دو نیروی متضاد در بازار سهام

دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد شرایط رکودی اما توام با ثبات شاخص کل بود. هفته گذشته معامله گران با تعطیلی دو روزه عید سعید فطر عملا یک فضای نیمه‌تعطیل را شاهد بودند. این موضوع موجب شکل گرفتن یک بازار کم‌حجم طی معاملات هفته منتهی به هفتم تیر شد. امری که انتظار می‌رود، در هفته جاری نیز با توجه به اوج‌گیری فصل مجامع تداوم پیدا کند. در شرایط کنونی تقابل دو نیروی متضاد در بازار سهام به خوبی مشهود است. بازار از یکسو به‌دلیل نزدیک شدن به پایان موعد برگزاری مجامع سالانه و همچنین تداوم کمبود نقدینگی در بازار، احتمالا شاهد تداوم جو رکودی باشد. از سوی دیگر اما روند نسبتا مناسب قیمت‌ها در بازار جهانی یک عامل حمایتی از معاملات بورس کالا محور تهران خواهد بود. این عامل حمایتی طی معاملات هفته گذشته بر تقاضای سهام برخی شرکت‌ها اثر چشمگیری داشت. با این حال رکود معاملات، مانع از خودنمایی این عامل حمایتی (تقویت قیمت ها در بازارهای جهانی) شد. با افزایش بهای فلزات پایه از جمله مس و روی و سرب وضعیت تولید‌کنندگان این فلزات بهتر خواهد شد. بهای هر تن مس به ۵هزار و ۹۲۳دلار و بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۷۴۶دلار و ۲هزار و ۳۰۶دلار گزارش شده است.(در هر تن) قیمت این فلزات نسبت به قیمت های اخیر خود رشدهای نسبتا مطلوبی را تجربه کرده‌اند. (قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ذکر شده‌اند).

بر همین اساس در معاملات روزهای یکشنبه و چهارشنبه هفته گذشته فعالان بازار سهام، شاهد معاملات مثبت و پر‌حجمی در گروه فلزات اساسی به خصوص گروه روی بودند. این موضوع در پی افزایش چشمگیر قیمت جهانی این فلز رخ داد.«فولاد» نیز که روز یکشنبه پس از تعدیل ۶۴ درصدی سود هر سهم سال مالی گذشته به بازار بازگشته بود، طی این دو روز رشد‌های نسبتا مناسبی را تجربه کرد.در تحولات کلان موثر بر بازار، در هفته گذشته با صدور ابلاغیه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری مقرر شد، طرح توزیع سهام عدالت تا پایان سال تکمیل شود. معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی یک پروژه اولویت‌دار دیگر «سهام عدالت» ‌مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا در سال ۱۳۹۶ به وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

در بازار هفته گذشته در گروه خودرویی، شورای رقابت اعلام کرد موضوع قیمت‌های جدید خودرو در جلسه ۱۲ تیرماه بررسی خواهد شد. در گروه خودرویی همچنین شرکت ایران خودرو در سه ماه نخست امسال ۱۴۴ هزار و ۶۶۷ دستگاه انواع خودروی سواری تولید کرد که ۱۲۵ هزار و ۷۸۷ دستگاه از آن روانه بازار شد.طبق اعلام ایران خودرو، این شرکت در سه ماه اول سال جاری ۱۴۴ هزار و ۶۶۷ دستگاه انواع خودرو سواری تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد.فروش ایران خودرو نیز در سه ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵/ ۸ درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت در سه ماه اول سال جاری ۱۲۵ هزار و ۷۸۷ دستگاه انواع خودرو سواری روانه بازار کرد؛ در‌حالی‌که در سه ماه اول سال گذشته ۱۱۵ هزارو ۸۹۶ دستگاه خودرو به بازار عرضه شده بود.

