خون تازه در رگ گالری‌ها

دنیای اقتصاد: همزمان با پایان ماه مبارک رمضان و آغاز روزهای گرم تابستان، بازار گالری‌های تهران نیز با به نمایش گذاشتن آثار تجسمی هنرمندان مختلف گرم شد. از روز جمعه گذشته ۲۰ نمایشگاه در ۲۰ گالری تهران افتتاح شده‌اند تا پس از یک ماه تعطیلی و نیمه تعطیل بودن گالری‌ها، آثار تجسمی بر دیوارها آویخته شوند و میزبان چشم هنردوستان باشند. آنچه در این میان به چشم می‌خورد تنوع ژانرهایی است که در گالری‌های تهران روی دیوار رفته‌اند و این فرصت را برای مخاطب به وجود آورده‌اند تا همسو با سلیقه خود به تماشای گالری‌ها بروند. البته در سال‌های اخیر و با راه‌اندازی‌گالری‌های خصوصی این اتفاق شکل گرفته و معمولا گالری‌های پایتخت میزبان آثار متنوعی از هنرمندان مختلف کشور است. در این گزارش مرور کوتاهی داریم بر این ۲۰ نمایشگاه.

پروژه‌های آران: نمایشگاه گروهی مجسمه و چیدمان با عنوان «دغدغه‌ها» با ارائه آثار جمعی از هنرمندان در گالری پروژه‌های آران افتتاح شده و تا ۳ مردادماه در خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵، ورودی حیاط میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

ثالث: گالری ثالث نیز تا ۲۱ تیر در خیابان کریم‌خان، بین ماهشهر و ایرانشهر، پلاک ۲۴۸ میزبان نقاشی‌های فرح سلطانی با عنوان «پس از یک شب طولانی» است.

دنا: نمایشگاه گروهی شامل آثاری در زمینه‌های نقاشی، چیدمان، اینستالیشن و پرفورمنس از روز جمعه در گالری دنا افتتاح شده و تا ۲۶ تیرماه به‌کار خود ادامه می‌دهد. گالری دنا در خیابان طالقانی، خیابان سپهبد قرنی، کوچه سوسن، پلاک ۴ قرار دارد.

شکوه: اولین نمایشگاه آثار فرشین طهماسب در ایران با عنوان «شکستنی»، روز جمعه در گالری شکوه افتتاح شده است. فرشین طهماسب پیش از این نمایشگاه‌های متعددی در سوئیس و فرانسه برگزار کرده است. این نمایشگاه تا ۱۴ تیر در فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ برپاست.

شماره چهار: گالری شماره چهار میزبان ۵۹عکس تئاتر از ۵۹ عکاس هنرجوی رضا موسوی با عنوان «پله سوم» است که حمید مهدوی آن را گردآوری کرده است. این نمایشگاه تا ۱۹ تیر در خیابان شریعتی، نرسیده به سید خندان، کوچه اشراقی، پلاک ۴ میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

شیرین: ایمان صفایی هنرمند گرافیست و مجسمه‌ساز، آثار متاخر خود را با عنوان «کوچه» در گالری شیرین به نمایش درمی‌آورد. این نمایشگاه نیز تا سوم مرداد در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ۵ برگزار می‌شود.

طراحان آزاد: «خواب دیده» نمایشگاه آثار و رونمایی از آثار حامد صحیحی تا ۱۴ تیر در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک۵ میزبان علاقه‌مندان هنر است.

فردا: نمایشگاه آثار میترا بابایی با عنوان «زنان و زمان» تا ۱۵ تیر ماه در گالری فردا برپا است. علاقه‌مندان برای دیدن آن می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری فردا واقع در خیابان کریم‌خان زند، زیر پل کریم‌خان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، پلاک دو واحد ۲۲ مراجعه کنند.

فرمانفرما: نمایشگاه مجسمه‌ و چیدمان که «نوستالژی» نام دارد با ارائه آثاری از بهروز حشمت، کامبیز صبری و قدرالله عاقلی تا ۳۰ تیر در گالری فرمانفرما در کریم‌خان زند، خردمند شمالی، اعرابی ۲ برپاست. ساعات بازدید از نمایشگاه از ١١ تا ١٩ هر روز هفته جز دوشنبه‌ها است.

گلستان: نمایشگاه آثار مریم درویش با عنوان «مشاغل مردانه» تا ۱۴ تیر در گالری گلستان واقع در دروس، خیابان کماسایی، شماره ۳۴ برگزار می‌شود.

