دنیای اقتصاد: به‌دنبال توهین به حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مراسم راهپیمایی روز قدس در تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران از پیگیری قضایی توهین به رئیس‌جمهور خبر داد. او روز گذشته در گفت‌وگو با سایت جماران تاکید کرد: دادستانی مثل سایر موارد که توهین به مسوولان جرم است، در این خصوص اقدام کرده و چون جرم مشهود بوده به پلیس و وزارت اطلاعات اعلام شده که اقدام لازم را در این مورد انجام دهند. دادستان تهران در پاسخ به این سوال که این پرونده در چه مرحله‌ای است، گفت: به پلیس گفته‌ایم که اقدام کنند و ان‌شاء‌الله انجام می‌شود. همچنین به گزارش «ایسنا» دادستان تهران گفت: درخصوص این حادثه افرادی در تهران دستگیر شدند که به لحاظ امنیتی و اطلاعاتی نمی‌توانیم جزئیات را بگوییم. اجازه دهید تحقیقات تکمیل شود، عواملی که بعد از آن دستگیر شدند اینها در تهران در حال تحقیق هستند، امیدواریم بعد از تکمیل تحقیقات جزئیات را شرح دهیم. همزمان محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور از ورود دادستان تهران به موضوع توهین به رئیس‌جمهور خبر داد و اعلام کرد که قرار است وزارت کشور و نیروی انتظامی مستندات خود را ارائه دهند.

روز جمعه در مراسم راهپیمایی روز قدس در تهران، عده‌ای در واکنش به حضور رئیس‌جمهوری در این مراسم اقدام به سر دادن شعارهایی علیه او کردند. البته این تنها حسن روحانی نبود که روز جمعه آماج شعارهای تند برخی گروه‌ها قرار گرفت. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز هنگام راهپیمایی روز قدس با شعارهایی علیه خود مواجه شدند. این اولین بار نیست که حضور برخی از مقامات بلندپایه کشور در اجتماعات از سوی برخی گروه‌ها با حواشی روبه‌رو می‌شود. سال گذشته نیز مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن، به‌دلیل پخش کردن نشریه و شعارهایی علیه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و سیدحسن خمینی با حواشی روبه‌رو شد.

پیش از این نیز در۲۲ بهمن سال ۹۱ سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس و نماینده مردم قم در جمع مردم این شهر به‌دلیل پرتاب کردن کفش و مهر نماز به سمت او از سوی برخی نیروهای خودسر ناتمام ماند. سر دادن شعار علیه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در راهپیمایی روز قدس در مرداد ۹۱، حمله به خودروی حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد در سال ۹۲ هنگام بازگشت وی از سفر نیویورک، حمله به علی مطهری در شیراز در ۱۸ اسفند ۹۳ و پرتاب بطری‌های آب به سوی علی اکبر ناطق نوری در شب قدر (۲۳ خرداد ۹۱) در حرم مطهر رضوی را نیز باید به لیست اقدامات گروه‌های خودسر در سال‌های گذشته اضافه کرد. به هر ترتیب به‌دنبال توهین به حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس امسال، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، عصر جمعه دستوری را برای شناسایی حاشیه‌سازان راهپیمایی روز قدس صادر کرد و از حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور خواست تا با هماهنگی و مساعدت وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی نسبت به پیگیری موضوع و به موجب قانون معرفی خاطیان به مراجع قضائی اقدام کند. همزمان روز گذشته علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی از احتمال تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد توهین به رئیس‌جمهور در روز قدس خبر داد.

واکنش اصولگرایان

در کنار صدور این دستور از سوی وزیر کشور، اقدام روز جمعه گروه‌های خودسر با واکنش همه جریان‌ها از جمله اصولگرایان مواجه شد. برخی ارگان‌های رسمی این جریان همچون روزنامه جوان در یادداشتی به توهین به رئیس‌جمهوری واکنش نشان داده و آن را اقدام عده‌ای سطحی‌گرا، ظاهر‌بین، زمان‌نشناس و هزینه‌ساز، برای اینکه حزب‌الله را به چهره‌ای هیجانی بی‌منطق تبدیل کنند، توصیف کرد. در بخشی از یادداشت روز گذشته این روزنامه آمده است: «اگر این اقدام را مشکوک نخوانیم، بدون تردید سطحی‌گرایی نقیصه‌ای است که همچنان برای نیروهای مومن به انقلاب اسلامی هزینه تولید می‌کند. اصلاح وضع موجود فقط از نیروهای ریشه‌دار انقلاب برمی‌آید ولاغیر. جماعتی که بارها رهبری به آنان هشدار دادند که «این کارها به ضرر کشور است»، بی‌تقیدی خود را نشان داده‌اند و لذا نمی‌توانند نماینده حزب‌الله محسوب شوند.»

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «شعار عده‌ای علیه رئیس‌جمهوری در روز قدس دل هر نیروی مومن به انقلاب و زمان‌شناس را به درد می‌آورد که چگونه عده‌ای سطحی‌گرا، ظاهر‌بین، زمان‌نشناس و هزینه‌ساز، حزب‌الله را از جایگاه سنگ زیرین آسیاب خارج و به چهره‌ای هیجانی بی‌منطق و غیر‌قابل کنترل تبدیل می‌کنند.»