درگروه خودرویی همچنین، پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت بازرگانی سایپا یدک در نماد «صیدک۱۴۰۴» امروز در بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران آغاز می‌شود. به گزارش اداره ابزارهای نوین مالی؛ اوراق اجاره شرکت واسط مالی مهر سوم (با مسوولیت محدود) از روز شنبه مورخ ۱۰ تیر۱۳۹۶ تا روز دوشنبه مورخ ۱۲ تیر ۱۳۹۶به مدت ۳ روز کاری از طریق بورس اوراق بهادار تهران مورد پذیره‌نویسی قرار می‌گیرد، سپس معاملات ثانویه آن آغاز می‌شود. این اوراق ۴ساله و مواعد پرداخت سود آن هر ۳ ماه یک‌بار است. نرخ سود علی‌الحساب این اوراق سالانه ۱۸ درصد به‌صورت روز‌شمار است. در گروه معدنی آخرین قیمت سنگ‌آهن وارداتی به چین با رشد تقاضا و افزایش معاملات بالا رفته است. به گزارش فولاد ایران، سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد ۹۵/ ۲ دلار افزایش یافته است و به ۶۰‌دلار و ۱۰سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر رسیده است. قیمت قرارداد سوآپ سنگ‌آهن جولای در بورس سنگاپور نیز ۳/ ۳ دلار بالا رفت و ۹/ ۵۹ دلار هر تن خشک ثبت شد. حاشیه سود فولادسازان چینی در شرایط کنونی نسبتا مطلوب است و عملکرد خوبی داشته‌اند. از این رو تقاضای سنگ‌آهن بالا رفته است. از طرفی قیمت بیلت در بازار داخلی چین که معیاری از سنجش سلامت بازار فولاد آن است، اخیرا ۳‌دلار بالا رفته و ۵/ ۴۷۵ دلار هر تن درب انبار ثبت شده است.

در گروه قندی، شرکت قند شیرین خراسان در مورد تمدید ۶ ساله قرارداد اجاره اراضی و عدم تاثیر این رویداد توضیح داد. همچنین قند پیرانشهر و قند لرستان نیز توضیحاتی از اولین پیش‌بینی سود سال مالی ۹۷ ارائه کردند.«قپیرا» و «قلرست»با سرمایه ۲۰ و ۲۴ میلیارد تومانی، سود هر سهم سال مالی آینده را با کاهش ۲۵ و ۲۸ درصدی، ۶۲۴ و ۳۷۵ ریال پیش‌بینی کرده‌اند. در گروه غذایی دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی از درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر داد و گفت: با توجه به هزینه‌های متحمل شده و تعرفه‌های سنگین پیش‌بینی شده که سبب زیان‌دهی صنایع مختلف شده است، به نظر می‌رسد افزایش ۲۰ درصدی قیمت روغن‌ نباتی بتواند صنعت روغن نباتی را از حاشیه زیان بیرون بکشد.

داریوش محمودی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: پیش از ماه رمضان درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال شده بود؛ چرا‌که هزینه‌های تولید از جمله هزینه‌های کارگری، بسته‌بندی، تعرفه‌های واردات انواع روغن خام و... افزایش یافته بود و همین عامل سبب شد تا صنایع روغن نباتی زیان‌ده شوند. به گفته محمودی صورت مالی صنایع مرتبط با این موضوع که در بورس حضور دارند، بیانگر زیان‌ده بودن آنها است. این شرکت‌ها وضعیت خوبی ندارند.در گروه لیزینگی، لیزینگ ایرانیان ۱۰۰درصد سهام شرکت بیمه مهرطریق ایرانیان را به مزایده گذاشت تا در صورت وجود متقاضی، ۹ هزار و ۹۹۸ سهم را واگذار کند.لیزینگ ایرانیان که با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی سود هر سهم سال مالی جاری را ۲۱۲ ریال پیش‌بینی کرد و بعد از توقف نماد در اول تیر، شنبه گذشته سوم تیر مجمع سالانه ۹۵ را با تقسیم سود ۱۶ تومانی هر سهم برگزار کرد، اقدام به برگزاری مزایده برای فروش سهام زیرمجموعه کرده است.«وایران» اعلام کرده است که فروش این دارایی تاثیری در سود سهام ندارد.

