خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در مورد روابط تجاری ایران و عراق گفت: متاسفانه مجموعه نظام مدیریتی و تصمیم‌گیری در زمینه تجارت و بازرگانی در عراق، از وضع ثابتی برخوردار نیست و مدام در حال تغییر و تلاطم است. یحیی آل‌اسحاق افزود: هر روز در یکی از حوزه‌های حمل‌ونقل، استاندارد، بیمه و امثال ‌آن در این کشور با قانون جدیدی مواجه می‌شویم و برخوردها در رابطه با کالاهای صادراتی ایران به این کشور کاملا شخصی، منطقه‌ای، حزبی و گروهی است. وی با تاکید بر اینکه با توجه به متلاطم بودن بازار تجاری عراق، تجارت با این کشور سخت است، گفت: البته این موارد منجر به چشم‌پوشی از بازار عراق نمی‌شود و افرادی که روحیه مواجهه با این مسائل را دارند می‌توانند در این بازار موفق باشند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی با عراق همکاری دارد، گفت: در مقابل این همکاری از طرف عراق انتظار می‌رود تا حداقل شرایط فعالیت اقتصادی و صادرات را برای ما تسهیل کند نه اینکه هر روز با تصمیمات جدید در مقابل تجارت ما سنگ‌اندازی کند. آل‌اسحاق با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی گفت: اگر برای مسوولان کشور ما، بازار عراق پراهمیت است بنابراین نباید برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران به این بازار نگاه عادی داشته باشند و لازم است به زیرساخت‌های لازم برای تجارت با این کشور به‌صورت ویژه توجه شود. آل‌اسحاق بیان کرد: امکان حل تمام مشکلات تجاری از سوی فعالان اقتصادی در تجارت با عراق وجود ندارد و انتظار می‌رود مسوولان این مشکلات را حل کنند.

وی افزود: برای صادرات کالا از ایلام به عراق هر روز در زمینه حمل‌ونقل با یک تصمیم و برنامه جدید از طرف عراقی‌ها مواجه می‌شویم که این‌گونه مسائل تجارت با این کشور را سخت می‌کند. آل‌اسحاق با بیان اینکه امکان صادرات هر نوع کالایی در بخش‌های مختلف صنایع غذایی و بهداشتی به عراق وجود دارد، گفت: اگرچه در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی هیچ‌گونه نقصی از طرف ایرانی‌ها وجود نداشته اما به دلیل مشکلات مالی و کاهش بودجه عمرانی این کشور به‌دلایل مختلفی نظیر جنگ، صادرکنندگان این خدمات هنوز نتوانسته‌اند پول خدمات خود را اخذ کنند.