وضعیت غیرعادی در رقه

دنیای اقتصاد: آیا خلافت خودخوانده داعش در حال فروپاشی است؟ اخیرا ویدئویی منتشر شده که حاکی از سقوط این گروه تروریستی است. به گزارش سی‌ان‌ان، این ویدئو در نگاه اول نشان می‌دهد که مردم زندگی شهری عادی خودشان را دارند و زن و مرد در خیابان‌ها برای خرید حضور دارند و ترافیک هم بسیار عادی به نظر می‌رسد. اما نگاه نزدیک‌تر نشان می‌دهد در این شهر اوضاع غیرعادی است و سربازان خلافت در تحرک هستند. شهر پر از کیسه‌های شنی است که به عنوان سنگر استفاده می‌شود. از ترس حملات هواپیماها و پهپادهای جنگی و شناسایی نیز مکان‌های حضورشان را پنهان کرده‌اند.

این شهر غیرعادی رقه است؛ پایتخت خلافت خودخوانده اسلامی. در حالی‌که داعش سعی کرد این شهر را به‌عنوان منطقه‌ای امن معرفی و آن را پایتخت کند حالا این شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است. بر اساس فیلم منتشر شده که توسط یکی از فعالان سوری از این شهر به سی‌ان‌ان ارسال شده، می‌توان گفت که خلافت خودخوانده به روزهای آخر نزدیک شده است. برای سال‌ها اگر کسی از نیروهای خلافت مخفیانه فیلمبرداری می‌کرد قطعا به جوخه اعدام این گروه هولناک سپرده می‌شد. در این شهر داشتن تلفن و دوربین ممنوع بود و در صورت رویت نیز از سوی عوامل این گروه مصادره می‌‌شد. فرد خاطی نیز به شیوه بربریت با مجازات روبه‌رو می‌شد. اما حالا به نظر می‌رسد که ترس مردم از این گروه کمتر شده است و مخالفان می‌توانند کارهایی را انجام بدهند که روزگاری حتی فکر کردن به آن غیرممکن به نظر می‌رسید. این موضوع نشان می‌دهد که شهر رقه از سوی ایالات متحده و متحدانش به شدت محاصره شده است و داعش آخرین تلاش‌های خود را برای بقا انجام می‌دهد. در این فیلم سربازان خلافت کاملا سرگردان و عاطل به‌نظر می‌رسند. در این فیلم مشاهده شده است که مردم شجاع‌تر شده‌اند و ستمگران داعشی را به چالش می‌کشند.

در یکی از صحنه‌های فیلم مشاهده می‌شود که دو شبه‌نظامی به زبان روسی صحبت می‌کنند. به دلیل کیفیت پایین فیلم سخت است که حدس زد آن دو در مورد چه گفت‌وگو می‌کنند اما به‌نظر می‌رسد که از ترس تحت نظر بودن از سوی پهپادهای نیروهای ائتلاف و حملات هوایی مخفی شده‌اند. در این فیلم شخصی به نام ابوحریری به دوستش می‌گوید: مشکلی پیش آمده است. فکر کنم بی‌سیم‌ها را جا گذاشته‌ام. به خالا گفتم هنوز بی‌سیم‌ها سرجایشان هستند؟ فکر کنم او، آنها را به پایگاه بازگرداند. به او گفتم که برگردیم آنجا... از این لحظه به بعد گفته‌های ابوحریری نامفهوم می‌شود. اما دوست وی در پاسخ می‌گوید: احتمالا آنها مورد حمله قرار گرفته‌اند. یک روز تمام در حال جنگیدن بودند. مرد دیگری که دارای لهجه است و به نظر اهل قفقاز شمالی است، اضافه می‌کند: جنگنده‌ها یک روز تمام آنها را تعقیب کردند و مورد هدف قرار دادند.

در صحنه دیگری از این فیلم یک شبه‌نظامی بلژیکی به نام ابوعایشه نیز سرگردان و حیران به نظر می‌رسد. او نیز در حالی که به‌دنبال خرید یک شلوار خاکی به منظور استتار است می‌گوید به‌دنبال یک سنگر می‌گردد. در یکی دیگر از صحنه‌ها نیز دو پلیس خلافت یکی به نام ابولقمان از مصر و دیگری ابو مریم تونسی سرگردان و بی‌برنامه در حال رفت و آمد هستند و نگاه‌های ناامیدانه‌ای به یکدیگر می‌اندازند.عکس‌هایی که تاکنون از نیروهای داعش به ثبت رسیده‌اند لحظات عادی آنها را به شکل جذاب ثبت کرده‌اند. ما تا پیش از این عادت داشتیم تا آنها را به‌عنوان هیولا ببینیم نه سربازان خسته و درمانده. البته این فیلم لحظات دیگری را هم به ثبت رسانده که در نوع خود جالب است. در این فیلم نشان داده می‌شود که در بازار کالا به اندازه کافی وجود دارد. میوه‌های رنگارنگ در کنار سبزی‌های تازه نشان داده می‌شود. به نظر می‌رسد جدا از لحظات ترسناکی که حاکم بوده خانواده‌ها در حال رفت و آمد و خرید هستند. حتی در یک مغازه کار صرافی هم انجام می‌شد و تابلویی برای خرید دلار زده بود. به‌عکس آنچه از موصل دیده می‌شود اوضاع مردم این شهر عادی‌تر به نظر می‌رسد. با این حال در بیشتر نقاط شهر حتی در بازار هم می‌توان کیسه‌های شنی را مشاهده کرده که با آن سنگر درست شده است. مردمانی که اینجا مشاهده شدند به نظر می‌رسند مردمانی هستند که نتوانسته‌اند فرار کنند و قرار است از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده شود.