ماه: «طبیعت بی‌جان» عنوان نمایشگاه نقاشی‌های رضا بهاروند است که تا ۲۷ تیر ماه در گالری ماه واقع در خیابان آفریقا، کوچه گلستان، شماره ۲۶ به تماشا درمی‌آید.

محسن(همکف): «دال‌های ضمنی» نمایشگاه عکس‌های نیما علیزاده، وحید دشتیاری و علیرضا زنگی‌آبادی است که توسط مهرداد افسری انتخاب شده است و تا ۲۸ تیر در ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک۴۲ برپاست.

محسن(پاسیو): الیکا هدایت نقاشی‌های خود را با عنوان «اَعراف» تا ۴ مرداد در ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک۴۲، گالری محسن به نمایش در می‌آورد.

نقش جهان: نمایشگاه نقاشی مصطفی بختیاری تا ۱۵ تیر از ساعت ۱۶تا ۲۰ در نیاوران، خیابان همایونفر، کوچه سعدى، کوچه حافظ خیابان آیت‌الله محمودى ۲، پلاک ۹ برقرار است.

نگر: نمایشگاه گروهی «منو» با نمایش نقاشی‌های گروهی از هنرمندان تا ۱۴ تیرماه در گالری نگر برپا می‌شود که کار گردآوری این آثار را سودابه کردی برعهده دارد.گالری نگر در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک ۳۳، زنگ سوم واقع است.

نیاوران: نمایشگاه آثار چهره‌های ماندگار ایران توسط ماهنامه چهره‌های ماندگار و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران با عنوان «قاب تجلی» از جمعه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شده است. این نمایشگاه تا ۱۶ تیرماه دایر است و علاقه‌مندان برای بازدید از آن می‌توانند در روزهای عادی از ساعت ١٠ تا ٢١ و در روزهای تعطیل از ساعت ١٤ تا ٢١ به گالری شماره ١ فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

والی: نمایشگاه آثار هنرمندان گالری والی با عنوان «تکرار با نگاهی دیگر» با ارائه آثار گروهی از هنرمندان تا ۲۳ تیر در میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برگزار می‌شود.

اُ: نمایشگاه نقاشی‌های مصطفی حمیدی با عنوان «دروغ و آشفتگی» تا ۲۰ تیر ماه در گالری اُ به نشانی خیابان ویلا (نجات‌اللهی)، کوچه خسرو، پلاک ۴۶ برپاست.

آتبین: «میان سرخ دارها» نمایشگاه آثار ابراهیم گنجیان است که تا ۲۰ تیر در گالری آتبین واقع در خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ به نمایش درآمده است.

آریا: نمایشگاه انفرادی چاپ دستی‌های عاطفه جرنده‌ای با عنوان «به صد صورت جهان را می‌نمایی» تا ۲۰ تیرماه در گالری آریا واقع در ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ برگزار شده است.

ادامه نمایشگاه‌های پیشین

آتشزاد: نمایشگاه گروهی نقاشی با ارائه آثاری از ۲۰ هنرمند معاصر با عنوان «رنگ و بی رنگ» تا ۱۳ تیر ادامه خواهد داشت. گالری آتشزاد در خیابان عباسپور (توانیر) شمالی، بعد از پل همت، نرسیده به میدان ونک، نبش کوچه هومان، پلاک ۲۳ واقع شده است.

دارگون: نمایشگاه گروهی «روی دیگر پنجره» در گالری دارگون برپاست. این نمایشگاه شامل ۴۳ هنرمند است که با الهام از فیلم «ABC آفریقا» ساخته عباس کیارستمی دست به خلق ۴۳ اثر هنری زده‌اند. «روی دیگر پنجره» تا ۱۴ تیر ماه در گالری دارگون به آدرس خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، خیابان کوشا، کوچه بدیعی، بن‌بست بشردوست، پلاک ۱۴به جز شنبه‌ها، دایر و ساعت بازدید از آن ساعت ۱۷ تا ۲۱ است.

دلگشا: نقاشی‌های نیاز بابا تبار با عنوان «اُبرون» تا ۱۳ تیر در خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک ۳۰ میزبان علاقه‌مندان به نقاشی است.

بنیاد پژمان / کارخانه آرگو: «دماغ به دماغ» پروژه/ نمایشگاهی از آثار هنرمندان اسلاو و تاتار است که به همت بنیاد پژمان در کارخانه آرگو برپا شده است. این نمایشگاه تا ۲۳ تیر ماه در تهران، خیابان فردوسی، خیابان تقوی، کوچه بهداشت، پلاک ۶۶۶ برقرار است.