گروه بنگاه‌ها: رئیس هیات‌مدیره بانک تجارت از برنامه‌های این بانک برای ارتقای استانداردهای شفافیت مالی خبر داد. به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، هیبت‌الله سمیع با اشاره به اینکه مطابق اطلاعات منتشره از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی، بانک تجارت رتبه نخست تطابق با استانداردهای شفافیت را در میان بانک‌های بزرگ کشور و رتبه سوم در شبکه بانکی کشور رادر اختیار دارد، اظهار کرد: بانک تجارت از جمله نخستین بنگاه‌های اقتصادی کشور بوده که در اجرای قانون انتشار آزاد اطلاعات، کلیه اطلاعاتی که باید در تطابق با استانداردهای شفافیت در اختیار ذی‌نفعان خود بگذارد را از طریق وب‌سایت رسمی بانک منتشر می‌کند. وی افزود: اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی بانک و گزارش هیات‌مدیره به مجمع عمومی، اطلاعات استخراجی از صورت‌های مالی بانک به تفکیک سرفصل، اطلاعات مربوط به مدیریت ریسک و اطلاعات مربوط به حاکمیت شرکتی و کنترل‌های داخلی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بانک تجارت به سهولت در اختیار کاربران قرار دارد.

رئیس هیات‌مدیره بانک تجارت دستاوردهای این بانک در سال‌های اخیر برای افزایش انطباق با استانداردهای بین‌المللی صنعت مالی و بانکداری بین‌المللی را مورد اشاره قرار داد و گفت: از جمله مهم‌ترین برنامه‌های بانک تجارت در این زمینه که از سال گذشته آغاز شده است می‌توان به تشکیل کارگروه ارتقای گزارشگری مالی مطابق با استانداردهای IFRS، تشکیل واحد ویژه به‌روز‌رسانی و تطبیق استانداردهای اجرایی و عملیاتی بانک تجارت با آخرین استانداردهای روز بانکداری بین‌المللی (Compliance) واجرای کامل قوانین مبارزه با پولشویی مطابق دستورالعمل‌های بانک مرکزی در سطح شعب و واحدهای ارزی اشاره کرد.

سمیع در خاتمه افزود: بانک تجارت در سال‌های اخیر گام‌های مهمی در راستای پیاده‌سازی استانداردهای حاکمیت شرکتی برداشته و با توجه به تفکیک هیات‌مدیره و هیات عامل بانک، مسوولیت هدایت و نظارت بانک بااستفاده از واحدهای کنترلی همچون ادارات حسابرسی داخلی، تطبیق و مدیریت ریسک بر عهده هیات‌مدیره است که این امر نقش مهمی در ارتقای استانداردهای کنترلی و شفافیت عملیات در بانک تجارت خواهد داشت. کمیته‌های حاکمیتی در بانک تجارت مسوولیت نظارت بر سلامت مالی، شفافیت و مدیریت ریسک‌های مختلف را برعهده دارند و اعضای هیات‌مدیره بانک با حضور فعال در این کمیته‌ها نظام حاکمیتی شرکتی در بانک را ارتقا بخشیده‌اند. کمیته‌های حاکمیتی بانک تجارت مطابق با آخرین دستورالعمل حاکمیتی شرکتی ابلاغی بانک مرکزی بازنگری شده و در جهت اجرای دستورالعمل مذکور برنامه‌ای جامع در دست اقدام است.