دنیای اقتصاد: رسانه‌های سعودی گزارش دادند، بر اثر انفجار عامل انتحاری در نزدیکی مسجدالحرام ۱۱ تن زخمی شدند که ۶ تن افراد عادی و پنج تن نیروی امنیتی بودند. به گزارش روزنامه عکاظ، منصور الترکی سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان گفت که نیروهای امنیتی این کشور یک اقدام تروریستی که مسجدالحرام در مکه را هدف قرار داده بود، خنثی کرده‌اند. وی افزود: «اعضای گروه تروریستی که این عملیات را طراحی کرده بود، در استان‌های جده و مکه مکرمه مستقر بودند.» رسانه‌های سعودی اعلام کردند که عملیات تروریستی اول در محله العسیله در مکه خنثی شد و عملیات تروریستی دوم نیز در محله اجیاد المصافی واقع در منطقه مرکزی مسجدالحرام خنثی شده است.

الترکی همچنین گفت که نیروهای امنیتی ۵ تن از متهمان را دستگیر کرده‌اند و این متهمان در حال حاضر تحت بازجویی قرار دارند. این رسانه‌ها افزودند: «نیروهای امنیتی به سمت یک عامل انتحاری که در یکی از منازل محله اجیاد المصافی در مکه مخفی شده بود، تیراندازی کردند و او نیز که خود را در محاصره می‌دید، جلیقه انفجاری‌اش را منفجر کرد.»

سی‌ان‌ان نیز افزود نیروهای امنیتی یک عملیات انتحاری که مسجد الحرام را هدف قرار داده بود، خنثی کردند. این شبکه افزود: هدف دو گروه تروریستی مکه مکرمه و سومی جده بود که نیروهای امنیتی آنها را خنثی کردند. وزارت کشور عربستان افزود: «پنج تن از اعضای این گروهک تروریستی در مکه و جده بازداشت شده‌اند که در میان آنها یک زن نیز وجود دارد.» عملیات مکه در شرایطی انجام می شود که سلمان بن‌عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی برای گذراندن روزهای پایانی ماه مبارک رمضان ازهفته گذشته وارد مکه شده است. روزنامه عکاظ چاپ عربستان در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم ابراهیم علوی از جده نوشت: «دستگاه‌های امنیتی مکه و جده دو برادر را به ظن ارتباط با گروه انحرافی بازداشت کردند.» نیروهای ویژه به‌طور غافلگیرکننده و همزمان به دو خانه در منطقه العسیله مکه و العلیا (ام السلم) در جنوب شرقی جده یورش بردند. آنان پس از محاصره این دو خانه موفق شدند افراد تحت تعقیب را بدون هیچ‌گونه رویارویی یا تیراندازی بازداشت کنند؛ زیرا این دو در پی محاصره شدید امنیتی خود را تسلیم کردند. در این دو عملیات گروه‌های متعدد امنیتی از جمله گشتی‌های امنیتی، بخش تحقیقات جنایی و شواهد جنایی حضور داشتند. طبق اطلاعاتی که در اختیار عکاظ قرار گرفته است، این عملیات امنیتی ساعت دو و نیم بامداد به منظور جلوگیری از فرار افراد تحت تعقیب اجرا شد. بازداشت شدگان دو برادر هستند که یکی از آنان در آپارتمانی مسکونی در منطقه العلیای جده تنها زندگی می‌کند و در آپارتمان کناری وی نیز یکی از خواهرانش زندگی می‌کند. این درحالی است که برادر دیگر در منطقه العسیله در مکه زندگی می‌کند. او خطرناک‌تر است و توانسته است روی برادرش تاثیر بگذارد.

واکنش‌های منطقه‌ای

حزب‌الله لبنان در واکنش به انفجار انتحاری در مکه مکرمه بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش المیادین، در این بیانیه آمده است: «تلاش برای هدف قرار دادن مسجدالحرام، در ادامه جنایات خونینی صورت گرفته است که گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه ما مرتکب می‌شوند.» حزب‌الله افزود: «تلاش برای هدف قرار دادن مسجدالحرام ثابت می‌کند که تفکر جنایتکارانه این گروه‌های تروریستی حرمتی برای هیچ مکان یا زمانی قائل نیست.» در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «جنایات این گروه‌های تروریستی که با تکیه بر فتواهای گمراه‌کننده و فتنه‌انگیزانه‌ صورت می‌گیرد، باید از سوی جهانیان محکوم شود.» همچنین محمد علی الحوثی، رئیس کمیته انقلابی عالی یمن، در صفحه خود در فیس‌بوک نوشت: نظام سعودی باید دست از تجاوز به یمن بردارد تا خطری متوجه مقدسات اسلامی در مکه و دیگران نباشد. وی درباره تلاش‌ها در زمینه انفجار در مکه مکرمه که سعودی‌ها اعلام کرده‌اند، گفت: «خطر علیه مقدسات اسلامی در فکر وهابی سعودی نهفته است.»

الحوثی افزود: واقعیت ثابت کرده است که خطر واقعی علیه مقدسات از ملت یمن همسایه نمی‌آید، بلکه از داخل عربستان است که در فکر وهابی آل‌سعود نهفته است و در داخل و خارج با تمایل آمریکا از آن حمایت می‌شود و نتایجش اقداماتی است که خود نظام و مقدسات را تهدید می‌کند. این مقام انصارالله یمن افزود: کاری که باید نظام سعودی انجام دهد بازنگری در عملکردش است؛ به غیر از این برای خود و مقدسات خطر می‌خرد و مسوول اول و آخر این وضع خودش است. این نظر وجود دارد که داعش مسوول این حمله است. این گروه پیش‌تر هشدار داده بود که عملیات‌هایی در این کشور انجام خواهد داد. به نظر می‌رسد سرریز بحران در عراق و سوریه و تامین مالی گروه‌های تروریستی اکنون دامن سران وهابی در عربستان را گرفته و ماری که آنها در آستین پرورش داده بودند دست خودشان را گزیده است.