در کنار این واکنش، روز گذشته بسیاری از چهره‌های اصولگرا این اقدام را محکوم کردند. همچنانکه غلامعلی حدادعادل نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: «مردم حق دارند نسبت به برخی اظهار نظرات رئیس‌جمهوری انتقاد داشته باشند، اما باید نظرات خود را به دور از اهانت بیان کنند.» او البته فرض سازمان یافته بودن این واقعه را غیرمنطقی دانست. در کنار این اظهار نظرها دیگر چهره‌های اصولگرا در فضای مجازی به انتقاد از برخورد نیروهای خودسر در راهپیمایی روز قدس پرداختند. هر چند برخی از این انتقادات با چاشنی گلایه از دولت نیز همراه بود. در همین راستا به گزارش «ایلنا» علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد در کانال تلگرامی خود با اشاره به حواشی روز قدس با عنوان سوزن و جوالدوز نوشت: «توهین نسبت به هر کس و در هر جایگاهی، یک عمل ناپسند محسوب می‌شود. اهانت اگر از رده‌های پایین به بالا حادث شود، عملی زشت است؛ اما اگر از رده‌های بالا به پایین واقع شود، عملی زشت‌تر خواهد بود. توهین به رئیس‌جمهوری یقینا کار بد و ناپسندی است و البته فرقی هم نمی‌کند رئیس‌جمهوری چه کسی باشد. قباحت این توهین به آن است که رئیس‌جمهوری، نماینده یک ملت است و توهین به او می‌تواند تعرض به حیثیت یک ملت تلقی شود.» او در عین حال نوشت: «با اینکه توهین صورت گرفته را باید تقبیح کرد، اما شاید نشود به توهین‌کنندگان چندان نیز خرده گرفت؛ زیرا آنها طی چهار سال گذشته شاهد توهین‌های زشت‌تری نسبت به خود بوده‌اند.» الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس نهم و فعال سیاسی اصولگرا و مهرداد بذرپاش نماینده سابق مجلس نیز ضمن انتقاد از ماجرای روز جمعه تلویحا از حسن روحانی حمایت کردند.

واکنش یکپارچه دولت

از آن سو اعضای دولت و اکثر نمایندگان مجلس ضمن محکوم کردن توهین به رئیس‌جمهوری خواستار برخورد قوه‌قضائیه با عوامل توهین به رئیس‌جمهوری شدند و اقدام خودسرها در توهین به رئیس‌جمهوری در روز قدس را همسویی با صهیونیست‌ها و بی‌توجهی به منافع ملی و حفظ اقتدار و یکپارچگی نظام در شرایط بسیار حساس منطقه و توهین به جمهوریت نظام توصیف کردند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ازجمله وزرایی است که روز گذشته در صفحه اینستاگرام خود ضمن محکوم کردن اهانت به رئیس‌جمهوری بر این نکته تاکید کرد. همزمان محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، بی‌احترامی به رئیس‌جمهور را اهانت به جمهوریت نظام دانست. به گزارش «ایسنا» وی افزود: اگر حاکمیت قانون مخدوش شود دستاوردهای نظام در شرایط نامناسب منطقه دچار مخاطره خواهد شد؛ رخدادی که تشنج‌آفرینان مسوول آن خواهند بود. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز با انتشار تصویر خانمی که علیه او در جریان راهپیمایی شعار می‌داد، در صفحه اینستاگرام خود پاسخی را که در واکنش به وی داده بود منتشر کرد و نوشت: خواهر گرامی! اشتباه می‌کنید؛ این کارها به ضرر کشور و نظام است. علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد هم در مصاحبه با «انتخاب» شعارهای توهین‌آمیز جماعتی قلیل علیه رئیس‌جمهور را «رفتارهای دور از نزاکت اقلیتی ماجراجو در هتک حرمت خدمتگزاران ملت و تعرض به رئیس‌جمهور خدوم» خواند. صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به شعارهای توهین‌آمیز عده‌ای «قلیل» و «خودسر» در روز قدس، گفت: تخریب‌گران بدانند میان خودجوش و خودسر فاصله از راه به بیراهه است، فاصله از «خدمت» تا «خیانت» است. پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور و حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز در توییت‌های جداگانه به حوادث روز جمعه واکنش نشان دادند. به گزارش «ایسنا» حمید ابوطالبی در کانال تلگرامی خود نوشت: «رئیس‌جمهور مظلوم است؛ او نماد عقلانیت، تدبیر، امید و اخلاق‌مداری در کشور است و برایش عظمت ایران و اسلام و آرمان‌هایش اصالت دارد.» او افزود: «دکتر روحانی نه می‌پسندد و نه می‌پذیرد که حقوق مردم و شهروندان، به‌ویژه نماد ملیت، ایرانیت و جمهوریت نظام و کشور ازسوی اندک افرادی گمراه و ماجراجو خدشه‌دار شود، ولی دامن‌زدن به تفرقه و بحران‌آفرینی را در شرایط کنونی به مصلحت ایران نمی‌داند.» محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز به این ماجرا واکنش نشان دادند.

لزوم تصویب طرح امنیت اجتماعات

توهین به رئیس‌جمهوری در مراسم روز قدس واکنش برخی از نمایندگان مجلس را نیز به‌دنبال داشت. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری توهین‌‌کنندگان از سوی دادستان تهران شد و مصطفی کواکبیان، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی بر لزوم حفظ امنیت تجمعات قانونی تاکید کرد و افزود: باید با همکاری نمایندگان مجلس طرح امنیت اجتماعات در مجلس را به تصویب برسانیم. علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی نیز تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهوری همان حلقه‌ای هستند که به رئیس مجلس در ماجرای ۲۲ بهمن حمله کردند. اینها حلقه‌ای به هم پیوسته، افراطی و انحرافی هستند که به نام انقلابی‌گری در صف انقلابیون رخنه کرده‌اند. به گزارش انتخاب، وی افزود: اصولگرایان نیز باید تبری خودشان را از این افراد اعلام کنند. همچنین بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» از درخواست تشکیل کمیته حقیقت‌یاب به‌منظور بررسی ابعاد ماجرای اهانت به رئیس‌جمهوری، معاون اول رئیس‌جمهوری و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در روز جهانی قدس خبر داد.