دنیای اقتصاد: نیمه دوم سال ۲۰۱۷ با ادامه رشد بورس‌ها و تداوم ضعف طلا آغاز شد. دوشنبه، سومین روز جولای و اولین روز کاری سومین فصل سال‌جاری میلادی از سویی شاهد جهش بورس‌های آسیایی و اروپایی و از سوی دیگر تجربه گر نزدیک شدن بهای اونس طلا به مرز ۱۲۰۰ دلار بود. رشد شاخص‌های سهام و تضعیف پناهگاه‌های سرمایه چون طلا نشانه تداوم ریسک‌پذیری ماه‌های گذشته در بازارهای جهانی است.

بورس‌های آسیایی که مانند همیشه آغازگر فعالیت بازارهای جهانی سهام بودند، صبح دوشنبه نزدیک اوج ۲ ساله نوسان کردند. سهام‌های اروپایی نیز فصل سوم را با سودهایی قابل توجه شروع کردند. همزمان، اونس طلا که در پایان نیمه نخست سال میلادی روی بهای ۱۲۴۱ دلار ایستاده بود، روز گذشته را با قیمت ۱۲۳۷ دلار شروع کرد و بعد رو به نوسان‌های کاهشی آورد. البته در مقاطعی، قیمت‌های پایین، خریدها و در نتیجه ارزش را تقویت می‌کرد. بهایی که تا ساعت ۸ عصر روز گذشته به وقت تهران برای هر اونس فلز زرد ثبت شد، ۱۲۲۲ دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری هفته، ماه و فصل جدید رقم خورده باشد. بازارهای آمریکا امروز سه‌شنبه به مناسبت روز استقلال آمریکا تعطیل خواهند بود.

صبح روز گذشته، همزمان با رشد بورس‌ها که به خروج سرمایه از بازار فلزات گرانبها منجر می‌شد، رشد شاخص دلار هم به ضرر فلز زرد کار می‌کرد. شاخص دلار که در فصل دوم،‌ روزهای بسیار بدی را سپری کرده بود، صبح دوشنبه تا حدی تعدیل شد و از کف ۶۲/ ۹۵ واحدی روز جمعه بالا آمد. با این حال، دلار احتمالا تحت فشار انقباضی شدن سیاست پولی چند بانک مرکزی عمده خواهد ماند.در دو سال گذشته، از میان بانک‌های مرکزی مهم، تنها فدرال رزرو ایالات متحده بوده که نرخ‌های بهره را افزایش داده است. این امر و احتمال ادامه آن دلار را تقویت کرده، اما دلار از طرفی تحت فشار نااطمینانی‌های سیاسی-اقتصادی داخل آمریکاست و از طرف دیگر، احتمال انقباض پولی در چند اقتصاد عمده، ارزش دیگر ارزهای رقیب را بالا برده است.

دوشنبه، رشد بهای نفت خام به نفع طلا کار کرد اما این رشد قابل توجه نبود و فلز زرد بهره چندانی از آن نبرد، آن هم در شرایطی که بازارهای بورس و ارز به ضرر طلا کار می‌کردند. رشد نفت ناشی از خبر کاهش استخراج در آمریکا بود، اما با انتشار گزارش رویترز مبنی‌بر افزایش تولید اوپک به بیشترین میزان در یک ماه گذشته، متوقف شد. بی‌توجهی طلا به رشد اندک نفت عجیب نیست؛ چراکه اونس در هفته‌های گذشته به سقوط شاخص دلار بی‌توجه بوده و تحت فشارهای فنی-بنیادی حرکت کرده است. شاخص دلار آمریکا با وجود تعدیل صبح دوشنبه، نزدیک پایین‌ترین سطح در ۹ ماه گذشته نوسان می‌کند اما این مساله نیز موجب افزایش قیمت طلا نشده است. چنان که اشاره شد گمانه زنی‌های مربوط به اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه پولی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان تاثیر زیادی بر کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند و ین ژاپن داشته است. بانک‌های مرکزی اروپا، کانادا و انگلیس احتمالا قصد دارند تا پایان امسال نرخ بهره را افزایش دهند. اونس طلا در حالی دوشنبه وارد محدوده ۱۲۳۰ دلار شد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، ناامیدی شدید حاضران و ناظران بازار را نشان می‌دهد. افت ۲/ ۲ درصدی بهای اونس طلا در ماه ژوئن، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را کاهشی کرده است. تازه‌ترین نظرسنجی‌های «کیتکو» نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند که فلز زرد، نیمه دوم سال ۲۰۱۷ را با ضعف آغاز کند. سرمایه‌گذاران خرد که معمولا گرایش به «افزایشی» بودن دارند، برای این هفته که نخستین هفته جولای است به حدی «کاهشی» شده‌اند که کیتکو در گزارشی این میزان تردید آنها را به روند طلا در حدود دو سال گذشته، بی‌سابقه دانسته است. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، ۱۸ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، ۱۱ نفر معادل ۶۱ درصد پاسخ‌دهندگان کاهش قیمت‌های طلا را در هفته کاری جاری پیش‌بینی کرده‌اند. در نظرسنجی این هفته کیتکو از مخاطبان نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است ۲۶۶۶ نفر شرکت کرده‌اند که از میان اینها، ۱۸۱۶ نفر معادل ۶۸ درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند.