یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سیگنال‌های مثبت در بورس

روز یکشنبه شاخص کل بورس با رشد ۱۳ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) همراه شد. شناسایی فرصت خرید پس از افت قیمت سهام برخی نمادها و تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت پیشی گرفتن شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) از شاخص کل را رقم زد. تداوم حرکت روی در سطح ۲۷۰۰ دلاری و نوسان مس در کانال ۵۸۰۰ دلاری با چشم‌انداز کمبود عرضه از نمادهای فلزات اساسی حمایت کرد. روز یکشنبه نماد «فولاد» با بازگشایی پس از تعدیل مثبت ۶۳ درصدی با افزایش میزان فروش و کاهش قیمت مواد اولیه (سنگ‌آهن از سال گذشته)، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. «فخوز» نیز در کنار «کچاد»، تامین‌کننده بخشی از مواد اولیه «فولاد» نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص بودند. اما مازاد عرضه سنگ‌آهن مانع از رشد قیمت جهانی این کالا است. در ادامه بازگشایی نمادها و رشد نرخ دلار می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد.

بازار ارز

توقف دلار در مرز ۳۷۶۰ تومان

روز یکشنبه هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ 3759 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار در بازه 3730 تا 3750 تومانی در خرداد، طی 9 روز معاملاتی اخیر رشد 9/ 0 درصدی نرخ دلار رقم خورد. با اینکه پیش‌تر کمبود تقاضا در کنار رکود بازار ارز مقاومت سطح روانی 3750 تومانی در مقابل رشد دلار را تقویت کرده بود، اما در روزهای اخیر بازگشت تقاضای مناسبتی با نزدیک شدن به تعطیلات در کنار افزایش نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم از نرخ دلار حمایت کرد. با تشدید نوسانات دلار، افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی برای کسب سودهای کوتاه‌مدت هم عامل دیگر حمایت از دلار است. با وجود چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضای تجاری در کنار تقاضای مسافرتی، اما چشم‌انداز فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند مقاومت سطح 3760 تومانی را تقویت کند.

بازار سکه

نوسان محدود سکه

روز یکشنبه هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، مقاومت سطح ۳۷۶۰ تومانی در برابر دلار افت اندک قیمت سکه را رقم زد. در بازار طلای جهانی روز دوشنبه افت طلا از ۱۲۵۶ دلار تا سطح ۱۲۴۰ دلاری رقم خورد. همچنان به نظر می‌رسد به دلیل تداوم ریسک‌های سیاسی و اقتصادی سطح ۱۲۴۰ دلاری، از اونس طلا حمایت می‌کند. با این وجود، آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا و رشد یورو روز سه‌شنبه افزایش اونس طلا را تا سطح ۱۲۵۰ دلاری رقم زد؛ اما همچنان چشم‌انداز رشد تدریجی نرخ بهره آمریکا مانع از رشد قابل توجه اونس طلا است. بنابراین افت دو روز اخیر طلا می‌تواند بر سکه فشار آورد. اما عبور دلار از سطح ۳۷۶۰ تومانی می‌تواند با کم‌واکنشی سکه به طلا، از قیمت سکه حمایت کند.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به جنت یلن

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1251 دلار معامله شد. ویلیام دادلی؛ نماینده نیویورک و جان ویلیامز نماینده سانفرانسیسکو فدرال رزرو با وجود کند شدن رشد اقتصادی، همچنان چشم‌انداز افزایش تدریجی نرخ بهره را اعلام کردند. اما در ادامه کاهش سفارش کالاهای بادوام آمریکا در مه و رشد یورو عامل فشار بر شاخص دلار شد؛ ماریو دراگی، مدیر بانک مرکزی اروپا چشم‌انداز کاهش تدریجی سیاست‌های انبساطی اروپا را ارائه داد. بنابراین روز سه‌شنبه طلا در سطح 1250 دلاری نوسان داشت. ریسک‌های بانک‌های اروپا با توجه به 300 میلیارد دلار بدهی انباشته، همچنین ریسک‌های سیاسی با تداوم تنش‌های واشنگتن و تداوم مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا حدی از طلا حمایت می‌کند. در ادامه اظهارات جنت یلن، همچنین روسای بانک ‌های مرکزی انگلیس، اروپا و ژاپن می‌تواند بر شاخص دلار و بازارهای سهام در نتیحه بر اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

تقویت چشم‌انداز رونق مسکن

روز یکشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۲درصدی مواجه شدند. در ۳ هفته اخیر با اعلام افزایش سقف وام جعاله تا ۲۰ میلیون تومان تا پایان شهریور، روند صعودی «تسه»ها رقم خورد. در روزهای ابتدایی تیر نیز شاهد نوسان «تسه»ها نزدیک سطح ۷۶ هزار تومانی بودیم. همچنان چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا با توجه به شروع فصل رونق مسکن، پایان ماه رمضان (عامل کاهش معاملات مسکن به صورت سنتی) چشم‌انداز رشد تدریجی «تسه»ها را نشان می‌دهد. این عامل در کنار ارائه وام‌های صندوق یکم بانک مسکن و رشد معاملات در سه ماه ابتدایی سال، چشم‌انداز خروج مسکن از رکود در میان‌مدت را تقویت کرده است. تعداد سپرده‌گذاران صندوق یکم بانک مسکن به ۱۷۱ هزار و ۶۵۲ فقره حساب تا پایان اردیبهشت رسیده است که به ۸ هزار و ۳۵۷ فقره آن تا پایان اردیبهشت وام تعلق گرفته است.

بازار نفت

رشد محدود نفت در کف

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 43 دلار معامله ‌شد. افزایش معاملات خرید با شناسایی کف پس از افت قیمت نفت به کف 10ماهه (42 دلار) در کنار پیش‌بینی‌ها از کاهش 25/ 2 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا در هفته اخیر در نظرسنجی بلومبرگ پیش از انتشار گزارش رسمی در کنار افت شاخص دلار رشد نفت را در 4 روز اخیر رقم زد. با این وجود همچنان رشد 10 درصدی تولیدات شیل و رسیدن به 35/ 9 میلیون بشکه، بالاترین سطح از آگوست در کنار رشد تولیدات لیبی و چشم‌انداز رشد صادرات نیجریه به 2 میلیون بشکه در روز در ماه آگوست، فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. از سمت تقاضا نیز مازاد عرضه در چین، سیاست‌های پولی هند برای مبارزه با فساد و پیر شدن جمعیت ژاپن، عوامل فشار بر تقاضای 3 مصرف‌کننده بزرگ نفت است.