ازدحام رمی‌ها برای‌«فروشنده»

فروشنده؛ فیلم ایرانی دارنده اسکار که در یک‌سال گذشته در کشورهای مختلفی روی پرده رفته است، هنوز با استقبال گسترده سینمادوستان روبه‌رو است. روز یکشنبه گذشته اکران این فیلم در ایتالیا تعداد بسیار زیادی از سینمادوستان را در محله‌های قدیمی شهر رم جمع کرد تا روز تعطیلشان را در فضای باز به تماشای آخرین فیلم اصغر فرهادی بنشینند. تصاویری که از این برنامه در اینترنت منتشر شده نشان می‌دهد استقبال ایتالیایی‌ها از فیلم فرهادی بسیار زیاد و فوق‌العاده بوده است.

به گزارش سایت ایتالیایی «ANSA»، فرهادی که برای نشست نقد و بررسی در این برنامه حاضر بود، در صحبت‌هایی درباره فیلم «فروشنده» گفت: معیار برای قضاوت یک فرد معمولا تقابل میان خوب و بد است، اما تراژدی مدرن آن است که این تقابل بین خوب و خوب باشد. اگر هر یک از ما بپذیریم که حق اشتباه کردن داریم، هرگز دنیا را بین خوب و بد تقسیم نمی‌کنیم. پذیرش کسانی که کارهای مورد تایید ما را انجام می‌دهند کار آسانی است. قهرمانان واقعی کسانی هستند که می‌بخشند. این فستیوال مردمی، در کنار فیلم‌های فرهادی، فیلم‌هایی از استنلی کوبریک، آنتونیونی، برتولوچی و... را اکران خواهد کرد.پیش از این در هفته گذشته نیز فیلم فروشنده در لیست سایت معتبر متاکریتیکت با امتیاز ۸۵ از ۱۰۰ به عنوان چهارمین فیلم برتر سال ۲۰۱۷ معرفی شد که دستاورد بزرگی برای فرهادی است. در این فهرست مستند «به او مورگان می‌گفتیم» ساخته «کاسپر کالین» با امتیاز ۹۰ در رتبه نخست قرار گرفته و پس از آن فیلم‌های «راننده کودک» به کارگردانی «ادگار رایت» و کمدی رمانتیک «بیمار بزرگ» ساخته «مایکل شووالتر» با امتیاز مشابه ۸۶ در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

فیلم فرهادی در فروش جهانی رقم‌های خوبی را پشت سر گذاشته و آخرین آمارهای اعلامی از فروش جهانی این فیلم تا اردیبهشت سال جاری، روی رقم ۱۰ میلیون دلار قرار دارد. می‌توان با کمی خوش‌بینی تخمین زد که با گسترش دامنه اکران این فیلم در شهرهای مختلف جهان، هم‌اکنون این رقم به ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلار هم رسیده باشد.فیلم فروشنده که دو جایزه معتبر جشنواره کن و اسکار بهترین فیلم خارجی سال ۲۰۱۷ را هم در کارنامه دارد در اکران داخلی هم برای مدتی رکورددار فروش بود و توانست به رقم ۱۶ میلیارد تومانی دست پیدا کند.نکته جالب اینکه اصغر فرهادی هم‌اکنون در حال ساخت فیلمی است که بسیاری از منتقدان با عنوان «فیلم تجاری» از آن یاد کرده‌اند.فیلم فرهادی در اسپانیا ساخته می‌شود و چهره‌های معروفی در آن حضور دارند. پروژه جدید و اسپانیولی‌زبان فرهادی محصول مشترک فرانسه، اسپانیا و ایتالیا است که فیلمبرداری آن از نیمه آگوست با بازی «ریکاردو دارین»، «پنه‌لوپه کروز» و «خاویر باردم» در مادرید آغاز خواهد شد.