ریخت و پاش برای آینده

دنیای اقتصاد: استقلال فصل نقل‌وانتقالات پرسروصدایی را پشت‌سر می‌گذارد. چند خرید دانه درشت و البته جدایی کاوه رضایی موثرترین بازیکن آنها در فصل گذشته آبی‌های پایتخت را به صدر اخبار نقل‌وانتقالات آورده است. اگرچه هواداران از کیفیت خریدها و عملکرد تیم راضی هستند اما این رفتار باشگاه استقلال منتقدانی هم دارد. منتقدانی که نگران پرداخت‌های نجومی به بازیکنان هستند؛ قراردادهایی نجومی که می‌تواند تعهدات سنگینی را برای باشگاه به‌وجود آورد. متوجه باشید که هیات‌مدیره باشگاه هم در آستانه تغییر است و چه بسا مدیریت هم دستخوش تغییراتی شود بنابراین مشخص نیست گروه و تیم مدیریتی جدید از پس این تعهدات برآید و چه بسا به سبک سال‌های اخیر که هر مدیری آمده از عملکرد مدیران قبلی گله کرده است از این قراردادها انتقاد کرده و به اصطلاح «دبه» کنند؛ اتفاقی که همین سال گذشته هم رخ داد و میانه‌های فصل همین مدیران فعلی که کار را از افشارزاده گرفته بودند خواستار کاهش قراردادها خصوصا در مورد بازیکنانی مثل بختیار رحمانی و کاوه رضایی شدند و خود منصوریان مامور مذاکره با آنها شد. مذاکراتی که البته هرگز به نتیجه نرسید.

جالب اما تکرار تاریخ است و حالا همان‌ها که زمانی از پرداخت‌های نجومی گله کرده بودند فقط یک و نیم میلیارد برای رضایت‌نامه داریوش شجاعیان پرداخت کردند و تقریبا همین عدد هم به‌عنوان دستمزد باید به خود او پرداخت شود که درنتیجه فقط یک بازیکن حدود سه میلیارد تومان برای اسقلال آب خورده است. درحالی‌که شوک حاصل از این قرارداد فروکش نکرده بود استقلال پژمان منتظری را خرید. بازیکنی که مدت‌ها است به قراردادهای سنگین درقطرعادت کرده است. جالب اینکه پندار توفیقی مسوول نقل‌وانتقالات استقلال هم با صراحت می‌گوید پژمان خرید ارزانی برای استقلال نبوده و اصلا نباید هم توقع داشت که این بازیکن ملی‌پوش با یک عدد پایین به استقلال بیاید. توفیقی البته حاضر به افشای عدد نیست: «در قانون قراردادها بندی وجود دارد که هیچ‌یک از طرفین حق افشای ارقام را ندارند، ما هم نمی‌توانیم جلوی گمانه‌زنی رسانه‌ها را بگیریم.»

این درحالی است که طی سال‌های اخیر سازمان لیگ عدد ثبت‌شده قرارداد بازیکنان را روی سایت خود اعلام می‌کند که معمولا با عدد توافق دوطرف متفاوت است. توفیقی درخصوص اینکه قطعا منتظری جزو گران‌های استقلال است، گفت: «باید دید منظور از گران چیست؟ طبیعتا انتظار ندارید که منتظری با قرارداد ۲۰۰ میلیونی به استقلال آمده باشد. مطمئنا در مورد این بازیکن سقف قرارداد هیات‌مدیره رعایت شده است.» او با این توجیه که رقبای استقلال هم هزینه زیادی کردند از خریدهای اخیر دفاع می‌کند: «افتخاری به‌عنوان مدیرعامل مصوب وزارت ورزش کارهای لازم را با وزیر هماهنگ می‌کند اما حرفم این است تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید ابزار حرفه‌ای داشته باشد. بازیکنی مثل ژاوی که مقابل استقلال بازی کرد قراردادش برای یک سال ۴۰ میلیارد تومان است یعنی هزینه یکساله این بازیکن با هزینه کل باشگاه استقلال برابری می‌کند. همه به فوتبال به چشم صنعت نگاه می‌کنند و همان‌طور که می‌دانید در همه جای دنیا نفت و گاز اولویت اول، توریسم اولویت دوم و فوتبال می‌تواند اولویت سوم اقتصادی باشد.»

بدهی‌ها چه می‌شود؟

اما درشرایطی که باشگاه به شدت مشغول ریخت و پاش است عده زیادی از طلبکارها هم سراغ بدهی‌های خود را گرفته‌اند که این خود بحث تازه‌ای را دراین باشگاه به وجود آورده است. میثم مجیدی بازیکن فصل پیش یکی از آنهاست. او دیروز به خبرگزاری مهر گفت: «از مسوولان باشگاه استقلال خواهش می‌کنم همان‌طور که پول دارند و در نقل‌وانتقالات بمب می‌ترکانند، مطالبات ما را هم بدهند و به مشکلاتمان رسیدگی کنند. خیلی از بازیکنان سابق استقلال مثل عمران‌زاده، برهانی و طالب‌لو هم این مشکل را دارند. جوری نباشد که وسط خیابان اتومبیلمان را بگیرند و وسایل خانه ما توقیف شود. این اتفاق برای کسانی که مردم آنها را در جامعه می‌شناسند، زشت است.»

اما توفیقی مسوول نقل‌وانتقالات باشگاه استقلال در پاسخ به این سوال که اگر استقلال پول دارد چرا بدهی‌های نفراتی مثل مرفاوی و مظلومی را پرداخت نمی‌کند، گفت: «این سوال حرفه‌ای نیست. باشگاه مثل یک موجود زنده است. اگر قرار است بازیکنی جذب نکنیم و فقط بدهی‌ها را بدهیم باید باشگاه را تعطیل کنیم. سالانه هیات‌مدیره رقمی را مصوب می‌کند تحت عنوان بدهی سنواتی و این بدهی‌ها به افرادی که از گذشته طلب دارند پرداخت می‌شود.» وی درخصوص اینکه گفته می‌شود هیات‌مدیره مخالف هزینه‌هایی است که باشگاه در نقل‌وانتقالات انجام داده، هم با رد این ادعاها گفت: «من چنین چیزی را نشنیده‌ام. باشگاه استقلال بعد از درگذشت پورحیدری و استعفای جهانیان هیات‌مدیره‌اش از نظر قانونی وجاهت ندارد و از لحاظ اساسنامه‌ای به همین دلیل جلسه‌ای تشکیل نداده است.»