مرکز خدمات فولاد ایران: به‌رغم تعطیلی بازار و نبود تقاضا بیلت روند صعودی جهشی داشت. قیمت بیلت سایز ۱۲۵ میلی‌متر روز شنبه ۱۴۱۰۰ تا ۱۴۳۰۰ ریال اعلام ‌شد و سایز ۱۵۰ میلی‌متر نیز از ۱۴۵۰۰ تا ۱۴۷۰۰ ریال پیشنهاد ‌شد، ولی حجم عرضه بسیار پایین بود و فروشنده‌ها با احتیاط تصمیم گرفتند. در پایان هفته سایز ۱۲۵ میلی‌متر به ۱۴۵۰۰ تا ۱۴۶۰۰ ریال رسید و سایز ۱۵۰ میلی‌متر تا ۱۵۲۰۰ ریال هم پیشنهاد شد در حالی‌که عرضه باز هم محدود بود و فروشنده‌ها تمایلی به انجام معامله نداشتند.

روز چهارشنبه فولاد خوزستان بعد از یک ماه شمش را در قیمت پایه ۱۴۴۰۰ ریال پیشنهاد داد. هیچ خریداری برای این کالا نبود و به همین علت معامله نشد. آخرین عرضه فولاد خوزستان در بورس ۱۰ خردادماه بود که در قیمت ۱۳۶۰۰ ریال پایه صورت گرفت. تفاوت قیمت کیلویی ۸۰۰ ریال پایه که با مالیات ارزش افزوده به ۸۷۰ ریال می‌رسید. افزایش قیمت حدود ۶ درصد در خلال یک ماه متاثر از افزایش قیمت آهن اسفنجی در حدود ۴۰۰ ریال در خلال یک ماه گذشته بود. در این بین عدم فروش شمش فولاد خوزستان در بورس سوالات زیادی را ایجاد کرده است. عده‌ای معتقدند این حرکت در واقع هشداری است به بازار که خودش را برای سطح قیمت‌های جدید آماده کند. عده‌ای دیگر معتقدند که باید این افزایش قیمت صورت می‌گرفت تا قیمت‌های بازار داخلی با قیمت‌های صادراتی همخوانی داشته باشد. بخش دیگری معتقدند افزایش قیمت شمش صرفا ناشی از افزایش قیمت آهن اسفنجی است در هر حال هر دلیلی که داشته باشد بازار پس از یک سال نیاز به یک تکان داشت. اما هر آنچه باشد این افزایش قیمت به معنای رونق بازار نیست بلکه صرفا یک جابه‌جایی‌ در قیمت است. با توجه به احتمال تعطیلی تولیدکنندگان آهن اسفنجی برای یک ماه همچنان محدودیت عرضه شمش تا شهریور ماه احساس خواهد شد.

عده‌ای معتقدند با توجه به تعطیلات تابستانی در خارج از ایران و رکود ناشی از آن صادرات شمش کاهش خواهد یافت و کارخانه‌هایی که شمش‌های خود را صادر می‌کنند آنها را روانه بازار داخلی خواهند کرد. بنابراین احتمال دارد که قیمت‌ها پایین بیاید. برخی معتقدند بنا به دلایل متعددی این اتفاق نخواهد افتاد؛ اولین دلیل این است که شمش ایران به تدریج جایگاه خودش را در بازار جهانی دارد پیدا می‌کند. معلوم نیست سهم ایران از بازار جهانی شمش چقدر خواهد بود اما این سهم در حال افزایش است و هنوز تا رسیدن به سقف خود فضای زیادی دارد. در کنار شمش، آهن اسفنجی، گندله، کنسانتره و سنگ آهن همه در حال صدور هستند و روند صادرات آنها صعودی است بنابراین تعطیلات بازار جهانی با توجه به صدور مواد خام مثل گندله نمی‌تواند به چرخش سهمیه صادراتی شمش به بازار داخلی منتهی شود. از طرف دیگر یک مساله بسیار مهم روند قیمت دلار است. دلار به‌طور خزنده در هفته‌های گذشته صعودی بود و از ۳۷۲۹۰ ریال در ۱۷ خرداد ماه به ۳۷۵۸۰ ریال در ۷ تیر ماه رسیده است. این در حالی است که در طول این مدت بازار معاملات به دلیل مصادف شدن با ماه مبارک رمضان و تعطیلات تیر ماه در حالت نیمه راکد بوده از طرف دیگر محصولات ایران در طول یک‌سال گذشته به بازار معرفی شده و هر روز مشتریان جدیدی برای آن هستند بنابراین روند صعودی صادرات همچنان ادامه خواهد داشت.

