زیان 18 میلیارد دلاری آمریکا از ممنوعیت سفر

دنیای اقتصاد، امیر شاملویی: در روزهای گذشته پس از آنکه دادگاه دیوان عالی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد در ماه اکتبر سال جاری میلادی، یعنی ۵ ماه دیگر به درخواست ممنوعیت ترامپ برای جلوگیری از ورود اتباع ۶ کشور با اکثریت مسلمان رسیدگی خواهد کرد، جنجال‌هایی به‌خصوص در میان برخی سیاستمداران، فعالان حوزه گردشگری و کارشناسان این بخش ایجاد شده است. این اقدام ترامپ که از زمان برگزاری کمپین‌های انتخاباتی ترامپ از شعارهای وی محسوب می‌شد، در ماه ژانویه بروز پیدا کرد؛ با این حال در دادگاه‌های ایالات متحده با آن مخالفت شد و به این دلیل اجرای آن میسر نشد. اکنون با باز شدن پای دادگاه دیوان عالی و ابراز نظر آن برای رسیدگی نهایی این موضوع در ماه‌های آتی، دولت ترامپ توانسته است به‌طور موقت این قانون را برای ممانعت از ورود اتباع ۶ کشور ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن اجرایی کند. با این حال، این قانون محدودتر از نسخه آغازینی است که ترامپ در پی آن بود و افراد در صورت داشتن پذیرش از دانشگاه‌ها، پذیرش شغلی و داشتن ارتباطاتی همچون روابط خانوادگی احتمالا امکان سفر به این کشور را خواهند داشت. اما این قانون، علاوه‌بر مخالفت‌هایی که از سوی سازمان‌های مدنی و برخی فعالان داشته است، از نظر اقتصادی نیز پیامدهای منفی برای صنعت سفر در ایالات متحده خواهد داشت.

نتایج یک بررسی

سی‌ان‌بی‌سی در تازه‌ترین گزارشی که پیرامون ممنوعیت سفر ترامپ منتشر کرده، پیش بینی کرده است هزینه ممنوعیت سفر که مورد تجدید نظر قرار گرفته و همچنین تشدید شرایط امنیتی برای صنعت توریسم ایالات متحده در چند سال آینده زیانی ۱۸ میلیارد دلاری در پی خواهد داشت. به نظر می‌رسد کار به جایی رسیده باشد که حتی رضا مرعشی، مسوول بخش پژوهش‌های رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا در مصاحبه با این رسانه عنوان کرده که دولت آمریکا باید نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی خود را با هزینه‌های اقتصادی و انسانی صنعت سفر متعادل کند. به گفته وی پس از وقایع ۱۱ سپتامبر، صنعت سفر آسیبی ۶۰۰ میلیارد دلاری متحمل شد و پس از طرح جدید ممنوعیت سفر نیز این صنعت ضربه دیگری خواهد خورد. وی همچنین به این موضوع اشاره کرده که وجود معیارهای امنیتی فراوان موجب می‌شود مسافرانی که به این کشور پرواز می‌کنند، از سفر به ایالات متحده صرف‌نظر کنند.

پاتریک سوری، محقق شرکت «هوپر» نیز استدلال می‌کند که این مسافران ممکن است به‌دلیل کمبود تدابیر امنیتی و وجود معیارهای امنیتی بسیار کم، به این کشور سفر نکنند؛ زیرا در مورد تروریسم احساس نگرانی می‌کنند. این کارشناس خاطرنشان می‌کند: «ما پیش از این دیده‌ایم که برحسب اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند به کجا پرواز کنند، تغییر مهمی در میزان سفربه کشورهای دیگر صورت گرفته و سفرها داخلی‌تر شده‌اند. من فکر می‌کنم این تغییر به‌دلیل نوعی از دغدغه‌ها پیرامون ریسک‌های امنیتی به وجود آمده است و ناشی از خبرهای بدی است که از مکان‌های دیگر در سراسر جهان و حوادث تروریستی می‌شنوید.» سوری به‌رغم این نظرش همچنین اضافه می‌کند که محدودیت گسترده‌تر در مورد ممنوعیت حمل لپ‌تاپ می‌تواند منجر به این شود که مسافران به فکر سفر کردن به یک مکان دیگر بیفتند یا حتی در جلسات تجاری بین‌المللی که قرار است شرکت کنند، به جای حضور فیزیکی، از اسکایپ استفاده کنند.

3 راهکار برای دولت آمریکا

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، مرعشی نیز معتقد است برای اجتناب از چنین هزینه‌هایی که در مورد ممنوعیت سفر وجود دارد، دولت ۳ راهکار دارد؛ یکی اینکه استدلال موجود پشت این محدودیت را بهتر شرح و توضیح دهد چرا بقیه کشورها شامل این ممنوعیت نمی‌شوند؛ دیگر اینکه توضیح دهد چرا دولت‌های پیشین هرگز چنین گام‌های بزرگی برنداشتند و در نهایت نیز آسیب‌های اقتصادی برای ایالات متحده و سایر کشورها را به حداقل برساند. وی به سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید: «ما باید دولت آمریکا را به چالش بکشیم تا شرح دهد چرا برخی کشورها، مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این فهرست قرار نگرفته‌اند.»

حریم امن موقت خطوط هوایی

با تمام این احوال، سهام خطوط هوایی تاکنون از این ممنوعیت سفر آسیب ندیده‌اند و تقریبا در ماه‌های اخیر با افزایش بهای سهام خود نیز مواجه بوده‌اند؛ هرچند مشخص نیست که آیا وضعیت در آینده نیز همین خواهد بود یا خیر. پیش از این، در گزارش‌هایی که فعالان صنعت گردشگری در آمریکا و انجمن‌های مربوط به آنها در کنار موسسات تحقیقاتی حوزه سفر منتشر کرده بودند، پیش‌بینی شده بود که چنین سیاست‌هایی از سوی ترامپ منجر به از دست دادن ۳/ ۶ میلیون گردشگر در سال آینده خواهد شد که به معنی کاهش ۸/ ۱۰ میلیارد دلاری در درآمدهای صنعت توریسم این کشور است. کاهش ورود گردشگران ایالات متحده تنها به معنی از دست دادن گردشگران کشورهای با اکثریت مسلمان نیست بلکه برخی خبرگان صنعت توریسم در همان ماه‌های نخست نیز از کاهش ۶/ ۱۱ درصدی جست‌وجوی سفر به آمریکا از سوی اروپایی‌ها خبر می‌دادند که یکی از دلایل آن می‌تواند تصویر منفی باشد که ترامپ از زمان انتخاب خود ایجاد کرده و در حال دامن زدن به آن نیز هست. با این رویکرد، چنین تصمیماتی می‌تواند وضعیت گردشگری در ایالات‌متحده را بدتر نیز کند.