم‌تقاضا مربوط به نگرانی‌های انتخاباتی (در دو ماه ابتدای سال) و بلافاصله قرارگیری در ماه مبارک رمضان، به تدریج افزایش تقاضا و رشد نرخ‌ها در بازار ارز شکل گیرد. با این حال، روز پنج‌شنبه کاهش اندک یک‌تومانی را در نرخ ارز شاهد بودیم که دو دیدگاه نسبت به این مساله وجود دارد؛ گروهی معتقدند معاملات پنج‌شنبه بیانگر به پایان رسیدن روند صعودی نرخ دلار است. اما عده‌ای از فعالان تاکید دارند پس از رشدهای اخیر، بازار ارز نیاز به استراحت داشت. بنابراین و با توجه به حضور مطمئن‌تر تقاضا در بازار ارز انتظار می‌رود نرخ‌ها مسیر افزایشی و البته آرام خود را ادامه دهند.

بازار سکه

اهرم‌های کم‌توان در نوسان سکه

هفته گذشته، هر سکه طرح جدید با افت ۴/ ۰ درصدی به قیمت یک میلیون و ۲۱۱ هزار تومان معامله شد. با وجود رشد نیم‌درصدی نرخ دلار، کاهش بیش از ۲ درصدی قیمت طلای جهانی بر قیمت سکه فشار وارد کرد. به نظر می‌رسد معامله‌گران سکه همچنان نسبت به رشد نرخ دلار و همچنین عدم کاهش بیشتر قیمت اونس طلای جهانی امیدوارند. این موضوع باعث شده حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) مجددا به بیش از ۱۰۰ هزار تومان برسد. نوسانات نامعلوم طلای جهانی و توقف مسیر صعودی دلار در معاملات پنج‌شنبه باعث شدند سکه نیز در این روز نوسان محدود هزار تومانی را تجربه کند. جالب توجه آنکه سکه طی دو هفته اخیر نسبت به ریزش قیمت‌ها به کمتر از یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان واکنش نشان می‌دهد و نوعی مرز روانی محسوب می‌شود.

بازار طلای جهانی

نوسانات پیش‌بینی نشده در بازار طلا

دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1222 دلار معامله ‌شد. گرچه شرایط سیاسی از تنش‌های میان کره شمالی با آمریکا تا بحران قطر نشانه‌های حمایتی از کالاهای امن محسوب می‌شوند، اما فلز زرد چندان واکنشی به این موضوع نشان نداده است. انتشار نتیجه نشست پیشین فدرال رزرو نیز ابهام در افزایش نرخ بهره را افزایش داد. هرچند سایر بانک‌های مرکزی مهم از جمله اتحادیه اروپا و انگلیس تمایل بیشتری نسبت به اتخاذ سیاست‌های انقباضی نشان داده‌اند. عموما تداوم سیاست‌های انبساطی از قیمت طلا حمایت می‌کند (مشابه آنچه از فدرال رزرو انتظار می‌رود) و در مقابل، حرکت به سمت انقباضی‌تر شدن تقاضای طلا را کاهش می‌دهد. بنابراین، فلز زرد در شرایط کشمکش‌های سیاسی و نامشخص بودن نسبی سیاست بانک‌های مرکزی نوسانات مبهمی را تجربه می‌کند. به طوری که در معاملات روزهای اخیر بازه کمتر از 1220 تا 1230 دلار را تجربه کرده است.

بازار اوراق مسکن

واکنش «تسه»ها به کف بازه جدید

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲)، هفته گذشته را با رشد ۴/ ۳ درصدی و با قیمت هر برگه ۷۶ هزار و ۷۱۰ تومان به پایان رساند. همان‌طور که انتظار می‌رفت با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و ورود به فصل تابستان (تقاضای سنتی مسکن در این فصل از سال) تقاضای «تسه»ها نیز افزایش یابد. این موضوع گرچه به دلیل تقویت هم‌زمان تقاضا در این بازار، مشابه سال‌های قبل جهش نامتعارف قیمتی به همراه نداشته است، اما به نظر می‌رسد بازه جدید حرکت «تسه»ها به نیمه بالایی کانال ۷۰ هزار تومانی منتقل شده است. به این ترتیب، قیمت اوراق تسهیلات مسکن که ابتدای هفته به کمتر از ۷۵ هزار تومان رسیده بود، با افزایش تقاضا همراه شد. بنابراین، می‌توان انتظار داشت در این روزها بازه ۷۵ تا ۸۰ هزار تومانی برای نوسان «تسه»ها محتمل‌تر باشد.

بازار نفت

پایان محرک‌های زودگذر نفت؟

پس از رشدهای متوالی نفت، از روز سه‌شنبه مسیر نزولی در پیش گرفته شد و هم‌زمان نوسانات قیمتی نیز شدت گرفت. به طوری که نفت خام آمریکا سقف 3/ 47 دلاری و کف 44 دلاری را تجربه کرد. پیش‌تر تاکید شده بود وضعیت قراردادهای آتی به گونه‌ای است که نوعی صعود کوتاه‌مدت در بازار نفت رقم می‌خورد. اکنون اما با عبور از این عامل تکنیکی، به نظر می‌رسد نوعی نااطمینانی و عدم اجماع میان کارشناسان باعث شده نوسانات قیمت نفت شدت پیدا کند. از تناقض آمارهای هفتگی (کاهش موجودی نفت تجاری در مقابل رشد تولیدات آمریکا) که بگذریم، سیاست و رفتار بزرگان نفتی نیز آشفته است. مثلا عربستان از یک سو می‌گوید هرکاری برای متعادل شدن قیمت‌ها انجام می‌دهد، اما صادرات ماه گذشته خود را افزایش داده است. روسیه نیز که چهارشنبه مخالفت خود را با کاهش بیشتر تولیدات اعلام کرده بود، دیروز موضع متفاوتی گرفت.