مقاطع در بازار ایران

در بازار مقاطع اما روز شنبه هفته گذشته بازار آرام بود. با توجه به تعطیلات پیش‌رو انتظار نمی‌رفت نوسانی در قیمت‌ها وجود داشته باشد. متوسط قیمت میلگرد ۱۴ تا ۲۵ در اهواز ۱۶۴۰۰ ریال و برای همین سایزها در اصفهان ۱۶۸۰۰ ریال بود. میانگین قیمت تیرآهن ۱۴ - ۱۶ و ۱۸ در اصفهان هم ۱۹۶۰۰ ریال عنوان می‌شد. اما از روز یکشنبه زمزمه بالا رفتن قیمت‌ها شروع شد و روز چهارشنبه با توجه به افزایش قیمت شمش در بورس به یکباره قیمت‌ها بالا رفت و تا پایان هفته میانگین قیمت میلگرد ۱۴ تا ۲۵ در اصفهان به ۱۶۹۰۰ ریال رسید در حالی‌که میلگرد ۱۴ تا ۲۵ در اهواز اعلام نمی‌شد و تیرآهن هم به ۱۹۸۰۰ ریال نزدیک شد. در حالی‌که تیرآهن ۱۶ کمتر پیشنهاد می‌شد در روز چهارشنبه تولیدکنندگان نبشی و ناودانی با توجه به افزایش قیمت تا هر کیلو ۲۰۰ ریال فروش‌های خود را جمع کردند.

در این بین افزایش قیمت ذوب آهن با توجه به اینکه این شرکت در ماه‌های قبل در قیمت‌های پایین سبد میلگرد را فروخته و این موجودی‌ها در اختیار بنکدارهاست شتاب قیمت آن معادل با کارخانه‌های دیگر نیست. در ۲۷ اردیبهشت ماه ذوب آهن سبد میلگرد را در پایه ۱۵۰۰۰ ریال فروخته اما در ۳۱ خرداد ماه همین کالا را در قیمت ۱۶۲۱۰ ریال عرضه کرده.تفاوت قیمت ۱۲۰۰ ریال هنوز به بازار منتقل نشده است. میلگردی که در قیمت ۱۶۲۱۰ ریال در بورس فروخته شده با مالیات ارزش افزوده بیش از ۱۷۶۰۰ ریال تمام می‌شود در حالیکه قیمت‌های بازار با مالیات ارزش افزوده تازه به ۱۷۰۰۰ ریال نزدیک شده بنابراین افزایش قیمت میلگرد در هفته‌های آینده کاملا منطقی است. کارخانه نیشابور کالاهای خود را در قیمت میانگین ۱۶۴۰۰ تمام شده در طول هفته پیشنهاد داد و قیمت را هم تغییر نداد. اکثر دست‌اندرکاران در تعجب از سیاست این کارخانه هستند که چرا این کارخانه از روند افزایش قیمت تبعیت نمی‌کند در هر حال با توجه به افزایش قیمت شمش در بورس قیمت همه مقاطع رو‌به بالا خواهد بود. نباید فراموش کرد که قیمت قراضه ویژه از مرز هر کیلو ۱۲۰۰۰ ریال تمام شده عبور کرده است. با افزایش قیمت مقاطع محققا این سیکل قیمت همچنان ادامه خواهد یافت و دلیلی هم برای کاهش قیمت نیست.

ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت دو میلی‌متر صعودی بود. روز شنبه قیمت این کالا در بندر انزلی ۲۲۴۰۰ ریال و در بندر امام ۲۲۰۰۰ ریال پیشنهاد می‌شد اما در پایان هفته ۲۲۶۰۰ ریال در بندر انزلی پیشنهاد شد. در حالی‌که محصول چین در بندر امام بی‌تغییر بود که ناشی از تعطیلات بازار بود. اما روند افزایش این کالا با همین شیب آرام احتمالا ادامه خواهد داشت علت آن این است که کارخانه ام‌ام‌ک پیشنهاد نمی‌دهد و محصول قزاق هم در حجم بالا عرضه نمی‌شود. ورق‌های گرم ضخامت ۵/ ۲ تا ۱۵ میلی‌متر محصول مبارکه روند صعودی داشت و تا پایان هفته با کیلویی ۳۰۰ ریال افزایش نسبت به هفته قبل اعلام می‌شد. محصولات کاویان از روز شنبه با افزایش قیمت روبه‌رو‌ بود و تا پایان هفته هر کیلو ۲۰۰ ریال بالا رفت در حالی‌که قیمت ورق‌های گرم محصول اکسین ثابت ماند. در شرایط موجود همه پیش‌بینی می‌کنند که قیمت ورق بالا خواهد رفت چرا که به دنبال افزایش قیمت شمش قیمت اسلب هم تغییر می‌کند. ورق سرد با بازار بسیار آرامی روبه‌رو‌ بود و تغییر قیمتی در آن دیده نشد. به‌طور کلی به علت تعطیلات این هفته و تعطیلات کارگری که تا پایان شهریور‌ماه برای کارخانه‌ها در راه است نباید انتظار تغییر قیمتی داشت. به‌خصوص آنکه موجودی این کالا فعلا برای این بازار راکد کافی است.