شماره یک زیر تیغ

دنیای اقتصاد: با اینکه تمرکز روی خریدهای جدید، گرانقیمت و پرسروصدای استقلال است، اما شاید بتوان همچنان چهره اصلی و اول این تیم را مهدی رحمتی معرفی کرد؛ گلری که در چند سال اخیر بازوبند کاپیتانی استقلال را به دست بسته و تا دو سال دیگر هم با این باشگاه قرارداد دارد. رحمتی میانه‌های لیگ شانزدهم با علیرضا منصوریان درگیری شدید پیدا کرد، تا جایی که به یک قدمی دریافت رضایتنامه و جدایی از این تیم رسید، اما در نهایت ماندگار شد. امسال اما به نظر می‌رسد شرایط برای او سخت‌تر باشد. رحمتی در لیگ هفدهم با چالش‌های زیادی مواجه است؛ تنش‌هایی که از دیروز و با مصاحبه تند و افشاگرانه یک عضو پیشین هیات‌مدیره استقلال علیه او وارد فاز جدیدی شد.

250میلیون، زیرمیزی!

سال‌هاست که می‌گویند در فوتبال ایران برخی بازیکنان پولی بیشتر از رقم درج شده در قراردادشان دریافت می‌کنند؛ وجوهی که از آنها با اصطلاح «زیرمیزی» یاد می‌شود. سال گذشته هم به‌صورت سربسته گفته شد که دو بازیکن استقلال در پی دریافت چنین پولی بوده‌اند. حالا مسعود معینی که اخیرا از عضویت در هیات‌مدیره آبی‌ها برکنار شد، خیلی شفاف در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم به این موضوع اشاره می‌کند: «آن چک‌ها برای مهدی رحمتی و خسرو حیدری بود که مستقیم با اسپانسر صحبت کرده و قصد داشتند جدا از قرارداد و بندهای آن ۲۵۰ میلیون پول بگیرند. من راضی به این کار نبودم و حتی در هیات‌مدیره مطرح کردم که بازیکنی که به ۲۰ میلیون تومان نیاز دارد، در اولویت قرار بگیرد. چرا باید دو بازیکن استقلال بدون اینکه هیات‌مدیره مصوب کند، اقدام به گرفتن پول کنند؟ من چک‌ها را امضا نکردم، اگر چه راه‌هایی پیدا شد تا این پول پرداخت شود.» جالب است بدانید براساس اسناد سازمان لیگ، از نظر رقم رسمی قرارداد هم خسرو حیدری و مهدی رحمتی جزو گران‌ترین بازیکنان استقلال بودند و قرارداد یک میلیارد و ۲۵۰میلیون تومانی داشتند!


استقلال را نابود کرد

البته مصاحبه جنجالی معینی در مرز افشاگری متوقف نمانده و به انتقادات فنی هم کشیده شده است. او بر خلاف یکی مثل حسن زمانی سابقه فنی هم دارد و کسی نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار انتقادهایش عبور کند. معینی در مورد رحمتی می‌گوید: «رحمتی بارها با حضور ناموفق درون دروازه و کارهای عجیبش که همه می‌دانستند، استقلال را نابود کرد. کارهای او به خاطر ناراحتی‌اش از کنار رفتن از تیم‌ملی بود. او فکر می‌کرد بهترین دروازه‌بان ایران است و دوباره به تیم‌ملی دعوت می‌شود، اما غافل از اینکه تیم‌ملی بدون او هم موفق بود و این دوره هم بدون گل خورده راهی جام جهانی شد. اینها را مدیون مدیریت خوب کی‌روش هستیم.»

فراتر از یک بازیکن

در سال‌های اخیر همواره این اتهام متوجه مهدی رحمتی بوده که حوزه اختیارات او فراتر از یک بازیکن عادی است. پارسال وقتی عکس مشترک رحمتی و بختیار رحمانی قبل از استقلالی شدن بختیار منتشر شد، خیلی‌ها گفتند رحمتی برای استقلال بازیکن می‌گیرد. سال قبلش هم وقتی پرویز مظلومی مرتبا از نقش مخرب یک «بزرگتر» در تیمش حرف زد، ذهن خیلی‌ها به سمت آقای گلر معطوف شد. از آن قبل‌تر می‌توان به آغاز لیگ چهاردهم اشاره کرد که رابطه امیر قلعه‌نویی با رحمتی تیره و تار شد؛ طوری‌که امیر بعدها افشا کرد سنگربان استقلال قصد تغییر یکی از اعضای کادرفنی را داشته، اما او زیر بار نرفته و در نتیجه کار به جدایی رحمتی کشیده است! حالا هم این کاظم اولیایی، مدیرعامل اسبق استقلال است که مطالب مشابهی به زبان می‌آورد. البته او هم ترجیح داده اسم از کسی نیاورد، اما راه را بر گمانه‌زنی‌ها نمی‌شود بست. اولیایی می‌گوید: «چه کسی است که نداند فصل گذشته بازیکنان در رختکن رئیس هیات‌مدیره را عوض کردند؟» به همه اینها اضافه کنید موضع‌گیری تندی را که فرهاد مجیدی حدود یک ماه پیش انجام داد. شماره هفت پیشین استقلال در سخنانی جالب توجه گفته بود: «بعد از من در استقلال بازیکن برای مربی و تیم تصمیم گرفته است. مگر باشگاه کمیته نقل‌وانتقالات و معاون نداشته؟ وقتی امثال من در استقلال بودند از این خبرها نبود.»

چالش کاپیتانی

مهدی رحمتی حالا از نظر فنی هم مدافعان کمتری دارد. بعد از بازی کابوس‌وار با العین، رحمتی به تنها گلر تاریخ استقلال تبدیل شد که در یک بازی شش گل خورده؛ با این توضیح که در دربی مشهور شهریور52، رشیدی و مرحوم حجازی مشترکا گل‌ها را دریافت کرده بودند. پس اوضاع برای رحمتی خوب پیش نمی‌رود. حالا با بازگشت مجتبی جباری و پژمان منتظری به استقلال، رحمتی در آستانه از دست دادن بازوبند کاپیتانی هم قرار گرفته. بعد از جذب پژمان، باشگاه استقلال فورا بیانیه داد و گفت رحمتی همچنان کاپیتان خواهد بود. بعد از جذب مجتبی اما مجموعه باشگاه هم در سکوتی عمیق فرو رفته؛ چون خود آنها بهتر از هر کس دیگری می‌دانند وقتی جباری در استقلال بود، خودش در حضور رحمتی بازوبند کاپیتانی را می‌بست؛ اما آیا رحمتی در این زمینه کوتاه می‌آید؟