در گروه پتروشیمی مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران از امضای قرارداد جدید با شرکت زیمنس آلمان به منظور افزایش توان توربین‌های این مجتمع پتروشیمی خبر داد.بهمن بهزادی، مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران با اعلام این خبر به «سنا» گفت: با ورود به دوره پسابرجام و لغو تحریم‌ها، قراردادی با شرکت زیمنس به‌منظور افزایش توان توربین‌های پتروشیمی فن‌آوران امضا شده است.این مقام مسوول با تاکید بر اینکه هم‌اکنون کار ساخت قطعات و تجهیزات آغاز شده است، تصریح کرد: بررسی فنی افزایش ظرفیت فن انجام شده و در مرحله صدور سفارش با شرکت Boldrocchi ایتالیا قرار گرفته است.

به گفته وی با امضای قرارداد با شرکت زیمنس، پیش‌بینی می‌شود با رفع گلوگاه‌های فنی زمینه برای افزایش ظرفیت تولید در پتروشیمی فن‌آوران فراهم شود.در همین حال عادل نژادسلیم، مدیرعامل شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس هم از امضای قرارداد با این شرکت آلمانی به منظور تامین کمپرسورهای پالایشگاه گاز بیدبلند دو خبر داده است.به گفته این مقام مسوول تاکنون چند شرکت آسیایی و حتی اروپایی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های در دست اجرای پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس وارد مذاکره شده‌اند.در گروه مخابرات سهامداران شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، در مجمع عمومی این شرکت، با افزایش ۲۰۰ درصدی سرمایه همراه اول موافقت کردند. وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران در مجمع عمومی این شرکت به تشریح دلایل و ضرورت‌های افزایش سرمایه همراه اول پرداخت و گفت: همراه اول در چند سال اخیر حدود ۱۰۳هزار میلیارد ریال برای توسعه و نوسازی شبکه خود سرمایه‌گذاری کرده است. پس از دریافت پروانه ارائه خدمات نسل ۳و۴ از رگولاتوری در اسفند ۹۳ علاوه بر توسعه شبکه و شروع فاز ۷ که پروژه‌ای بزرگ بود، نوسازی شبکه هم همزمان درحال اجرا بود.

بر‌اساس گزارش روابط عمومی همراه اول، صدوقی اضافه کرد: همزمان با توسعه و نوسازی شبکه اصلاح ساختار مالی شرکت نیز در دست اجرا بود. پس از واگذاری سهام همراه اول در بورس تاکنون فقط یکبار این شرکت افزایش سرمایه داشته است (سرمایه آن از محل سایر اندوخته‌ها از ۲ هزار و ۶۰ میلیارد ریال به چهار هزار میلیارد ریال افزایش یافته بود.) حال با سرمایه‌گذاری ۱۰۳ هزار میلیارد ریال صورت گرفته، افزایش سرمایه دو باره مد نظر قرار گرفته است.بر این اساس مقرر شد، سرمایه همراه اول با ۲۰۰درصد افزایش در دو مرحله از چهار هزار میلیارد ریال به ۱۲ هزار میلیارد ریال افزایش یابد که پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن از محل مطالبات و آورده نقدی فعلی تامین شود. همچنین مقرر شد به هیات‌مدیره اختیار داده شود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال هم ظرف مدت یک سال از محل مطالبات و آورده نقدی دیگر افزایش سرمایه دهد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل با رشد ۳۹واحدی به ۷۸هزار و ۷۰۴واحد رسید. ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۸۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۰میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با توجه به دوروز تعطیلی به ۴۰۱میلیارد تومان بالغ شد. شاخص کل نیز در مجموع هفته با ۳۲واحد افت مواجه شد و بازدهی بازار از ابتدای سال به۹/ ۱درصد رسید.