گام نهایی برای افتتاح «ذوب‌آهن» ملکان

دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک‌رفتار: گام نهایی برای راه‌اندازی کارخانه ذوب‌آهن ملکان برداشته شد. براساس این گزارش، گام‌های نهایی برای راه‌اندازی بزرگ‌ترین کارخانه ذوب‌آهن بخش خصوصی کشور در ملکان که حدود یک دهه از زمان کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی آن طی شده است، پس از پیگیری‎های مداوم نماینده شهرستان و رئیس سابق کمیسیون اجتماعی مجلس در زمینه حل مشکلات سرمایه در گردش این واحد تولیدی و قبول تعهد همکاری بانک سپه به‌عنوان بانک عامل حمایت‌کننده، برداشته شده و طی چند ماه آینده شاهد بهره‎برداری از فاز نخست کارخانه خواهیم بود. با راه‌اندازی فاز نخست این کارخانه برای ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای بیش از هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد که این موضوع می‌تواند نقطه عطفی در حل مشکل بیکاری جنوب آذربایجان ‌شرقی باشد.

اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان‎شرقی حل مشکلات بخش تولید را وظیفه اصلی همه مسوولان اعلام کرد و گفت: تا رفع تمام موانع تولید در کنار تولیدکنندگان هستیم. وی افزود: پیشرفت شهرستان ملکان در چند سال گذشته نسبت به بسیاری از شهرستان‌های دیگر چشمگیر بوده و دورنمای توسعه این شهرستان را فوق‌العاده روشن و ارزشمند می‌دانیم. وی با اشاره به مشکلات مالی کارخانه ذوب‌آهن شمال‌غرب، بر همکاری همه مسوولان استان برای راه‌اندازی این واحد صنعتی تاکید کرد و گفت: مشکل تامین بخشی از سرمایه ثابت این شرکت برای خرید تجهیزات و راه‌اندازی خط تولید نورد را از طریق دستگاه‌های ملی پیگیری خواهیم کرد.

جبارزاده اظهار کرد: با افتتاح این واحد یک زنجیره تولید آهن شکل می‌گیرد و انتظار داریم فناوری و توانمندی تولید به صورت کامل در این واحد صنعتی ایجاد شود. پیگیری‎های مسوولان استان و در راس آن، نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی باعث شد در نهایت عضو هیات‌مدیره بانک سپه اواسط خرداد امسال با حضور در ملکان و بازدید از مراحل عملیات اجرایی این واحد صنعتی قول تامین مالی ذوب‌آهن ملکان را از سوی بانک سپه بدهد. پرتو افکنان، عضو هیات‌مدیره بانک سپه در این دیدار اظهار کرد: این موسسه مسوولیت تامین مالی راه‌اندازی کارخانه ذوب‌آهن ملکان را عهده‌دار شده است و درباره راه‌اندازی و شروع به‌کار کارخانه ذوب‌آهن ملکان یک نگاه ملی - استانی وجود دارد و از طرف مجلس نیز موضوع اتمام این طرح به شدت پیگیری می‎شود. وی با بیان اینکه کارخانه ذوب‌آهن ملکان جزو طرح‎های اولویت‌دار ملی و استانی است، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته و مصوبه کارگروه‎های مختلف استانی و پیگیری‎های استانداری، مجلس و وزیر صنعت، معدن و تجارت، این طرح جزو طرح‎های اولویت‎دار قرار گرفته است و بانک سپه موظف شده نسبت به تامین مالی این طرح اقدام کند.

عضو هیات‌مدیره بانک سپه گفت: درخواست صاحبان این طرح تسهیلات ۳۵۰میلیاردی برای سرمایه در گردش بعد از افتتاح طرح است که کارشناسان با نظر مساعد در حال بررسی آن هستند تا این واحد تولیدی به بهره‌برداری برسد. علی بیگ‌زاده، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ملکان نیز با اشاره به اهمیت راه‌اندازی کارخانه ذوب‌آهن ملکان افزود: این کارخانه در زمینی به مساحت ۹۱ هکتار در حال احداث است که واحد نورد ۸۲ درصد پیشرفت و واحد ذوب آلیاژی آن نیز تاکنون ۲۷ درصد پیشرفت داشته است. وی گفت: ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ۳۵۰ هزار تن در واحد نورد و ۴۰۰ هزار تن در واحد ذوب آلیاژی خواهد بود و در صورت تکمیل و اتمام تمام واحدهای آن برای ۱۲۰۰ نفر به‌طور مستقیم و برای ۶هزار نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارخانه ذوب‌آهن ملکان از سه واحد بزرگ احیای مستقیم، ذوب و ریخته‌گری و واحد نورد تشکیل می‌شود، گفت: در واحد احیا سنگ‌آهن که به صورت گندله است، طی فرآیندی به صورت محصولات شمش درمی‌آید و سپس این محصول برای تولید انواع میلگردهای ساختمانی به واحد نورد ارسال شده و مازاد آن به سایر واحدهای نورد به‌منظور تولید میلگرد، نبشی و تسمه تحویل خواهد شد. بیگ‌زاده تاکید کرد: از آنجا که رعایت الزامات زیست محیطی برای کنترل آلاینده‌های منتشره همچون ذرات معلق جامد، گازهای متصاعد شده و آب‎های آلاینده مورد تاکید مسوولان و سازمان‎های متصدی است، درطراحی واحدهای احیای مستقیم، ذوب و ریخته‌گری و نورد الزامات زیست محیطی لازم برای کنترل آلاینده‌های منتشره مورد توجه قرار گرفته است.